SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pierwsze statki o napędzie atomowym
    Zespół Task Force 1 - lotniskowiec USS Enterprise oraz krążowniki USS Long Beach i USS Bainbridge
    Zespół Task Force 1 - lotniskowiec USS Enterprise oraz krążowniki USS Long Beach i USS Bainbridge
    Artykuły

    Pierwsze statki o napędzie atomowym

    Michał BanachBy Michał Banach19 września 2014Updated:15 listopada 2017Brak komentarzy12 Mins Read
    Reaktory nuklearne wykorzystano po raz pierwszy do napędu okrętów w połowie lat 50., kiedy zwodowano pierwszy okręt napędzany w ten sposób. Był nim amerykański okręt podwodny USS Nautilius. Równolegle prowadzono prace nad wyposażeniem w takie reaktory również jednostek nawodnych. Amerykanie byli w tej dziedzinie również pionierami, chociaż to w ZSRR zbudowany pierwszy nawodny statek o napędzie nuklearnym. Był nim lodołamacz Lenin. Krótko po nim do eksploatacji trafił amerykański krążownik USS Long Beach, a później lotniskowiec USS Enterprise i (prawie)pierwszy cywilny statek o napędzie nuklearnym – NS Savannah.

    Geneza

    Biorąc pod uwagę kolejność wodowanych statków, to faktycznie Sowieci byli bardziej pokojowym narodem niż Amerykanie, skoro zaczęli od budowy okrętów cywilnych o napędzie nuklearnym, a nie wojskowych jak Amerykanie. Prawda jest jednak taka, że budowa jednostki cywilnej o napędzie nuklearnym była prostsza w całej swojej skomplikowanej konstrukcji.

    USS Enterprise wraz z USS Gettysburg i USS Detroit - 11 listopada 2003 roku
    USS Enterprise wraz z USS Gettysburg i USS Detroit – 11 listopada 2003 roku

    Napęd nuklearny na jednostkach nawodnych nie przyjął się tak, jak w przypadku okrętów podwodnych. Powodem był i jest nadal bardzo wysoki koszt budowy takich statków. Przede wszystkim jest tak dlatego, że zastosowanie napędu nuklearnego ma sens tylko w przypadku dużych okrętów, ale te i tak potrzebują kilku reaktorów. Do dzisiaj reaktory wykorzystuje się więc jedynie w lotniskowcach (amerykańskich i francuskim Charles de Gaulle) i pamiętających czasy ZSRR krążownikach klasy Kirow.

    Ponadto, podczas Zimnej Wojny napęd nuklearny wykorzystano na kilku amerykańskich krążownikach oraz kilku eksperymentalnych jednostkach nawodnych.

    Na koniec warto wspomnieć jeszcze o radzieckim okręcie dowodzenia/komunikacyjnym SSW-33 Ural. Jednostka ta powstała w wyniku przebudowy niedokończonego kadłuba krążownika typu Kirow. W związku z tym statek przejął jego napęd. Ale wróćmy do pierwszych atomowych okrętów.

    Lodołamacz Lenin

    Wszystko zaczęło się od lodołamacza Lenin. Sowiecie uznali, że wykorzystywane w latach 50. lodołamacze były za słabe by działać na północnych akwenach oraz w rejonach arktycznych, które zwykle skute są grubą warstwą lodu. Tradycyjny napęd tych jednostek nie tylko nie zapewniał odpowiednich osiągów, ale również wymagał zbyt dużych ilości paliwa. Wyposażenie okrętu w reaktory nuklearne rozwiązywało oba te problemy.

    Decyzję o budowie pierwszego atomowego lodołamacza podjęto 20 listopada 1953 roku. Po czteroletniej budowie statek został zwodowany 5 grudnia 1957 roku w Leningradzie. Kolejne półtora roku jednostka spędziła na próbach i pracach wykończeniowych. Dopiero 15 września 1959 roku lodołamacz wyruszył w swój pierwszy rejs. Głównym projektantem Lenina był Anatolij Aleksandrow. Pierwszym dowódcą był natomiast Paweł Ponamarjow.

    Lenin ma 134 metry długości i wyporność około 16 000 ton. Do 1970 roku napędzany był trzema reaktorami nuklearnymi OK-150, które później zamieniono na dwa mocniejsze reaktory OK-900. Napędzały one turbiny parowe połączone z trzema śrubami, nadającymi jednostce prędkość do 18 węzłów.

    Historia okrętu jest dosyć mglista i pełna sprzecznych informacji. Według licznych przekazów, w latach 60. doszło do poważnej awarii reaktora. W jej wyniku w zależności od źródła doszło albo do wycieku radioaktywnego, albo do częściowego stopienia reaktora. Według niepotwierdzonych informacji nawet 30 członków liczącej ponad 240 marynarzy załogi zginęło. Uszkodzenia i napromieniowanie miało być tak duże, że statek przeholowano w odosobnione miejsce i pozostawiono na rok, do czasu zorganizowania nowych reaktorów i możliwości usunięcia uszkodzonego reaktora. To właśnie wówczas miała nastąpić modernizacja i zmiana reaktorów.

    Lodołamacz Lenin podczas budowy
    Lodołamacz Lenin podczas budowy

    Na pewno jednostka miała wypadek, w którym doszło do wycieku radioaktywnego, ale jego data nie jest do końca znana i przyjmuje się, że miało to miejsce w latach 60.. Tego typu incydenty były bardzo niekorzystne dla propagandy sowieckiej, dlatego też skrzętnie je ukrywano.

    Lenin zakończył służbę w 1989 roku. Przez kilka lat jednostka niszczała w bazach Atomfloty (bazy nuklearnych lodołamaczy). Z racji swojego historycznego znaczenia podjęto jednak decyzję o przekształceniu go w muzeum. W 2005 roku po remoncie i wygaszeniu reaktorów okręt trafił do Murmańska, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego okręt, służąc jako muzeum i atrakcja turystyczna.

    Mostek lodołamacza Lenin (fot. leninicebreaker.wordpress.com)
    Mostek lodołamacza Lenin (fot. leninicebreaker.wordpress.com)

    W toku swojej trzydziestoletniej służby lodołamacz przepłynął 654 400 mil morskich z czego aż 560 600 przez lód, oraz holował ponad 3740 statków.

    Po wprowadzeniu do eksploatacji Lenina Rosjanie byli tak zadowoleni z rezultatów, że rozpoczęli budowę kolejnych jednostek tego typu. Służą one do dnia dzisiejszego i są jednymi z najlepszych arktycznych lodołamaczy. Mimo to, nie są idealne. Kilka lat temu jeden z takich lodołamaczy utknął w lodach Arktyki i przez kilka tygodni trwała walka o jego wydostanie.

    Widać nawet potęga atomu nie jest w stanie pokonać sił natury.

    Lodołamcz Lenin
    Lodołamcz Lenin
    Lodołamacz Lenin przed przekształceniem w muzeum
    Lodołamacz Lenin przed przekształceniem w muzeum
    Lodołamcz Lenin już jako muzeum w Murmańsku
    Lodołamcz Lenin już jako muzeum w Murmańsku
    Lodołamcz Lenin
    Lodołamcz Lenin
    1 2 3 4
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPiloci U-2 i SR-71 – unikalne zdjęcia
    Następny artykuł Zapomniani astronauci braci Judica-Cordiglia
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.