Northrop YA-9 powstał w ramach programu A-X, którego celem było zaprojektowanie dedykowanego, amerykańskiego samolotu szturmowego przystosowanego do bezpośredniego wsparcia oddziałów lądowych. Ostatecznie do służby trafił konkurencyjny samolot Fairchild A-10 Thunderbolt II.

Geneza

A latach 60. zadania bezpośredniego wsparcia oddziałów lądowych prowadzone były w amerykańskiej armii przez odrzutowe samoloty bombowe oraz pamiętające jeszcze końcówkę lat 40. samolotu A-1 Skyrider. Żadna z tych maszyn nie była jednak w pełni dostosowana do bliskiego wsparcia oddziałów lądowych zarówno pod względem osiągów, przenoszonego uzbrojenia oraz przede wszystkim wytrzymałości na ostrzał z ziemi.

Northrop YA-9
Northrop YA-9

Analizując potrzeby wojska stwierdzono, że powinien powstać samolot o napędzie turbośmigłowym, dysponujący dobrymi osiągami, ale również niską prędkością ataku, opancerzeniem i co istotne tani w produkcji. Wstępną specyfikację dla programu A-X (Attack Experimental) wysłano do 21 firm z branży lotniczej 6 marca 1967 roku. Na podstawie przeprowadzonych następnie analiz i dyskusji, w maju 1969 roku sformułowano nowe wymagania, w których napęd zamieniono na turboodrzutowy.

W maju 1970 roku przedstawiono bardziej uszczegółowione wymagania, w których dodano wymóg zainstalowania nowoprojektowanego działka kalibru 30 mm (GAU-8 Avenger). Sprecyzowano również osiągi, jakimi miał dysponować samolot – prędkość maksymalna 740 km/h, rozbieg 1200 m, możliwość przenoszenia 7300 kg uzbrojenia, zasięg bojowy 460 km i koszt jednostkowy około 1,4 mln dolarów przy zamówieniu 600 maszyn.

Northrop YA-9
Northrop YA-9

18 grudnia 1970 roku USAF wybrało do dalszych badań projekty dwóch firm – Fairchild Republic z YA-10A oraz Northropa z YA-9A.

Northrop YA-9

Firma Northrop w pracach nad swoją maszyną duży nacisk położyła na obniżenie kosztów. Zastosowano słabsze i tańsze silniki niż w YA-10A, które wywodziły się z silników wykorzystywanych w śmigłowcach CH-47 Chinook. Zabieg ten pozwolił na znaczne obniżenie kosztów.

Northrop YA-9
Northrop YA-9

YA-9 miał 16,3 m długości i 17,68 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła natomiast 18 597 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Lycoming YF102-LD-100, zapewniające prędkość maksymalną 837 km/h i zasięg operacyjny 463 km. Ze względu na opóźnienie w pracach nad działkiem GAU-8, jako uzbrojenie przewidziano mniejsze działko M61 Vulcan kalibru 20 mm. Na węzłach podskrzydłowych możliwe było przenoszenie ładunku 7260 kg bomb i pocisków rakietowych.

Zbudowano dwa prototypy. Pierwszy wzbił się w powietrze 30 maja 1972 roku a drugi 23 sierpnia. Od 10 października do 9 grudnia 1972 roku YA-9 wraz z YA-10 testowane były przez USAF. Chociaż maszyna Northropa spełniała oczekiwania wojska pod wieloma względami i nie wymagała większych poprawek, wybór padł na YA-10, który miał solidniejszą i bardziej odporną na ostrzał przeciwlotniczy konstrukcję.

Northrop YA-9
Northrop YA-9

Tym samym projekt A-9 został zamknięty, a oba prototypy przekazano NASA, które kontynuowało ich eksploatację przez pewien czas. Po wycofaniu z eksploatacji, jedna z maszyn trafiła do muzeum March Field Air Museum w Kaliforni, a druga do bazy Edwards, gdzie czeka cały czas na dalszy los.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.