SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Lockheed C-141 Starlifter – strategiczny samolot transportowy
    Lockheed C-141 Starlifter - strategiczny samolot transportowy
    Lockheed C-141 Starlifter - strategiczny samolot transportowy
    Artykuły

    Lockheed C-141 Starlifter – strategiczny samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach30 kwietnia 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprojektowany w latach 60. Lockheed C-141 Starlifter powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie USAF na strategiczny samolot transportowy dalekiego zasięgu. Maszyny te miały zastąpić kilka dotychczas wykorzystywanych typów maszyn. Eksploatowano je intensywnie aż do 2006 roku.

    Geneza

    W latach 60. podstawowymi strategicznymi samolotami transportowymi amerykańskiej armii były Douglasy C-124 Globemaster II i C-133 Cargomaster. Samoloty te chociaż spełniały oczekiwania wojska, wykorzystywały napęd tłokowy lub turbośmigłowy, przez co nie dysponowały zbyt dobrymi osiągami. Wprowadzony do służby pod koniec lat 50. C-130 Hercules był natomiast samolotem średniego zasięgu o stosunkowo małej ładowności.

    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster

    W tej sytuacji dowództwo USAF podjęło decyzję o zainicjowaniu prac nad nowym typem strategicznego samolotu transportowego w ramach specyfikacji SOR 182. Według założeń samolot miał mieć napęd odrzutowy i zasięg operacyjny 6500 km z ładunkiem o masie 27 ton. Dodatkowo maszyna miała być przystosowana do załadunku przez rampę, a nie boczne drzwi jak w tymczasowo wykorzystywanych samolotach Boeing C-135 Stratolifter, a także miał być przystosowany do zrzutu spadochroniarzy oraz ładunków na niskim pułapie.

    Kilka firm rozpoczęło prace projektowe, w tym Boeing, General Dynamics i Lockheed. Ostatecznie do dalszych prac wybrany został projekt Lockheeda, zakładający zbudowanie czterosilnikowego samolotu w układzie górnopłata. Maszyna otrzymała oznaczenie wewnętrzne Lockheed Model 300.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Lockheed C-141 Starlifter

    Projekt Lockhheda otrzymał zielone światło w marcu 1961 roku, a 13 marca podpisano zamówienie na 5 samolotów testowych oznaczonych jako C-141. Co ciekawe, od początku prace prowadzono tak, aby maszyna była przystosowana zarówno do wojskowych jak i cywilnych norm.

    Pierwszy prototyp samolotu zaprezentowano 22 sierpnia 1963 roku, a oblot miał miejsce już 17 grudnia 1963 roku. Maszyna miała 48,7 m długości i 51,3 m rozpiętości skrzydeł. Masa własna samolotu wynosiła 60,6 tony, a maksymalna masa startowa 143,6 tony. Maksymalny udźwig ładunku wynosił 28,4 tony lub 154 spadochroniarzy.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Napęd zapewniały cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney TF33-P-7, zapewniające prędkość maksymalną około 920 km/h, przelotową około 910 km/h, a ekonomiczną około 797 km/h. Zasięg operacyjny zależny był od ładunku, ale zwykle wynosił około 4720 km, a maksymalny zasięg mógł wynosić do 9880 km. Załoga składała się z dwóch pilotów, dwóch inżynierów pokładowych, nawigatora oraz dowódcy załadunku (w toku eksploatacji często było ich dwóch, a nawigator znajdował się na pokładzie tylko podczas misji zrzutu ładunku).

    Po serii prób, podjęto decyzję o wprowadzeniu samolotu do służby. Dostawy seryjnych C-141 rozpoczęły się w kwietniu 1965 roku. W ciągu trzech lat zbudowano 284 samoloty seryjne (plus 5 prototypów), oraz jeden egzemplarz pokazowy, który miał być używany do promowania cywilnej wersji samolotu. Z braku zamówień na taką wersję maszyna została przekazana NASA, gdzie służyła jako samolot badawczy i obserwacyjny.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Starliftery weszły na wyposażenie USAF jako podstawowe strategiczne samoloty transportowe, których zadaniem było dostarczanie zaopatrzenia do rejonów działania amerykańskiej armii. Wiele maszyn wysłano szybko do Wietnamu, gdzie intensywnie je wykorzystywano. Chociaż zakładano, że C-141 zastąpi samoloty o napędzie tłokowym i turbośmigłowym, tak się nie stało. W związku z tym w 1968 roku zakończono ich produkcję seryjną.

    Samoloty te w szczególności używano również do utrzymywania mostów powietrznych. W związku z bardzo intensywnym wykorzystaniem, pod koniec lat 70. flota C-141 była mocno wyeksploatowana, a wiele maszyn zbliżało się do limitu resursu. W tej sytuacji USAF podjęło decyzję o przeprowadzeniu gruntownej modernizacji i remontów posiadanych samolotów, połączonych z zaproponowaną przez Lockheeda znaczącą modyfikacją, w ramach której przedłużono kadłuby samolotów, zwiększając ich ładowność.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Takiej przeróbce poddano 270 maszyn, które otrzymały dla odróżnienia od niezmodyfikowanych egzemplarzy, oznaczenie C-141B. Samoloty miały 51,3 m długości i nieznacznie gorsze osiągi od niezmodernizowanej wersji C-141A. Dysponowały jednak możliwością przenoszenia większego ładunku – 168 spadochroniarzy lub 205 żołnierzy z wyposażeniem, albo 13 palet z ładunkiem o masie do 32 ton.

    Po modernizacji samoloty wróciły do swojej intensywnej służby, której punktem kulminacyjnym była operacja Pustynna Burza. W ramach przygotowań do niej, oraz później w jej trakcie flota C-141 wykonała aż 8536 misji, przewożąc 144 661 ton ładunków i 93 126 pasażerów. Tak intensywna eksploatacja odbiła się jednak negatywnie na stanie samolotów.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Wiele maszyn przekroczyło limity resursów, a z powodu ograniczenia standardowych remontów operacyjnych, część maszyn nie nadawała się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. W tej sytuacji dowództwo USAF podjęło decyzję o stopniowym wycofywaniu maszyn, mimo iż prace nad ich następcą – C-17 Globemaster III szły powoli, a do służby samoloty te weszły dopiero w 1995 roku.

    63 C-141B zostały w latach 90. poddane modernizacji awioniki – ostatni z zmodernizowanych samolotów trafił do służby w 2001 roku. Samoloty w tej wersji otrzymały oznaczenie C-141C. Nie oznaczało to jednak, że samoloty te pozostaną w eksploatacji na dłużej. Po zaledwie 5 latach Starliftery zostały oficjalnie wycofane z eksploatacji. Ostatni lot operacyjny miał miejsce 6 maja 2006 roku.

    Lockheed C-141 Starlifter
    Lockheed C-141 Starlifter

    Podsumowanie

    Z wszystkich maszyn, które dotrwały do końca eksploatacji, 15 trafiło do muzeów, a pozostałe najpierw do bazy Davis-Monthan, gdzie po kilku latach zostały zezłomowane. Tym samym długa historia C-141 dobiegła końca. Chociaż maszyny te były eksploatowane bardzo intensywnie, czego dowodem było 19  utraconych w wypadkach samolotów, C-141 pozostał w cieniu innych samolotów transportowych używanych przez USAF.

    C-141 w początkowym okresie eksploatacji nie zastąpiły w pełni swoich poprzedników, a wraz z wprowadzeniem do służby kolejnych, ciężkich strategicznych samolotów transportowych C-5 Galaxy Starliftery pozostawiono w służbie jako ich uzupełnienie. Następcą C-141 został ostatecznie C-17 Globemaster III.

    Lockheed C-141 Starlifter (fot. Clemens Vasters/Wikimedia Commons)
    Lockheed C-141 Starlifter (fot. Clemens Vasters/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHispano Aviación HA-1112 – hiszpański Messerschmitt Bf 109
    Następny artykuł 1939 Delahaye USA Pacific
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.