SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany McDonnell 119/220
    Zapomniany McDonnell 119/220
    Zapomniany McDonnell 119/220
    Artykuły

    Zapomniany McDonnell 119/220

    Michał BanachBy Michał Banach4 grudnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w latach 50. McDonnell 119 miał być samolotem dyspozycyjnym stworzonym na potrzeby US Air Force. Z racji skomplikowanych przepisów przetargowych, projekt musiał powstać przed złożeniem oficjalnego zamówienia. Ostatecznie jednak maszyna nie zyskała zainteresowania i po zbudowaniu jednego prototypu i nieudanej próbie pozyskania cywilnych klientów, zrezygnowano z dalszych prac.

    Podstawowymi samolotami dyspozycyjnymi USAF na początku lat 50. były maszyny pamiętające czasy II wojny światowej, niezbyt szybkie, małe, dysponujące niewielkim zasięgiem. Wraz z rosnącą popularnością napędu odrzutowego, dowództwo sił powietrznych zaczęło interesować się pozyskaniem nowych samolotów łącznikowych i niewielkich samolotów pasażerskich o napędzie odrzutowym, co ułatwiłoby eksploatację – w tym czasie coraz więcej nowych maszyn bojowych miało już silniki odrzutowe.

    McDonnell 119
    McDonnell 119

    Ówczesne przepisy przetargowe uniemożliwiały jednak zamówienie tego typu maszyny – wszystkie zamówienia miały dotyczyć maszyn o właściwościach taktycznych, a niewielkie samoloty dyspozycyjne takowych nie posiadały. W związku z tym ogłoszono dwa konkursy – UTX (Utility-Trainer Experimental) i UCX (Utility-Cargo Experimental), których celem było pozyskanie z rynku cywilnego odpowiednich maszyn. Według założeń, projekty miały być zrealizowane na własny koszt firm oficjalnie z myślą o rynku cywilnym, a zwycięski projekt miał zostać zamówiony przez USAF.

    Do konkursu UCX wystartowały trzy firmy – Fairchild Aircraft, McDonnell Aircraft Corporation i Lockheed Corporation, ale ostatecznie tylko dwie ostatnie przygotowały prototypy właściwego samolotu. McDonnell zaprezentował w październiku 1957 roku makietę samolotu oznaczonego jako Model 119. Cechą charakterystyczną samolotu były stosunkowo niewielkie rozmiary – 20,2 m długości, 17,55 m rozpiętości skrzydeł i maksymalna masa startowa 20 560 kg, oraz napęd w postaci 4 silników turboodrzutowych pod skrzydłami.

    Pierwotnie zamierzano wykorzystać silniki Fairchild J83, ale z powodu anulowania prac nad nimi, ostatecznie zdecydowano się na użycie silników Westinghouse J34-WE-22. Zapewniały one prędkość maksymalną 901 km/h, przelotową 837 km/h i zasięg 3765 km. Kabina samolotu została zaprojektowana w taki sposób, aby pomieścić od 10 do nawet 26 pasażerów, a załoga liczyła 2 lub 3 osoby.

    McDonnell 119
    McDonnell 119

    Oblot prototypu samolotu nazwanego McDonnell 119 miał miejsce 11 lutego 1959 roku. Za sterami zasiedli G.J. Mills i H. Rogers. Podczas prób wyszły na jaw wady projektowe, związane z zbyt niskim osadzeniem silników, które miały tendencję do zasysania z pasa brudu oraz leżących na nim ciał obcych. Aby rozwiązać ten problem, zamontowano specjalne zawory, przez które wdmuchiwano pod ciśnieniem powietrze, wypychające to co wciągnie silnik.

    Mimo rozwiązania tego problemu, USAF wybrało konkurencyjną maszynę – Lockheed JetStar. Utraciwszy szansę na kontrakt z wojskiem, McDonnell postanowił przerobić swój samolot i dostosować go do potrzeb cywilnych odbiorców. Zmieniono nazwę prototypu na McDonnell 220, nadano mu nowy numer rejestracyjny, przystosowano do zamontowania różnych silników.

    McDonnell 119
    McDonnell 119

    W toku poszukiwań odbiorców, podpisano wstępne porozumienie z Business Sales Division Pan American World Airways na zakup aż 170 samolotów, ale ostatecznie kontrakt nie doszedł do skutku, ponieważ koszt maszyn przewyższał znacząco koszty innych, konkurencyjnych konstrukcji. W tej sytuacji projekt zamknięto, a jedyny zbudowany prototyp przez krótki czas wykorzystywano w charakterze samolotu do przewozu VIP-ów. Po kilku latach eksploatacji podjęto decyzję o wykorzystaniu maszyny w teście zderzeniowym, ale pomysłu nie zrealizowano. McDonnell 220 trafił w prywatne ręce i po kilku zmianach właścicieli trafił do prywatnej kolekcji samolotów, w której pozostaje do dnia dzisiejszego.

    Główną przyczyną niepowodzenia projektu McDonnell 119/220 był brak zabezpieczenia na wypadek utraty rządowego kontraktu. Opracowując maszynę, postawiono na jeden kontrakt, bez gwarancji jego powodzenia. Dodatkowo z racji braku doświadczenia w projektowaniu takich maszyn, koszt programu okazał się bardzo wysoki, a tym samym wzrósł koszt jednostkowy maszyn seryjnych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAirbus A340 Hi Fly wylądował na Antarktydzie
    Next Article Hawker Hotspur – zapomniany rywal Boulton Paul Defianta
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.