SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pierwsze okręty podwodne o napędzie atomowym
    USS Nautilius - pierwszy okręt o napędzie atomowym
    USS Nautilius - pierwszy okręt o napędzie atomowym
    Artykuły

    Pierwsze okręty podwodne o napędzie atomowym

    Michał BanachBy Michał Banach14 września 2014Updated:27 października 2018Brak komentarzy8 Mins Read
    Gdy pojawiły się pierwsze reaktory nuklearne, wszyscy zdali sobie sprawę z tego, że jest to idealne źródło energii oraz  bardzo dobre źródło napędu dla wielkich jednostek takich jak okręty wojenne i podwodne.

    Niestety stworzenie takiej jednostki nie było proste. Pierwsze rozważania nad budową okrętu o napędzie atomowym rozpoczęto w USA już w pierwszych latach II wojny światowej. Brak doświadczenia i co najważniejsze koncepcji użycia tego typu napędu sprawił, że dopiero po II wojnie światowej zaczęto podchodzić do tego pomysłu konkretniej.

    Uznano, że napęd nuklearny ma znaczącą przewagę nad tradycyjnym napędem głównie ze względu na znacznie rzadszą potrzebę uzupełniania paliwa (nuklearnego), co pozwalałoby na dłuższe przebywanie na morzu. W przypadku okrętów podwodnych było to jeszcze korzystniejsze, ponieważ okręt podwodny mógłby przebywać wówczas cały czas pod wodą. Brak silników diesla, potrzebujących powietrza do pracy, oraz akumulatorów, które trzeba ładować przy użyciu silnika były bardzo korzystne. Zwiększał się również zasięg, którego jedynym praktycznym ograniczeniem były zapasy na pokładzie okrętu.

    USS Nautilus - pierwszy okręt o napędzie atomowym
    USS Nautilus

    Podobnie było z okrętami nawodnymi. W tym przypadku oprócz zasięgu istotna była moc siłowni opartej o reaktory nuklearne, która mogła być również mniejsza niż tradycyjna siłownia.

    Niestety koszty budowy okrętowych reaktorów były i są tak duże, że po prostu nie opłaca się ich montować. Wyjątkiem są duże okręty wojenne i okręty podwodne, ale tu również zastosowanie tego typu napędu jest ograniczone. Największymi użytkownikami okrętów o napędzie nuklearnym są USA i Rosja. W dalszej kolejności wymienić należy Wielką Brytanię i Francję, z których tylko ci ostatni używają nawodnego okrętu o napędzie nuklearnym – lotniskowca Charles de Gaulle. Również Chiny są posiadaczem kilku okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym. Listę zamykają Indie, które wypożyczyły kilka jednostek tego typu od Rosji.

    Lista cywilnych jednostek jest znacznie krótsza. W praktyce poza Rosją a dawniej ZSRR, napęd nuklearny nie był zbyt popularny. Jedynymi użytkownikami statków o napędzie nuklearnym były USA – 1 statek – NS Savannah (którego opiszę w dalszej części artykułu), Niemcy – również jeden statek – NS Otto Hahn oraz Japonia również z jedną jednostką – NS Mutsu. Do dzisiaj żadna z tych jednostek nie jest już użytkowana. Jedynie Rosja wykorzystuje nuklearne lodołamacze,  jeden statek transportowy (Sevmorput) oraz jeden okręt komunikacyjny SW-33 Ural, który jest jednak w tak złym stanie, że ciężko mówić o jednostce pływającej.

    Przejdźmy więc do konkretów. Na początek okręty podwodne, będące pierwszymi okrętami o napędzie nuklearnym.

    USS Nautilus

    Pierwszym okręt o napędzie nuklearnym był okręt podwodny USS Nautilus. Prace nad nim rozpoczęto w lipcu 1951 roku. Nazwę okrętu wybrano w grudniu tego samego roku. Jego budowę rozpoczęto 14 czerwca 1952 roku w stoczni Electric Boat w Groton. Równolegle rozpoczęto budowę drugiego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym, noszącego nazwę USS Seawolf. Zwodowano go rok po Nautilusie, w związku z czym tym razem go nie opiszę. USS Nautilus został natomiast zwodowany 21 stycznia 1954 roku.

    Podczas projektowania okrętu wykorzystano plany niemieckich okrętów podwodnych z końca wojny, ponieważ ich konstrukcja była nie tylko bardzo nowoczesna, ale również na tyle przestronna, że po niewielkich poprawkach możliwe było łatwe zabudowanie reaktora. Również kształt kadłuba był znacznie bardziej opływowy, dzięki czemu okręt mógł osiągać większe prędkości i generował mniejsze szumy.

    Wodowanie USS Nautilus (fot. AP Photo)
    Wodowanie USS Nautilus (fot. AP Photo)

    Okręt miał 97,5 metra długości i wyporność 3533 ton (nawodna) oraz 4092 ton (podwodna). Wyposażony był w jeden reaktor jądrowy o mocy 15 000 KM, napędzający dwie śruby i rozpędzający okręt do prędkości  22 węzłów na powierzchni i 25 węzłów pod wodą.

    Uzbrojenie okrętu było dosyć typowe i składało się z 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm na dziobie. Okręt nie miał już żadnego dodatkowego uzbrojenia, tak charakterystycznego dla starszych okrętów podwodnych.

    Załogę stanowiło ponad 100 marynarzy. Jedną z nowości na okręcie było przeznaczanie stosownej ilości miejsca na koje, dzięki czemu każdy z marynarzy miał swoją własną koję. Większość starszych okrętów miała na tyle ograniczoną ilość miejsca w środku, że marynarze współdzielili miejsca do spania. Nie tylko obniżało to komfort pracy załogi, ale również wpływało negatywnie na morale, ponieważ podczas dłuższych misji marynarze po prostu męczyli się brakiem nawet małego kawałka miejsca dla siebie.

    USS Nautilus wpływający do portu w Nowym Jorku
    USS Nautilus wpływający do portu w Nowym Jorku

    Jednostka weszła do służby 30 września 1954 roku. Po kilkumiesięcznych próbach portowych, 30 grudnia 1954 roku uruchomiono w pełni siłownię i reaktor, a 17 stycznia 1955 roku okręt wyszedł w swój pierwszy rejs. Podczas pierwszego rejsu dowódcą okrętu był kmdr Eugene P. Wilkinson. Nadał on słynny rozkaz „Underway on nuclear power”. Tym samym rozpoczęła się era atomowych okrętów podwodnych.

    Już podczas pierwszych rejsów okręt zaczął bić rekordy prędkości i długości zanurzenia. Uwidoczniła się jednak jedna wada okrętu. Dosyć nietypowa i nie związana z wydawać by się mogło najbardziej kłopotliwym elementem okrętu jakim był reaktor. Konstrukcja okrętu była niedopracowana i przy prędkościach powyżej 8 węzłów okręt generował wibracje, które były stanowczo za głośne, a według niektórych źródeł nawet groźne dla konstrukcji okrętu. Mimo modyfikacji, nie udało się ich w pełni wyeliminować, a co za tym idzie, okręt był bezużyteczny z militarnego punktu widzenia. Pozostawał więc jedynie jednostką naukową.

    Bardzo ważnym momentem w historii okrętu był rejs pod biegunem północnym. Misja rozpoczęła się 9 czerwca 1958 roku, a 1 sierpnia okręt zanurzył się by przepłynąć pod biegunem jako pierwszy w historii okręt podwodny. Po 3 dniach, 3 sierpnia okręt wynurzył się.

    USS Nautilus
    USS Nautilus

    W kolejnych latach okręt przeszedł kilka remontów i modernizacji, cały czas służąc jako jednostka testowa. 26 maja 1979 roku okręt odbył swój ostatni rejs w zanurzeniu. 3 marca 1980 roku USS Nautilus został wycofany z eksploatacji. Dwa lata później, 20 maja 1982 roku okręt uznano za zabytek i zdecydowano się na przekształcenie go w muzeum. Stało się to 11 kwietnia 1985 roku. Okręt do dnia dzisiejszego znajduje się w New London, gdzie można go zwiedzić.

    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułTrain Fever – recenzja
    Następny artykuł Piloci U-2 i SR-71 – unikalne zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.