SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Northrop YA-9 – zapomniany rywal Thunderbolta II
    Northrop YA-9 - zapomniany rywal Thunderbolta II
    Northrop YA-9 - zapomniany rywal Thunderbolta II
    Artykuły

    Northrop YA-9 – zapomniany rywal Thunderbolta II

    Michał BanachBy Michał Banach23 kwietnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Northrop YA-9 powstał w ramach programu A-X, którego celem było zaprojektowanie dedykowanego, amerykańskiego samolotu szturmowego przystosowanego do bezpośredniego wsparcia oddziałów lądowych. Ostatecznie do służby trafił konkurencyjny samolot Fairchild A-10 Thunderbolt II.

    Geneza

    A latach 60. zadania bezpośredniego wsparcia oddziałów lądowych prowadzone były w amerykańskiej armii przez odrzutowe samoloty bombowe oraz pamiętające jeszcze końcówkę lat 40. samolotu A-1 Skyrider. Żadna z tych maszyn nie była jednak w pełni dostosowana do bliskiego wsparcia oddziałów lądowych zarówno pod względem osiągów, przenoszonego uzbrojenia oraz przede wszystkim wytrzymałości na ostrzał z ziemi.

    Northrop YA-9
    Northrop YA-9

    Analizując potrzeby wojska stwierdzono, że powinien powstać samolot o napędzie turbośmigłowym, dysponujący dobrymi osiągami, ale również niską prędkością ataku, opancerzeniem i co istotne tani w produkcji. Wstępną specyfikację dla programu A-X (Attack Experimental) wysłano do 21 firm z branży lotniczej 6 marca 1967 roku. Na podstawie przeprowadzonych następnie analiz i dyskusji, w maju 1969 roku sformułowano nowe wymagania, w których napęd zamieniono na turboodrzutowy.

    W maju 1970 roku przedstawiono bardziej uszczegółowione wymagania, w których dodano wymóg zainstalowania nowoprojektowanego działka kalibru 30 mm (GAU-8 Avenger). Sprecyzowano również osiągi, jakimi miał dysponować samolot – prędkość maksymalna 740 km/h, rozbieg 1200 m, możliwość przenoszenia 7300 kg uzbrojenia, zasięg bojowy 460 km i koszt jednostkowy około 1,4 mln dolarów przy zamówieniu 600 maszyn.

    Northrop YA-9
    Northrop YA-9

    18 grudnia 1970 roku USAF wybrało do dalszych badań projekty dwóch firm – Fairchild Republic z YA-10A oraz Northropa z YA-9A.

    Northrop YA-9

    Firma Northrop w pracach nad swoją maszyną duży nacisk położyła na obniżenie kosztów. Zastosowano słabsze i tańsze silniki niż w YA-10A, które wywodziły się z silników wykorzystywanych w śmigłowcach CH-47 Chinook. Zabieg ten pozwolił na znaczne obniżenie kosztów.

    Northrop YA-9
    Northrop YA-9

    YA-9 miał 16,3 m długości i 17,68 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła natomiast 18 597 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Lycoming YF102-LD-100, zapewniające prędkość maksymalną 837 km/h i zasięg operacyjny 463 km. Ze względu na opóźnienie w pracach nad działkiem GAU-8, jako uzbrojenie przewidziano mniejsze działko M61 Vulcan kalibru 20 mm. Na węzłach podskrzydłowych możliwe było przenoszenie ładunku 7260 kg bomb i pocisków rakietowych.

    Zbudowano dwa prototypy. Pierwszy wzbił się w powietrze 30 maja 1972 roku a drugi 23 sierpnia. Od 10 października do 9 grudnia 1972 roku YA-9 wraz z YA-10 testowane były przez USAF. Chociaż maszyna Northropa spełniała oczekiwania wojska pod wieloma względami i nie wymagała większych poprawek, wybór padł na YA-10, który miał solidniejszą i bardziej odporną na ostrzał przeciwlotniczy konstrukcję.

    Northrop YA-9
    Northrop YA-9

    Tym samym projekt A-9 został zamknięty, a oba prototypy przekazano NASA, które kontynuowało ich eksploatację przez pewien czas. Po wycofaniu z eksploatacji, jedna z maszyn trafiła do muzeum March Field Air Museum w Kaliforni, a druga do bazy Edwards, gdzie czeka cały czas na dalszy los.

    Northrop YA-9
    Northrop YA-9
    Northrop YA-9 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)
    Northrop YA-9 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBŻ-1 GIL – pierwszy polski śmigłowiec
    Next Article Melkus RS 1000 – (super)samochód z NRD
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.