SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS L55 – okręt, który wrócił z zaświatów
    HMS L55 - okręt, który wrócił z zaświatów
    HMS L55 - okręt, który wrócił z zaświatów
    Artykuły

    HMS L55 – okręt, który wrócił z zaświatów

    Michał BanachBy Michał Banach27 listopada 2022Updated:29 listopada 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1918 roku okręt podwodny HMS L55 był jednym z 27 brytyjskich okrętów podwodnych typu L. Jego historia byłaby zapewne krótka i mało ciekawa, gdyby nie fakt, że zatonął w 1919 roku, a w 1928 roku został wydobyty i ponownie wcielony do służby w… radzieckiej flocie. Zezłomowano go dopiero w latach 60.

    Historia HMS L55 zaczęła się w 1917 roku w stoczni Fairfield Shipbuilding and Engineering Company w Govan. 21 września 1917 roku położono stępkę pod jego budowę, a wodowanie miało miejsce 29 września 1918 roku, krótko przed końcem I wojny światowej. Okręt należał do typu L, czyli jednostek, które powstawały początkowo jako rozwinięcie typu E, ale skala zmian była tak duża, że potraktowano je jako zupełnie nowe jednostki.

    HMS L55
    HMS L55

    Okręt miał 70 m długości i wyporność nawodną 975 ton, oraz podwodną 1168 ton. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 2400 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 1600 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 17 węzłów na powierzchni i 10,5 węzła pod wodą, oraz zasięg nawodny 4500 mil morskich (8300 km0 z prędkością 8 węzłów. Uzbrojenie składało się z 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm z zapasem 12 torped, oraz 2 dział kalibru 102 mm. Załoga liczyła 44 oficerów i marynarzy.

    Po zakończeniu szkolenia załogi, HMS L55 wysłano na Bałtyk, gdzie operował z Tallina wspierając oddziały alianckie i Białych Rosjan walczących z bolszewikami. 9 czerwca 1919 roku okręt zaatakował w Zatoce Fińskiej rosyjskie stawiacze min typu Orfey – Gawrill i Azard, ale nie zatopił ich. Podczas odwrotu jednostka wpłynęła na pole minowe i zatonęła – początkowo uważano, że z powodu ostrzału z Azarda, ale po oględzinach wraku okazało się, że z powodu wybuchu miny.

    Wrak HMS L55
    Wrak HMS L55

    W 1927 roku wrak okrętu został zlokalizowany na głębokości 62 m przez Rosjan, którzy ściągnęli na miejsce statek ratowniczy Kommuna, w celu zbadania wraku. 27 kwietnia 1928 roku podjęto decyzję o podniesieniu wraku. Operację rozpoczęto 10 czerwca i zakończono 14 sierpnia 1928 roku. Odnaleziono 38 lub 34 ciała członków załogi okrętu, które przetransportowano do Wielkiej Brytanii i pochowano w Portsmouth 7 września 1928 roku.

    Mimo spędzenia pod wodą 9 lat, okazało się, że wrak jest w na tyle dobrym stanie, że nadaje się do remontu. Prace przeprowadzono w stoczni Bałtyckiej w Leningradzie, a ich koszt wyniósł 1 mln rubli. Pieniądze zebrano przez publiczne zbiórki. Okręt wrócił do służby 27 lipca 1931 roku, a 7 sierpnia 1931 roku nadana mu nazwą L-55. Później nadano mu nazwę własną „Bezbożnik”. Wykorzystywano go do testów i szkolenia, oraz jako bazę do zaprojektowania radzieckich okrętów podwodnych typu L.

    Wrak HMS L55
    Wrak HMS L55

    W 1934 roku wymieniono silniki diesla na pokładzie okrętu. Na początku II wojny światowej okręt został uszkodzony i wycofany z służby. Przekształcono go w pływającą elektrownię PZS-2 . W tej roli jednostka przetrwała całą wojnę i pozostawała w użyciu do 1950 roku PZS-6. Po wycofaniu z eksploatacji, w latach 60. jednostkę zezłomowano. Tak zakończyła się historia okrętu, który dosłownie powrócił z zaświatów.

    Wrak HMS L55
    Wrak HMS L55
    Wrak HMS L55
    Wrak HMS L55

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCarroll A. Deering i tajemnicze zaginięcie jego załogi
    Next Article Podsumowanie 1. kolejki meczów na mundialu w Katarze!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.