SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zanim powstał C-5 Galaxy – Douglas C-133 Cargomaster
    Zanim powstał C-5 Galaxy - Douglas C-133 Cargomaster
    Artykuły

    Zanim powstał C-5 Galaxy – Douglas C-133 Cargomaster

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Największym amerykańskim samolotem transportowym jest Lockheed C-5 Galaxy, wprowadzony do służby w 1970 roku. Zanim te olbrzymie samoloty weszły do eksploatacji, Amerykanie wykorzystywali flotę 50 ciężkich samolotów transportowych o napędzie turbośmigłowym Douglas C-133 Cargomaster.

    W połowie lat 50. US Air Force posiadały kilka typów średnich samolotów transportowych (taktycznych), jednak żadna z tych maszyn nie nadawała się do transportowania wyjątkowo ciężkich ładunków na długich dystansach. W związku z tym dowództwo sił powietrznych przygotowało specyfikację Logistic Carrier Support System SS402L dla nowego typu ciężkiego samolotu transportowego.

    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster

    W odpowiedzi na wytyczne, firma Douglas przedstawiła projekt czterosilnikowego samolotu transportowego w układzie górnopłata. Projekt zyskał aprobatę USAF, które zamówiły 50 maszyn seryjnych. Co istotne, nie miały powstać żadne prototypy – pierwszy egzemplarz seryjny miał być równocześnie prototypem.

    Oblot maszyny, która otrzymała oznaczenie Douglas C-133 Cargomaster miał miejsce 23 kwietnia 1956 roku. Samolot miał 48 m długości i 54,8 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 130 ton. Napęd stanowiły cztery silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney T34-P-9W o mocy 7500 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 578 km/h i przelotową 519 km/h, oraz zasięg 6590 km z ładunkiem o masie 23 ton. Załogę samolotu stanowiło 6 osób – dwóch pilotów, dwóch inżynierów pokładowych, nawigator oraz technik odpowiedzialny za ładunek.

    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster

    Konstrukcja maszyny była na tyle dobra, że po serii prób, w sierpniu 1957 roku rozpoczęto eksploatację nowych maszyn. Łącznie zbudowano 50 egzemplarzy w dwóch wersjach różniących się konstrukcją dzrwi ładunkowych – C-133A (35 maszyn) i C-133B (15 maszyn). Już w pierwszych miesiącach eksploatacji C-133 ustanowiły kilka rekordów (oficjalnych i nieoficjalnych) w wielkości przewożonego ładunku w tej klasie maszyn.

    Chociaż początkowo C-133 uznawany był za bardzo udaną i przydatną maszynę, która świetnie radziła sobie podczas długich lotów, na początku lat 60. zaczęły się problemy z konstrukcją. Samoloty zaprojektowano tak, aby mogły spokojnie wylatać w powietrzu 10 000 godzin, jednak gdy płatowiec dochodził do tego limitu, jego wytrzymałość bardzo szybko ulegała pogorszeniu.

    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster

    W serii katastrof, które miały miejsce podczas krótkiej eksploatacji Cargomasterów, zniszczonych zostało 9 samolotów, a jeden egzemplarz utracono na ziemi. Wielu pilotów odmawiało lotów na tych maszynach, a załogi zaczęły je określać mianem „widowmaker”. W związku z tym, gdy tylko pojawiła się perspektywa wprowadzenia do eksploatacji znacznie większych i lepszych C-5 Galaxy, podjęto decyzję o wycofaniu z służby zużytych C-133.

    Ostatni lot Cargomastera miał miejsce w 1971 roku. Maszyny, które przetrwały do tego czasu trafiły do bazy Davis-Monthan, po czym 32 egzemplarze zezłomowano, a pozostałe 8 trafiło do muzeów i w prywatne ręce. C-133 okazał się więc jedynie maszyną przejściową, która szybko ustąpiła miejsce znacznie lepszemu C-5, który cały czas pozostaje w eksploatacji.

    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster
    Douglas C-133 Cargomaster
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCine Ópera – opuszczone kino w stolicy Meksyku
    Następny artykuł Katastrofa lotu Korean Air 007 (1983)
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.