SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Artykuły

    Radzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2017Updated:9 października 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Przywódcy państw, politycy i inne najważniejsze osoby w kraju zwykle poruszają się wyjątkowymi i luksusowymi samochodami. Nie inaczej było w Związku Radzieckim, gdzie od końca lat 60. aż do początku lat 90. wykorzystywano olbrzymie limuzyny marki ZiŁ – ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047.

    Geneza

    Krótko po zakończeniu II wojny światowej w zakładach Ził rozpoczęto produkcję nowych samochodów rządowych typu ZiS-110. W praktyce był to przerobiony i skopiowany amerykański Packard Super Eight z 1942 roku. Kolejnym samochodem rządowym jaki zbudowano w zakładach ZiŁ był ZiŁ-111 z 1958 roku, który chociaż powstał formalnie od podstaw w ZSRR, w praktyce pod wieloma względami był stylizowany na amerykańskie auta.

    ZiS-110
    ZiS-110

    Pomysł budowy auta wyszedł od samego Nikity Chruszczowa, który uznał, że dotychczas wykorzystywany ZiS-110 jest zbyt archaiczny i po prostu źle się prezentuje. ZiŁ-111 miał 6,1 m długości i ważył 2,5 tony. Pod maską znalazł się sześciolitrowy silnik V6 o mocy 200 KM. Przestronne wnętrze mieściło 7 osób (w tym kierowcę).

    ZiŁ-111
    ZiŁ-111

    W 1968 roku do produkcji wprowadzono zmodernizowaną wersję samochodu oznaczoną jako ZiŁ-111G, różniącą się znacznie wyglądem. Kolejnym luksusowym samochodem, wykorzystywanym przez najbogatszych Rosjan i polityków był GAZ M13 Czajka z 1959 roku. Auto również wyraźnie przypominało amerykańskie samochody z lat 50-tych.

    Wszystkie te samochody miały jednak istotną wadę – było mało nowoczesne, a ich konstrukcja w większości opierała się na sprowadzonych z USA samochodach komercyjnych. Tym samym radzieckie auta były cały czas w tyle za amerykańskimi, co nie podobało się politykom.

    ZiŁ-111
    ZiŁ-111

    Dopiero 1967 roku do produkcji wprowadzono pierwszą, dużą limuzynę marki ZiŁ – ZiŁ-114, która nie tylko dysponowała olbrzymią ilością miejsca w środku i potężnym silnikiem, ale również wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

    ZiŁ-114 i ZiŁ-117

    Prace nad ZiŁ-em-114 rozpoczęto w drugiej połowie lat 60.. Oficjalnie produkcję rozpoczęto w 1967 roku i kontynuowano do 1978 roku. Samochód miał być następcą ZiŁ-a-111, ale od swojego poprzednika miał się różnić pod każdym względem. Auto miało 6,3 m długości i ważyło 3 tony. Pod maską umieszczono ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7 litrów i mocy 300 KM. Samochód wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, elektrycznie opuszczane szyby, centralny zamek, wspomaganie kierownicy oraz klimatyzację.

    ZiŁ-114
    ZiŁ-114

    Łącznie wyprodukowano około 113 samochodów tego typu. Wykorzystywano je tylko i wyłącznie do transportu najważniejszych członków Politbiura oraz najważniejszych przedstawicieli władz centralnych. W latach 70-tych wprowadzono do produkcji również wersję ZiŁ-117, będącą skróconą odmianą modelu 114. Zachowano w niej oryginalny silnik i skrzynię biegów.

    Samochód ten był w pewnym sensie następcą Czajki i przeznaczony był dla niższych rangą polityków. Wykorzystywano go również jako samochód dla służb eskortujących polityków, zwłaszcza poruszających się większym ZiŁ-em-114. Produkcję tego modelu kontynuowano również do 1978 roku.

    ZiŁ-114
    ZiŁ-114
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117
    ZiŁ-117

    ZiŁ-4104 (ZiŁ-115) i ZiŁ-41051

    W 1978 roku do produkcji wprowadzono kolejną luksusową limuzynę dla najważniejszych radzieckich polityków. Model ZiŁ-4104 (ZiŁ-115) był w praktyce zmodernizowanym modelem 114, w którym wykorzystaną to samo podwozie oraz większość części z starszego modelu.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    Samochód miał 6,3 m długości i ważył 3,3 tony. Pod maską umieszczono mocniejszy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 315 KM. Od swojego poprzednika auto różniło się lepszymi, laminowanymi szybami oraz dwiema pompami paliwa. Podobnie jak w modelu 114, na wyposażeniu znalazły się elektryczne szyby, klimatyzacja i ogrzewanie oraz odtwarzacz kaset. Zastosowano również nieco lepszą automatyczną skrzynię biegów.

    W toku produkcji zaprojektowano wariant opancerzony, oznaczony jako ZiŁ-41051, ale niewiele wiadomo na temat jego parametrów, ponieważ utrzymywano je w ścisłej tajemnicy. Powstało jeszcze kilka prototypów, w tym kabriolet i ambulans. Łącznie w latach 1978-1983 zbudowano 106 samochodów wszystkich wersji.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    ZiŁ-41047 i ZiŁ-41052

    W 1985 roku do produkcji wprowadzono kolejną luksusową limuzynę – ZiŁ-41047. Auto niewiele różniło się od poprzednika, pod względem wizualnym – zachowano podwozie i silnik z modelu ZiŁ-4104. Nieznacznie poprawiono grill i przednie oraz tylne światła. Samochód mógł rozpędzić się do 190 km/h.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    W 1988 roku do produkcji wszedł wariant opancerzony, oznaczony jako ZiŁ-41052. Łącznie wyprodukowano 234 egzemplarze ZiŁ-a-41047 i 41052 oraz kilku modeli pochodnych. Produkcję zakończono dopiero w 2002 roku (sic!). Co ciekawe, prawdopodobnie w latach 2011-2012 wyprodukowano jeden dodatkowy egzemplarz, oznaczony jako ZiŁ-410 441 dla prezydenta Ukrainy, Wiktora Janukowicza.

    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047
    ZiŁ-41047

    Radziecki luksus

    W ZSRR członkowie partii mogli liczyć na wyjątkowe przywileje, a zaprojektowane dla nich samochody pod względem luksusu dalece przewyższały samochody o jakich mogli marzyć przeciętni Rosjanie. Z drugiej strony pod względem technicznym, limuzyny te cały czas pozostawały nieco w tyle za ich amerykańskimi odpowiednikami.

    ZiŁ-4112R
    ZiŁ-4112R

    Ostatnią limuzyną marki ZiŁ jaką wprowadzono do produkcji jako następca modelu ZiŁ-41047 był ZiŁ-4112R z 2006 roku. Samochód wizualnie przypomina swojego poprzednika, ale cała karoseria jest unowocześniona, podobnie jak wnętrze i poszczególne podzespoły. Samochód ma 6,2 m długości i waży 3,8 tony. Pod maską znalazł się zmodernizowany, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 400 KM.

    Wewnątrz znalazło się miejsce na lodówkę, barek, telewizor i inne udogodnienia, jednak z racji ogólnie przestarzałej konstrukcji, samochód nie zyskał większej popularności i obecnie rosyjscy politycy korzystają w większości z niemieckich samochodów.

    Źródło zdjęć: Wikimedia Commons

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWonder Woman – trailer
    Next Article Sikorsky Russkij Witiaz – pierwszy czterosilnikowy samolot
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.