SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni
    HMS Victoria (1859) - pierwszy i ostatni
    HMS Victoria (1859) - pierwszy i ostatni
    Artykuły

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Michał BanachBy Michał Banach8 lipca 2019Updated:8 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w walce, a jej służba była dosyć nudna i monotonna, był to największy i ostatni trzyrzędowy, drewniany okręt liniowy zbudowany w Wielkiej Brytanii oraz pierwszy brytyjski okręt z napędem parowym z dwoma kominami.

    W połowie XIX wieku rozpoczęła się rewolucja w budownictwie okrętowym. Popularność zyskiwał napęd parowy, eliminujący wiele wad żagli, a coraz lepsze techniki obróbki żelaza sprawiały, że możliwe stało się budowanie statków i okrętów z żelaznym, a nie drewnianym kadłubem. Mimo to Royal Navy kontynuowała prace nad kolejnymi drewnianymi okrętami liniowymi.

    Wodowanie HMS Victoria
    Wodowanie HMS Victoria

    W 1854 i 1855 roku Royal Navy zamówiła dwa trzyrzędowe okręty liniowe pierwszej klasy – HMS Howe i HMS Victoria. Według założeń, miały to być największe tej klasy jednostki na świecie, a ich uzbrojenie miało składać się z 121 dział. Początkowo oba okręty miały posiadać tylko żagle, ale przed położeniem stępki zmieniono założenia i zdecydowano o zainstalowaniu silników parowych i napędu śrubowego.

    10 marca 1856 roku położono stępkę pod HMS Howe, a 1 kwietnia pod HMS Victoria. Ten ostatni został zwodowany wcześniej, ponieważ już 12 listopada 1859 roku. Po zakończeniu prac wyposażeniowych, jednostka rozpoczęła próby morskie, w trakcie których osiągnęła prędkość aż 11,79 węzła, stając się najszybszym trzyrzędowym okrętem liniowym na świecie.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    HMS Victoria miała 79 m długości (10 m więcej niż HMS Victory) i wyporność 6959 ton, a jej napęd stanowił jeden silnik parowy o mocy 4403 ihp, zasilany z 8 kotłów i napędzający jedną śrubę. Uzbrojenie składało się z 62 dział kalibru 204 mm, 58 dział 32-funtowych i jednego 68-funtowego, a załoga liczyła około 1000 oficerów i marynarzy. Warto dodać, że ze względu na wagę napędu parowego, kadłub okrętu wzmocniono żelaznymi elementami.

    Po zakończeniu prób okręt trafił do floty rezerwowej, a do służby przywrócono go dopiero 2 listopada 1864 roku. Do 1867 roku okręt działał na Morzu Śródziemnym, a jego bazą była Malta. Po powrocie do Wielkiej Brytanii zmniejszono uzbrojenie do 102 dział. Podczas przeglądu floty w Spithead, 7 sierpnia 1867 roku HMS Victoria po raz ostatni zaprezentowała się w pełnej krasie. Okręt został następnie ponownie przeniesiony do rezerwy, a jego uzbrojenie zmniejszono do 12 dział.Ostatecznie 31 maja 1893 roku stary okręt liniowy został sprzedany na złom.

    HMS Impregnable (ex-HMS Howe)
    HMS Impregnable (ex-HMS Howe)

    Nieco inny los spotkał HMS Howe, który został zwodowany 7 marca 1860 roku. Nigdy nie ukończono go w pełni, instalując jedynie szczątkowe maszty oraz ograniczając uzbrojenie do 12 dział. W tej formie jednostka podczas prób morskich osiągnęła prędkość 13,56 węzła, ale nie jako okręt liniowy, a jako okręt szkolny. W tej roli HMS Howe wykorzystywany był pod kilkoma nazwami do 18 lutego 1921 roku, gdy podjęto decyzję o jego złomowaniu.

    Oba okręty nie odegrały żadnej roli w żadnym konflikcie, ale miały swój minimalny wkład w rozwój budownictwa okrętowego. Jedną z cech HMS Victorii było zainstalowanie dział wyposażonych w celowniki, ułatwiające oddawanie skutecznych strzałów na dystansie około 1097 m. Co istotne, indywidualne celowniki pozwalały na atakowanie kilku celów na raz, zamiast salw burtowych. Przez rok, do czasu wejścia do służby HMS Warrior był to również największy okręt liniowy na świecie.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHeckler & Koch G11 – prototypowy karabin na amunicję bezłuskową
    Next Article Radziecki samolot orbitalny MiG-105
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.