SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kommuna – najstarszy aktywny okręt wojenny
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)
    Artykuły

    Kommuna – najstarszy aktywny okręt wojenny

    Michał BanachBy Michał Banach17 listopada 2022Updated:17 listopada 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Często się mówi, że kiedyś tworzono solidniejsze konstrukcje, że stare samochody, samoloty, statki lub inne pojazdy i maszyny są lepsze. Ciężko powiedzieć czy to prawda, ale okręt Kommuna może być dowodem na słuszność tej tezy. Jest to bowiem najstarszy aktywnie wykorzystywany okręt wojenny na świecie. Ma ponad 100 lat!

    Geneza

    Na początku XX wieku marynarki wojenne wielu państw zaczęły wykorzystywać okręty podwodne. Te śmiercionośne jednostki miały jednak wówczas jeszcze wiele wad. Zwłaszcza niewielki zasięg, małe ilości zapasów i dosyć zawodne wyposażenie. Potrzebne były więc specjalne okręty-bazy okrętów podwodnych, które zapewniały wsparcie techniczne, oraz możliwość pobierania zaopatrzenia podczas pobytu w morzu okrętom podwodnym.

    Okręt ratowniczy - baza okrętów podwodnych Kommuna
    Okręt ratowniczy – baza okrętów podwodnych Kommuna

    30 grudnia 1911 roku dowództwa Carskiej Marynarki Wojennej zamówiło w stoczni Putiłow w Sankt Petersburgu właśnie taki okręt. Miał on służyć jako baza okrętów podwodnych oraz jako jednostka ratunkowa, zdolna do podnoszenia okrętów, które zatonęły.

    Okręt-baza Wołchow

    Prace projektowe nad nowym okrętem ruszyły 5 maja 1912 roku. Stępkę położono 12 listopada 1912 roku, a wodowanie nastąpiło 17 listopada 1913 roku. Okręt otrzymał nazwę Wołchow i miał bardzo oryginalną jak na ówczesne lata konstrukcję.

    Zaprojektowano go bowiem jako katamaran. Niektórzy mówią, że był to pierwszy katamaran w rosyjskiej marynarce wojennej. Wołchow miał 96 metrów długości i wyporność standardową 2400 ton, a w pełni wyposażony 3100 ton. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 600 KM. Okręt inspirowany był niemieckim statkiem Vulcan.

    Wodowanie Wołchowa
    Wodowanie Wołchowa

    Do służby we Flocie Bałtyckiej jednostka weszła 14 lipca 1915 roku. Pierwszym dowódcą został kapitan Aleksander A. Jakubowski. Macierzystą bazą był port w Tallinie. Jako okręt-baza, podczas I wojny światowej Wołchow przewoził 10 zapasowych torped, 50 ton paliwa oraz posiadał pomieszczenia dla 60 marynarzy (oprócz około 100-osobwej załogi)

    Początkowo okręt wykorzystywano tylko i wyłącznie jako bazę dla rosyjskich i brytyjskich okrętów podwodnych. Dopiero 17 czerwca 1917 roku Wołchow podniósł z dna swój pierwszy okręt podwodny – AG-15. Jednostka zatonęła na głębokości 27 metrów, a część załogi wcześniej wydostała się z okrętu. Załoga Wołchowa następnie wyremontowała wyłowioną jednostkę, która powróciła później do służby.  24 września podniesiono z dna kolejny okręt – Jedinorog. Tym razem jednostka znajdowała się na głębokości 13,5 metra.

    Po rozpoczęciu rewolucji październikowej, załoga okrętu dalej była oddana swoim obowiązkom remontowym i nie wzięła czynnego udziału w rewolucji.

    Okręt ratowniczy Kommuna
    Okręt ratowniczy Kommuna

    Nowy właściciel, nowa nazwa – Kommuna

    Po zmianach ustrojowych w Rosji, kiedy do władzy doszli bolszewicy, Wołchow pozostawał na Bałtyku. 31 grudnia 1922 roku zmieniono jego nazwę na Kommuna. W okresie międzywojennym służba okrętu nie obfitowała w ciekawsze wydarzenia. W 1928 roku wydobyto kolejny okręt podwodny – brytyjski HMS L55, który zatonął w 1919 roku. Po wydobyciu, szczątki marynarzy odesłano do Wielkiej Brytanii, a sam okręt… wyremontowano i wcielono ponownie do służby. Było to jedyne ciekawe wydarzenie w tym okresie.

    Dopiero wybuch II wojny światowej zmienił sytuację. Okręt przebazowano do Leningradu. Podczas oblężenia miasta trafiło w niego kilka bomb, ale nie wyrządziły one zbyt poważnych szkód. Po przeprowadzeniu napraw Kommuna zaczęła działać w rejonie jeziora Ładoga. Głównym zadaniem było wydobywanie pojazdów, które zatonęły tam w drodze do oblężonego Leningradu. Były to zarówno czołgi jak i ciężarówki i inne pojazdy. W marcu 1942 roku wydobyto 2 czołgi KW-1, 2 traktory i 31 innych pojazdów.

    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)

    Oprócz pojazdów lądowych wydobywano również samoloty, mniejsze jednostki nawodne oraz kilka okrętów podwodnych. Oprócz zadań wydobywczych, załoga zajmowała się pracami naprawczymi i wspieraniem okrętów podwodnych.

    Nowe powojenne życie

    Mimo swojego wieku Kommuna pozostawała w eksploatacji i praktycznie nie zmienionej formie do 1954 roku. Przeprowadzono wówczas pierwszą poważniejszą modernizację, której celem była wymiana silników na nowe, holenderskie jednostki napędowe. W 1956 roku Kommuna wzięła udział w operacji wydobycia okrętu podwodnego M-200, a rok później M-256.

    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)

    W kolejnych latach przeprowadzono jeszcze kilka modernizacji, które zaowocowały przebudową jednostki na typowy okręt ratowniczy. Do wyposażenia dołączyły miniaturowe okręty podwodne i dzwony. W 1967 roku okręt skierowano na Morze Czarne, gdzie przeprowadzono większość prac.

    Zakres przeprowadzonych modernizacji był tak duży, że okręt zyskał dosłownie nowe życie. Jednym z ciekawszych zadań jakie Kommuna wykonała po tej modernizacji były poszukiwania w 1977 roku samolotu Su-24, który wodował i zatonął na głębokości 1700 metrów.

    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)

    W 1984 roku podjęto decyzję o przeniesieniu wiekowego okrętu do floty Rosyjskiej Akademii Nauk. Nowy właściciel miał go wykorzystywać do badania morskiego dna. Niestety z powodu braku środków na przebudowę okrętu, do transferu nigdy nie doszło. Wręcz gorzej, okręt częściowo rozkradziono i zdemolowano.

    Rozpad ZSRR zastał Kommunę w kiepskiej kondycji, ale nie oznaczało to, że okręt miał zostać wycofany z eksploatacji. W latach 90. przeprowadzono prace remontowe i przywrócono jednostkę do służby już oficjalnie w roli okrętu ratowniczego.

    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. George Chernilevsky)

    W kolejnych latach znajdujący się w Sewastopolu okręt nie brał zbyt aktywnie udziału w żadnych operacjach. W maju 2015 roku dowództwo floty czarnomorskiej ogłosiło, że stuletni okręt… rozpocznie cykl szkoleń, po których rozpoczęto obchody stulecia jednostki. Najważniejszym epizodem w współczesnej historii okrętu było zatopienie krążownika Moskwa 13 kwietnia 2022 roku. Ze względu na duże znaczenie znajdujących się na pokładzie okrętu systemów, rosyjskie dowództwo podjęło decyzję o wysłaniu Kommuny w miejsce zatonięcia krążownika, w celu wydobycia tajnego wyposażenia.

    Wiek nie ma znaczenia

    Wydawać by się mogło, że tak stary okręt już dawno powinien trafić na żyletki, albo do muzeum. Wiele młodszych okrętów wojennych tak przecież skończyło. Nic z tego. Powodem ciągłego utrzymywania jednostki w służbie jest jej solidna konstrukcja i możliwości. Okręt zbudowano tak, że nowe jednostki w praktyce musiałyby być ich kopią. Dodatkowo liczne modernizacje sprawiły, że pomimo starej skorupy, wnętrze i wyposażenie okrętu całkowicie wymieniono.

    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)
    Okręt ratowniczy Kommuna (fot. mil.ru)

    Inna sprawa, że zapewne koszt budowy nowego okrętu tego typu byłby dzisiaj tak duży, że nie opłacałoby się to, zwłaszcza, że ilość zadań ratowniczych jest mikroskopijna. Ciekawe jak długo stary okręt pozostanie w eksploatacji?

    Kommuna to najstarszy aktywnie wykorzystywany okręt wojenny na świecie. Oczywiście są starsze jednostki wojskowe, które cały czas pływają, ale nie są już wykorzystywane w swoich właściwych rolach. Mimo licznych modernizacji i przeróbek, skutkujących wymianą wyposażenia okrętu na nowocześniejsze, wiele elementów okrętu pozostała tak jak w momencie gdy wszedł on do służby ponad 100 lat temu.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRMS Mauretania – największy i najszybszy poprzednik Titanica
    Next Article 2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.