SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Dreadnought (S101) – pierwszy brytyjski atomowy okręt podwodny
    HMS Dreadnought (S101) - pierwszy brytyjski atomowy okręt podwodny
    HMS Dreadnought (S101) - pierwszy brytyjski atomowy okręt podwodny
    Artykuły

    HMS Dreadnought (S101) – pierwszy brytyjski atomowy okręt podwodny

    Michał BanachBy Michał Banach1 listopada 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1963 roku HMS Dreadnought (S101) był pierwszym brytyjskim atomowym okrętem podwodnym. Jednostka powstała przy ścisłej współpracy z US Navy. Okręt pozostawał w eksploatacji do 1980 roku. Od tego czasu okręt czeka na dalszy los.

    Z USA do Wielkiej Brytanii

    Brytyjski program nuklearny, którego celem było opracowanie reaktora zdolnego do napędzania okrętów podwodnych ruszył już w latach 40. jednak w październiku 1952 roku z powodu problemów technicznych i finansowych został zawieszony. W tym czasie w Stanach Zjednoczonych trwały intensywne prace nad pierwszym na świecie okrętem podwodnym o napędzie atomowym – USS Nautilus.

    USS Nautilus - pierwszy okręt o napędzie atomowym
    USS Nautilus

    Po wprowadzeniu do eksploatacji amerykańskiej jednostki, zaprezentowano jej możliwości przedstawicielom Royal Navy podczas wspólnych manewrów morskich. Brytyjska Admiralicja natychmiast podchwyciła temat i podjęła decyzję o wznowieniu prac nad atomowym okrętem podwodnym. Było to o tyle trudne zadanie, iż Brytyjczycy w praktyce musieli pracować od podstaw.Sytuacja zmieniła się w 1958 roku wraz z podpisaniem między USA a Wielką Brytanią traktatu o wzajemnej obronie. Zakładał on współpracę min. w zakresie rozwoju broni nuklearnej i technologii nuklearnej.

    Pod patronatem Pierwszego Lorda Admiralicji, admirała Louisa Mountbattena Royal Navy nawiązała ścisłą współpracę z US Navy, która zaowocowała pozyskaniem amerykańskich planów reaktora atomowego S5W (reaktor ten wykorzystywany był w okrętach typu Skipjack). Warto w tym miejscu dodać, że początkowo Amerykanie chcieli przekazać swoim sojusznikom nieco starszy reaktor typu S3W, ale po naciskach Mountbattena zmieniono plany.

    HMS Dreadnought (S101)
    HMS Dreadnought (S101)

    Budowę pierwszego brytyjskiego okrętu podwodnego o napędzie atomowym rozpoczęto 12 czerwca 1959 roku w stoczni Vickers Armstrong. Wodowanie miało miejsce 21 października 1960 roku, a w 1962 roku zainstalowano reaktor. Okręt wszedł do służby 17 kwietnia 1963 roku. Ze względu na przełomowe znaczenie okrętu dla Royal Navy, nazwano go HMS Dreadnought (tak samo jak pancernik z 1906 roku).

    Brytyjski okręt składał się z rufowej części zaprojektowanej według amerykańskich planów, oraz dziobowej, zaprojektowanej przez Brytyjczyków od podstaw. Jednostka miała 81 m długości i wyporność 3500 ton na powierzchni i 4000 ton pod wodą. Napęd stanowił jeden reaktor S5W o mocy 15 000 KM, zapewniający prędkość maksymalną 20 węzłów na powierzchni i 28 węzłów pod wodą. Uzbrojenie składało się z 6 dziobowych wyrzutni torped z zapasem 24 torped. Załoga liczyła 113 oficerów i marynarzy. Koszt budowy okrętu wyniósł 18,4 mln funtów (współcześnie około 366,2 mln funtów)

    HMS Dreadnought (S101)
    HMS Dreadnought (S101)

    Brytyjczycy wykorzystali prace nad okrętem do zdobycia doświadczenia w budowie reaktorów atomowych, opracowując równolegle własny reaktor Rolls-Royce PWR1, który zainstalowano w następnych, już całkowicie brytyjskich okrętach podwodnych o napędzie atomowym.

    Eksploatacja

    Początkowo HMS Dreadnought wykorzystywany był do badań i szkolenia, ponieważ Brytyjczycy nie mieli żadnego doświadczenia w eksploatacji tego typu jednostek. Mimo to obyło się bez problemów technicznych. Pierwszym ważniejszym zadaniem „bojowym” okrętu był ozatopienie 24 czerwca 1967 roku dryfujacego wraku niemieckiego statku Essberger Chemist. Chociaż jednostka otrzymała trzy trafienia torpedami, na dno posłała ją załoga fregaty HMS Salisbury.

    10 września 1970 roku HMS Dreadnought zakończył pierwszy większy remont i modernizację. Głównym celem prac było usprawnienie systemów i obniżenie poziomu generowanego hałasu. 3 marca 1971 roku okręt wynurzył się na Biegunie Północnym jako pierwsza brytyjska jednostka. W 1977 roku oddelegowano go do służby na południowym Atlantyku, głównie w rejonie Falklandów, gdzie rosło zagrożenie konfliktem z Argentyną.

    HMS Dreadnought (S101)
    HMS Dreadnought (S101)

    W 1980 roku z powodu problemów technicznych z reaktorem podjęto decyzję o wycofaniu HMS Dreadnought z eksploatacji. Mający swoje lata reaktor był już przestarzały i wymagał remontu, który nie był opłacalny wobec pojawienia się nowszych jednostek. Jednostkę przeniesiono następnie do stoczni, gdzie usunięto paliwo z reaktora i zabezpieczono kadłub, dzięki czemu okręt mógł trafić do rezerwy.

    Rozważano zarówno złomowanie jednostki jak i przekształcenie jej w okręt muzeum. Mimo upływu lat, nie podjęto jednak żadnych decyzji. Obecnie dawny HMS Dreadnought cały czas czeka na swój dalszy los, który cały czas nie jest pewny.

    HMS Dreadnought (S101)
    HMS Dreadnought (S101)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak obniżyć koszt wyposażenia łazienki?
    Next Article Niemiecki transatlantyk Kaiser Wilhelm der Grosse – początek rewolucji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.