Pod koniec lat 50. w ZSRR do produkcji wprowadzono jeden z najsłynniejszych radzieckich samochodów rządowych – GAZ-13 Czajka. Legendarna czarna limuzyna weszła do produkcji 16 stycznia 1959 roku i produkowana była aż do 1981 roku.

W okresie powojennym podstawowym radzieckim samochodem rządowym, przeznaczonym dla dygnitarzy partyjnych (ale nie najwyższego szczebla) był GAZ-12 ZIM. Ze względu na swoją konstrukcję i wyposażenie, już pod koniec lat 50. był pojazdem przestarzałym i mało reprezentacyjnym. W związku z tym kierownictwo zakładów GAZ podjęło decyzję o opracowaniu zupełnie nowego samochodu rządowego i reprezentacyjnego.

GAZ 13 Czajka (fot. nieznany)
GAZ 13 Czajka (fot. nieznany)

Rywalizując z zakładami ZiŁ, podczas prac nad nowym samochodem nazwanym GAZ-13 Czajka, inżynierowie z Gorkowskich zakładów GAZ postanowili sięgnąć po sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne i wizualne pochodzące z samochodów Packard Patrician i Packard Clipper. Pod względem technicznym, auto było wyjątkowo nowoczesne. Pod maską znalazł się 5,5-litrowy, ośmiocylindrowy silnik o mocy 195 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 160 km/h przy spalaniu rzędu 15 l/100 km przy prędkości ekonomicznej około 50-60 km/h lub 40 l/100 km przy wyższych prędkościach.

Na wyposażeniu Czajki znalazła się automatyczna skrzynia biegów sterowana przyciskami, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, bezdętkowe ogumienie, elektrycznie sterowane szyby i radio z automatycznie wysuwaną anteną. GAZ-13 miał 5,6 m długości, 2 m szerokości i 1,62 m wysokości. Masa własna wynosiła 2100 kg. Wewnątrz czterodrzwiowego nadwozia typu sedan mieściło się 5-7 osób, dysponujących dwiema niedzielonymi kanapami oraz dwoma fotelami.

GAZ 13 Czajka (fot. nieznany)
GAZ 13 Czajka (fot. nieznany)

Po raz pierwszy GAZ-13 został zaprezentowany w 1958 roku na wystawie Expo w Brukseli, gdzie wzbudził spore zainteresowanie – mimo wyraźnego podobieństwa do amerykańskich samochodów. Produkcję seryjną Czajki rozpoczęto 16 stycznia 1959 roku. Wytwarzano trzy podstawowe modele – GAZ-13A – limuzyna, GAZ13B – kabriolet, około 20 egzemplarzy i GAZ-13S wykorzystywany jako ambulans lub karawan.

GAZ 13 Czajka
GAZ 13 Czajka

Do 1981 roku wyprodukowano łącznie 3179 Czajek. Większość z nich trafiła do dygnitarzy partyjnych i polityków średniego szczebla (najniżsi rangą urzędnicy jeździli głównie Wołgami, natomiast najwyżsi rangą ZiŁ-ami). Pewną liczbę egzemplarzy wyeksportowano do pozostałych państw Bloku Wschodniego, a niewielka część trafiła w ręce prywatnych właścicieli i zasłużonych obywateli.

W latach 80., kiedy produkcja Czajki dobiegała końca, samochód ten był już całkowicie przestarzały. Mimo to wiele z nich pozostało w eksploatacji jeszcze przez jakiś czas. GAZ-13 uznawany jest za jeden z najładniejszych radzieckich samochodów reprezentacyjnych – mimo swoich amerykańskich korzeni. Warto dodać, że chociaż wizualnie auto było wzorowane na Packardach, różniło się od nich znacznie większymi rozmiarami i rozstawem osi.

GAZ 13 Czajka (fot. Michał Banach)
GAZ 13 Czajka (fot. Michał Banach)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.