SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Artykuły

    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2017Updated:9 października 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Przywódcy państw, politycy i inne najważniejsze osoby w kraju zwykle poruszają się wyjątkowymi i luksusowymi samochodami. Nie inaczej było w Związku Radzieckim, gdzie od końca lat 60. aż do początku lat 90. wykorzystywano olbrzymie limuzyny marki ZiŁ – ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047.

    Geneza

    Krótko po zakończeniu II wojny światowej w zakładach Ził rozpoczęto produkcję nowych samochodów rządowych typu ZiS-110. W praktyce był to przerobiony i skopiowany amerykański Packard Super Eight z 1942 roku. Kolejnym samochodem rządowym jaki zbudowano w zakładach ZiŁ był ZiŁ-111 z 1958 roku, który chociaż powstał formalnie od podstaw w ZSRR, w praktyce pod wieloma względami był stylizowany na amerykańskie auta.

    ZiS-110
    ZiS-110

    Pomysł budowy auta wyszedł od samego Nikity Chruszczowa, który uznał, że dotychczas wykorzystywany ZiS-110 jest zbyt archaiczny i po prostu źle się prezentuje. ZiŁ-111 miał 6,1 m długości i ważył 2,5 tony. Pod maską znalazł się sześciolitrowy silnik V6 o mocy 200 KM. Przestronne wnętrze mieściło 7 osób (w tym kierowcę).

    ZiŁ-111
    ZiŁ-111

    W 1968 roku do produkcji wprowadzono zmodernizowaną wersję samochodu oznaczoną jako ZiŁ-111G, różniącą się znacznie wyglądem. Kolejnym luksusowym samochodem, wykorzystywanym przez najbogatszych Rosjan i polityków był GAZ M13 Czajka z 1959 roku. Auto również wyraźnie przypominało amerykańskie samochody z lat 50-tych.

    Wszystkie te samochody miały jednak istotną wadę – było mało nowoczesne, a ich konstrukcja w większości opierała się na sprowadzonych z USA samochodach komercyjnych. Tym samym radzieckie auta były cały czas w tyle za amerykańskimi, co nie podobało się politykom.

    ZiŁ-111
    ZiŁ-111

    Dopiero 1967 roku do produkcji wprowadzono pierwszą, dużą limuzynę marki ZiŁ – ZiŁ-114, która nie tylko dysponowała olbrzymią ilością miejsca w środku i potężnym silnikiem, ale również wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

    ZiŁ-114 i ZiŁ-117

    Prace nad ZiŁ-em-114 rozpoczęto w drugiej połowie lat 60.. Oficjalnie produkcję rozpoczęto w 1967 roku i kontynuowano do 1978 roku. Samochód miał być następcą ZiŁ-a-111, ale od swojego poprzednika miał się różnić pod każdym względem. Auto miało 6,3 m długości i ważyło 3 tony. Pod maską umieszczono ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7 litrów i mocy 300 KM. Samochód wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, elektrycznie opuszczane szyby, centralny zamek, wspomaganie kierownicy oraz klimatyzację.

    ZiŁ-114
    ZiŁ-114

    Łącznie wyprodukowano około 113 samochodów tego typu. Wykorzystywano je tylko i wyłącznie do transportu najważniejszych członków Politbiura oraz najważniejszych przedstawicieli władz centralnych. W latach 70-tych wprowadzono do produkcji również wersję ZiŁ-117, będącą skróconą odmianą modelu 114. Zachowano w niej oryginalny silnik i skrzynię biegów.

    Samochód ten był w pewnym sensie następcą Czajki i przeznaczony był dla niższych rangą polityków. Wykorzystywano go również jako samochód dla służb eskortujących polityków, zwłaszcza poruszających się większym ZiŁ-em-114. Produkcję tego modelu kontynuowano również do 1978 roku.

    ZiŁ-114
    ZiŁ-114
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117

    ZiŁ-4104 (ZiŁ-115) i ZiŁ-41051

    W 1978 roku do produkcji wprowadzono kolejną luksusową limuzynę dla najważniejszych radzieckich polityków. Model ZiŁ-4104 (ZiŁ-115) był w praktyce zmodernizowanym modelem 114, w którym wykorzystaną to samo podwozie oraz większość części z starszego modelu.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    Samochód miał 6,3 m długości i ważył 3,3 tony. Pod maską umieszczono mocniejszy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 315 KM. Od swojego poprzednika auto różniło się lepszymi, laminowanymi szybami oraz dwiema pompami paliwa. Podobnie jak w modelu 114, na wyposażeniu znalazły się elektryczne szyby, klimatyzacja i ogrzewanie oraz odtwarzacz kaset. Zastosowano również nieco lepszą automatyczną skrzynię biegów.

    W toku produkcji zaprojektowano wariant opancerzony, oznaczony jako ZiŁ-41051, ale niewiele wiadomo na temat jego parametrów, ponieważ utrzymywano je w ścisłej tajemnicy. Powstało jeszcze kilka prototypów, w tym kabriolet i ambulans. Łącznie w latach 1978-1983 zbudowano 106 samochodów wszystkich wersji.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    ZiŁ-41047 i ZiŁ-41052

    W 1985 roku do produkcji wprowadzono kolejną luksusową limuzynę – ZiŁ-41047. Auto niewiele różniło się od poprzednika, pod względem wizualnym – zachowano podwozie i silnik z modelu ZiŁ-4104. Nieznacznie poprawiono grill i przednie oraz tylne światła. Samochód mógł rozpędzić się do 190 km/h.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    W 1988 roku do produkcji wszedł wariant opancerzony, oznaczony jako ZiŁ-41052. Łącznie wyprodukowano 234 egzemplarze ZiŁ-a-41047 i 41052 oraz kilku modeli pochodnych. Produkcję zakończono dopiero w 2002 roku (sic!). Co ciekawe, prawdopodobnie w latach 2011-2012 wyprodukowano jeden dodatkowy egzemplarz, oznaczony jako ZiŁ-410 441 dla prezydenta Ukrainy, Wiktora Janukowicza.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    Radziecki luksus

    W ZSRR członkowie partii mogli liczyć na wyjątkowe przywileje, a zaprojektowane dla nich samochody pod względem luksusu dalece przewyższały samochody o jakich mogli marzyć przeciętni Rosjanie. Z drugiej strony pod względem technicznym, limuzyny te cały czas pozostawały nieco w tyle za ich amerykańskimi odpowiednikami.

    ZiŁ-4112R
    ZiŁ-4112R

    Ostatnią limuzyną marki ZiŁ jaką wprowadzono do produkcji jako następca modelu ZiŁ-41047 był ZiŁ-4112R z 2006 roku. Samochód wizualnie przypomina swojego poprzednika, ale cała karoseria jest unowocześniona, podobnie jak wnętrze i poszczególne podzespoły. Samochód ma 6,2 m długości i waży 3,8 tony. Pod maską znalazł się zmodernizowany, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 400 KM.

    Wewnątrz znalazło się miejsce na lodówkę, barek, telewizor i inne udogodnienia, jednak z racji ogólnie przestarzałej konstrukcji, samochód nie zyskał większej popularności i obecnie rosyjscy politycy korzystają w większości z niemieckich samochodów.

    Źródło zdjęć: Wikimedia Commons

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWonder Woman – trailer
    Następny artykuł Sikorsky Russkij Witiaz – pierwszy czterosilnikowy samolot
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    19 maja 20227 Mins Read

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    15 kwietnia 20223 Mins Read

    Obiekt 279 – UFO-tank

    9 kwietnia 20227 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.