W USA istnieje wiele organizacji i obiektów należących lub współpracujących z amerykańską armią. Pracownicy tych obiektów muszą się między nimi często przemieszczać, a ze względu na zwykle tajny charakter ich działalności, potrzebne są odpowiednie środki transportu. Przykładem takiego nieoficjalnego transportu są linie lotnicze Janet.

Janet, czyli Just Another Non Existent Terminal, to niewielkie linie lotnicze liczące zaledwie 13 samolotów – 6 Boeingów 737-66N, 2 Beech 1900C i 3 Beech King air B200C i 2 Beechcraft B300C. Przewoźnik działa w ramach US Air Force i AECOM (firma współpracująca z amerykańską armią), operując głównie z oddzielnego terminalu na lotnisku McCarran International Airport w Las Vegas.

Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)
Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)

Głównym zadaniem linii jest transport pracowników amerykańskiej armii między różnymi ośrodkami rozlokowanymi w Nevadzie i Kalifornii. Ze względu na tajny charakter obiektów do których zwykle latają charakterystyczne biało-czerwone samoloty, niewiele wiadomo o strukturze i działalności linii. Nazwa Janet nie jest oficjalna, chociaż jest wykorzystywana w komunikacji między kontrolą ruchu lotniczego a maszynami tego przewoźnika.

Głównymi punktami docelowymi do których latają samoloty Janet są zakłady lotnicze Air Force Plant 42 i ośrodek badawczy Naval Air Weapons Station China Lake w Kalifornii oraz Strefa 51 i ośrodek badawczy Tonopah Test Range Airport w Nevadzie.

Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)
Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)

Historia przewoźnika sięga 1972 roku, kiedy amerykańskie siły powietrzne zaczęły wykorzystywać jednego Douglasa DC-6 do przewozu pracowników między ich miejscem zamieszkania w Las Vegas, a tajnym ośrodkiem badawczym działającym w tzw. Strefie 51.

W 1976 roku zakupiono kolejny samolot typu DC-6. Obie maszyny wykorzystywano do początku lat 80. Ich miejsce zajęło kilka maszyn typu Boeing 737-200. Ostatnią maszynę tego typu wycofano 6 marca 2009 roku. Równocześnie flota Janet wzbogaciła się o 6 maszyn typu Boeing 737-600 pozyskanych od zlikwidowanych linii lotniczych China Southwest Airlines.

Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)
Janet Airlines (fot. Tomás Del Coro)

Po przebudowie i remoncie otrzymały one białe malowanie z czerwonym pasem wzdłuż linii okien. Pozostałe mniejsze maszyny używane przez linie mają również białe malowanie, ale z niebieskim pasem. Początkowo część samolotów była zarejestrowana na prywatnych właścicieli bądź firmy nie związane z armią. Później wszystkie oficjalnie trafiły w ręce Departamentu Obrony. 14 marca 2004 roku jeden z samolotów typu Beechcraft 1900C należący do Janet rozbił się. Zginął pilot i 4 pasażerów.

Na tym kończą się oficjalne informacje na temat przewoźnika. Chociaż łatwo dostrzec samoloty należące do Janet Airlines, zdobycie informacji na ich temat jest bardzo trudne.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.