SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    Douglas AC-47 Spooky - pierwszy gunship
    Artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    Michał BanachBy Michał Banach13 maja 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    O ile samoloty szturmowe znakomicie nadają się do atakowania konkretnych celów, tak nie do końca są w stanie przez długi czas zapewniać wsparcie oddziałom lądowym. Było to widoczne zwłaszcza w trakcie wojny w Wietnamie. To właśnie wówczas Amerykanie wprowadzili do eksploatacji tzw. gunshipy, czyli samoloty transportowe, wyposażone w silne uzbrojenie, mogące przez długi czas wspierać oddziały lądowe. Pierwszym tego typu samolotem był Douglas AC-47 Spooky.

    Geneza

    W 1964 roku oddziały amerykańskie działające w Wietnamie zaczęły skarżyć się na brak odpowiedniego wsparcia lotniczego. O ile samoloty szturmowe wystarczały do atakowania punktów oporu i zgrupowań oddziałów północnowietnamskich i Wietkongu, tak przy działaniach obronnych, nie były one w stanie zapewnić wystarczającego wsparcia. W związku z tym kapitan John C. Simons zainicjował program, który otrzymał nazwę Project Tailchaser, którego celem było opracowanie samolotu wsparcia ogniowego, który miał służyć do zapewniania wsparcia z powietrza oddziałom lądowym przez długi czas.

    Douglas AC-47 Spooky
    Douglas AC-47 Spooky

    W ramach prac wykorzystano samolot Convair C-131B, który uzbrojono w karabin obrotowy GAU-2/A Minigun. Maszynę poddano próbom, które wykazały, że może on skutecznie atakować cele naziemne. Brak funduszy oraz niewystarczające osiągi C-131B sprawiły jednak, że projektu nie kontynuowano. Krótko po zakończeniu tego programu, inny amerykański wojskowy, kapitan Ron W. Terry również rozpoczął prace nad projektem samolotu wsparcia.

    W październiku 1964 roku zespół pod kierownictwem Terriego rozpoczął program Project Gunship. Jako bazę i nosiciel uzbrojenia wybrano samolot Douglas C-47D, których spore ilości pozostawały jeszcze w rezerwie. Po stworzeniu koncepcji i zebraniu potrzebnego wyposażenia, zespół udał się do Wietnamu, gdzie 2 grudnia 1964 roku rozpoczęto prace nad przebudową dwóch C-47D do roli samolotów wsparcia ogniowego.

    Douglas AC-47 Spooky
    Douglas AC-47 Spooky

    Douglas AC-47 Spooky

    Pierwszy z samolotów ukończono już 11 grudnia, a drugi 15 grudnia. Samoloty wyposażono w 3 karabiny obrotowe GAU-2/A Minigun na specjalnych podstawach zbudowanych lokalnie (dwa strzelające przez okna, a jeden przez drzwi ładowni). Samoloty wyposażono ponadto w wyrzutnie flar oświetlających. Z racji tego, że samoloty miały spore możliwości transportowe i udźwig, mogły zabrać zapas 24 000 naboi do minigunów i 45 flar. Załoga liczyła 7 osób – dwóch pilotów, nawigatora, inżyniera pokładowego, ładowniczego i dwóch strzelców. Pozostałe osiągi i dane techniczne były takie same jak w przypadku C-47. Po przebudowie nadano im nazwę FC-47D. Już pod koniec grudnia samoloty odniosły pierwsze istotne sukcesy, wspierając posterunki wojskowe, atakowane przez oddziały Wietkongu. Dzięki dużemu zasięgowi, FC-47D mogły przebywać w powietrzu przez kilka godzin, zapewniając cały czas wsparcie oddziałom lądowym.

    Douglas AC-47 Spooky
    Douglas AC-47 Spooky

    Analiza pierwszy misji wykonywanych przez FC-47D wykazała, że są one wyjątkowo skuteczne i stosunkowo tanie w budowie oraz eksploatacji. W tej sytuacji jeden z prototypów wysłano do Stanów Zjednoczonych, gdzie miał być wykorzystywany do szkolenia kolejnych załóg. Równocześnie rozpoczęto budowę kolejnych samolotów tego typu.

    W toku eksploatacji przetestowano inne konfiguracje uzbrojenia – m.in. 10 karabinów maszynowych Browning M2HB kalibru 12,7 mm, ale ostatecznie uznano, że miniguny zapewniają najlepszą siłę ognia. Łącznie przebudowano 53 samoloty, z których 41 służyło w Wietnamie. Wykorzystywano je bardzo intensywnie, w związku z czym aż 12 utracono w walce, a 19 z powodu wypadków i katastrof. W 1965 roku zmieniono również ich nazwę na AC-47 Spooky. Powodem były… protesty pilotów myśliwców, którym nie odpowiadał fakt, iż stare samoloty transportowe mają oznaczenie zaczynające się od litery F, przypisanej do myśliwców.

    Douglas AC-47 Spooky z karabinami maszynowy M2HB kalibru 12,7 mm
    Douglas AC-47 Spooky z karabinami maszynowy M2HB kalibru 12,7 mm

    W 1967 roku rozpoczęto program Project Gunship II, który ostatecznie doprowadził do powstania samolotów Lockheed AC-130. Po licznych modernizacjach i zmianach pozostają one cały czas w eksploatacji. Wraz z postępami prac nad następcami AC-47D, maszyny, które przetrwały walki, do końca 1969 roku zostały przekazane siło powietrznym Republiki Wietnamu. Wykorzystywano je do 1975 roku. Podczas walk w Wietnamie AC-47 wzięły udział w obronie 3926 wiosek, osad, posterunków i fortów. Łącznie wystrzeliły około 97 mln pocisków, zabijając blisko 5300 żołnierzy Wietkongu. Mówi się, że żadna wioska ochraniana przez te maszyny nie została utracona.

    Kilka egzemplarzy AC-47D zostało przekazanych Kambodży, Laosowi i Salwadorowi. Ponadto w Kolumbii, Indonezji, Południowej Afryce, Urugwaju, Filipinach i Tajlandii powstały lokalne wersje AC-47D, które pełniły również rolę samolotów wsparcia, ale uzbrojone były w różne typy uzbrojenia.

    Douglas AC-47 Spooky
    Douglas AC-47 Spooky

    Bardzo ciekawie wygląda kwestia Kolumbii, która wykorzystuje samoloty AC-47T Fantasma w liczbie 6 egzemplarzy. Samoloty te powstały na bazie Baslera BT-47, czyli C-47D z silnikami turbośmigłowymi. Maszyny te otrzymały systemy noktowizyjne ułatwiające działanie w nocy, komputerowy system sterowania karabinem obrotowym GAU-19 kalibru 12,7 mm (podobno jedna maszyna otrzymała działko kalibru 20 mm). Załoga liczy 7 osób – dwóch pilotów, nawigator, inżynier pokładowy i 3 strzelców. Z racji zastosowania nowocześniejszych silników, samoloty te mogą przebywać w powietrzu nawet przez 10 godzin.

    Podsumowanie

    Samoloty Douglas AC-47D Spooky zapoczątkowały długą linię gunshipów w amerykańskich siłach powietrznych. Obecnie USAF wykorzystuje bardzo unowocześnione wersje AC-130 (od 2019 roku AC-130W/J). Samoloty te uzbrojone są w działka obrotowe kalibru 30 mm, haubicę kalibru 105 mm, pociski rakietowe oraz pociski AGM-114 Hellfire.

    Kolumbujskie AC-47T Fantasma (fot. Fuerzas Militares de Colomia)
    Kolumbujskie AC-47T Fantasma (fot. Fuerzas Militares de Colomia)

    W porównaniu do samolotów szturmowych, gunshipy oferują zupełnie inne możliwości wspierania oddziałów lądowych. Samoloty te przez ługi czas mogą krążyć nad danym obszarem zapewniając zarówno wsparcie ogniowe jak i rozpoznanie z powietrza. Pierwsze AC-47D były łatwym celem dla obrony przeciwlotniczej, w związku z czym ograniczono ich eksploatację do lotów nocnych (chociaż i to nie uchroniło ich przed stratami). Współczesne gunshipy mogą operować na znacznie większych wysokościach, a komputerowe systemy kierowania ogniem ułatwiają celowanie.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Next Article Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.