SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read403 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read403 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    Artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    Michał BanachBy Michał Banach27 czerwca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    W latach 30. w USA rozpoczęto wiele programów zbrojeniowych, których celem było zarówno opracowanie nowych typów samolotów, jak i przeprowadzenie prób i badań nowych rozwiązań technicznych. Jednym z takich projektów był Project D, program budowy eksperymentalnego, ciężkiego bombowca strategicznego. W ramach projektu firma Douglas zbudował bombowiec Douglas XB-19 (XBLR-2).

    Geneza

    Według założeń USAAC (ang. United States Army Air Corps), projektowany samolot miał być maszyną testową, wykorzystującą wszystkie dostępne w połowie lat 30. rozwiązania techniczne. Od początku nie zakładano produkcji seryjnej nowego bombowca. Zdobyte podczas prób doświadczenie miało posłużyć do przetestowania nowych rozwiązań technicznych w zakresie budowy dużych, ciężkich bombowców strategicznych.

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19

    Do programu przystąpiły zakłady Douglas Aircraft Company i Sikorsky Aircraft Corporation. Jedynie maszyna Douglasa została zbudowana. Początkowo program miał finansowanie rządowe, jednak z racji pojawienia się nowych bombowców strategicznych, zaprojektowanych na potrzeby innych programów zbrojeniowych, Project D stracił priorytet i znaczną część budżetu, przez co zakłady Douglasa musiały same pokryć część kosztów budowy maszyny.

    eXperimental, Bomber, Long Range

    Prace nad samolotem rozpoczęto w połowie lat 30., a w 1936 roku zatwierdzono plany. Oficjalnie kontrakt na budowę eksperymentalnego bombowca, oznaczonego XBLR-2 (ang. eXperimental, Bomber, Long Range) zakłady Douglasa otrzymały jednak dopiero w 1938 roku. Duże opóźnienia w projekcie spowodowane były jego całkowicie doświadczalnym charakterem. Dużym problemem był brak funduszy na projekt.

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19

    Ostatecznie USAAC przeznaczyła na projekt 1,4 mln dolarów, natomiast zakłady Douglasa z własnych środków przeznaczyły aż 4 mln dolarów (współcześnie odpowiednio 23,8 i 68,1 mln dolarów). W trakcie prac zakłady Douglasa chciały zrezygnować z budowy samolotu, uznając, że jego konstrukcja nie przyniesienie żadnych wymiernych korzyści, jednak dowództwo sił powietrznych nalegało na kontynuowanie prac.

    Ostatecznie jedyny egzemplarz bombowca XBLR-2, który przemianowano na XB-19, ukończono w maju 1941 roku. Oblot maszyny miał miejsce 27 czerwca 1941 roku, a po serii wewnętrznych prób, samolot został przekazany wojsku w październiku tego samego roku.

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19

    Zbudowany przez zakłady Douglasa bombowiec był pod każdym względem niesamowitą konstrukcją. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 64 m, a długość kadłuba wynosiła 40,2 m. Maksymalna masa startowa wynosiła 74,4 tony. Napęd stanowiły cztery silniki Wright R-3350, które w 1943 roku zamieniono na Allison V-3420-11.

    Uzbrojenie bombowca było wyjątkowo potężne i składało się z 5 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, sześciu kalibru 7,62 mm oraz dwóch działek kalibru 37 mm (sic!). W lukach bombowych możliwe było przenoszenie 8480 kg bomb, a wykorzystując zewnętrzne, podskrzydłowe zaczepy można było przenieść aż 16 828 kg bomb!

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19

    Wnętrze kadłuba XB-19 było bardzo przestronne i mieściło 18-osobową załogę. Kokpit bombowca był duży i mieściła stanowiska mechanika pokładowego oraz radiooperatora. Dziobowe stanowisko bombardiera oprócz przeszklenia z przodu, miało częściowo przeszkloną podłogę. Ze względu na planowany zasięg 6800 km oraz prędkość przelotową około 270 km/h, załoga dysponowała łóżkami, a część załogi stanowili rezerwowi piloci i nawigatorzy.

    W momencie rozpoczęcia testów XB-19 utracił swój eksperymentalny charakter, głównie ze względu na przestarzałą w porównaniu z nowymi seryjnie produkowanymi bombowcami konstrukcję. Mimo to USAAC kontynuowała próby maszyny, zbierając doświadczenie potrzebne do opracowania przyszłych międzykontynentalnych bombowców strategicznych (Amerykanie zakładali sytuację, w której zmuszeni byliby do udziału w wojnie, ale bez możliwości korzystania z baz lotniczych w Wielkiej Brytanii).

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19

    Testy bombowca były udane, przez co kontynuowano je do 1944 roku. W międzyczasie wymieniono silniki, dzięki czemu wzrosła prędkość maksymalna i zasięg bombowca. Zebrawszy potrzebne informacje, Amerykańskie Siły Powietrzne podjęły decyzję o przebudowie XB-19 na samolot transportowy. W takiej konfiguracji maszyna była wykorzystywana do 1946 roku. Po wojnie rozważano zachowanie samolotu w muzeum, jednak ostatecznie olbrzymi bombowiec został zezłomowany. Do naszych czasów przetrwały tylko fragmenty podwozia.

    Przodek B-36

    Zdobyte podczas prób XB-19 doświadczenie, pozwoliło USAF dopracować projekt bombowca XB-36, który doprowadził do powstania największego w historii bombowca – B-36 Peacemaker. W swoim czasie bombowiec Douglasa budził zachwyt nie tylko wśród wojskowych, ale również wśród cywilów, w związku z czym wykorzystywano go do celów propagandowych. Po wojnie maszyna była już jednak całkowicie przestarzała.

    Mimo swoich olbrzymich możliwości, na początku lat 40. tak duże bombowce jak XB-19 przegrywały z mniejszymi i tańszymi w produkcji bombowcami, takimi jak B-17, B-24 lub B-29. Również B-36 pod względem swoich możliwości ostatecznie przegrał rywalizację z znacznie mniejszymi konkurentami.

    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Douglas XB-19
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTurbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    Next Article HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read403 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read608 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.