SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie pancerniki typu Danton
    Francuskie pancerniki typu Danton
    Francuskie pancerniki typu Danton
    Artykuły

    Francuskie pancerniki typu Danton

    Michał BanachBy Michał Banach3 stycznia 2021Updated:4 stycznia 2021Brak komentarzy8 Mins Read
    Zbudowane w latach 1907-1911 pancerniki typu Danton były ostatnimi francuskimi predreadnoughtami (czasami określamy jako semidreadnoughty). Okręty wyróżniały się dużą ilością dział różnych kalibrów oraz napędem w postaci turbin parowych. Okręty te już w momencie wejścia do służby były jednak przestarzałe.

    Geneza

    Na początku XX wieku rozpoczął się nowy wyścig zbrojeń w Europie, napędzany głownie przez Niemcy. Chcąc dorównać Royal Navy, Kaiserliche Marine w krótkim czasie zamówiła kilka nowych pancerników, co nie mogło pozostać bez odpowiedzi ze strony zarówno Wielkiej Brytanii jak i Francji.

    Danton
    Danton

    Po serii przysparzających wiele problemów logistycznych pojedynczych pancernikach różniących się między sobą pod każdym względem – zarówno uzbrojeniem jak i osiągami i ochroną, a przede wszystkim kosztami budowy, Francuzi postanowili zacząć budować nowe okręty w większych seriach. Pierwszą z nich był liczący 4 jednostki typ Liberté, zbudowany w latach 1903-1908.

    Już w trakcie prac nad tymi okrętami w 1905 roku dowództwo floty zaczęło jednak zauważać potrzebę zbudowania większej liczby okrętów (planiści sugerowali zbudowanie do 1919 roku 11 pancerników). Zakładano, że okręty te będą rozwinięciem jednostek typu Liberté, ale równocześnie będą dysponowały lepszym uzbrojeniem i osiągami, a ich konstrukcja będzie uwzględniała wnioski z analiz bitwy pod Cuszimą.

    Gdy pod koniec 1906 roku do służby wszedł HMS Dreadnought, Francuzi zaczęli interesować się również zbudowaniem okrętów wyposażonych w turbiny parowe, zamiast standardowych silników parowych. Wysłana do Wielkiej Brytanii misja zapoznała się zarówno z nowym rodzajem napędu, jak i nowymi rozwiązaniami zastosowanymi w nowatorskim brytyjskim pancerniku.

    Danton
    Danton

    Długa droga do nowych pancerników

    Na podstawie wniosków jakie zebrano podczas tej misji, oraz analiz bitwy pod Cuszimą, podjęto decyzję o budowie nowych pancerników w oparciu o powiększony projekt jednostek typu Liberté. Okręty miały początkowo dysponować silnym uzbrojeniem składającym się z licznych dział kalibru 240 mm, które miały również zastąpić artylerię pomocniczą kalibru 194 mm. Według założeń, pancerniki miały też być szybkie, nawet kosztem opancerzenia.

    Dużym problemem był napęd, ponieważ o ile wielu przedstawicieli floty chciało zastosować nowe turbiny parowe Parsonsa, żadna francuska firma nie była w stanie ich zbudować. Niektórzy przedstawiciele floty byli natomiast przeciwni temu napędowi, uznając go za zbyt niesprawdzony. Dylemat ten ciągnął się za projektem nowych pancerników nawet po rozpoczęciu ich budowy. Przez pewien czas rozważano zbudowanie 3 okrętów z tradycyjnymi i sprawdzonymi silnikami patowymi, a 3 z nowymi turbinami parowymi. Ostatecznie, po kilku zmianach projektów i przebudowie budowanych okrętów (co wymagało często rozebrania niektórych ich fragmentów) wszystkie zbudowano z turbinami parowymi.

    Danton
    Danton

    Również kwestia uzbrojenia była bardzo dyskusyjna. Już na początku odrzucono pomysł zbudowania okrętów według zasady all-big-guns, z działami kalibru 305 mm. Równocześnie zdano sobie sprawę z słabych osiągów dział kalibru 240 mm na większych dystansach, w związku z czym już w trakcie prac nad okrętami podjęto decyzję o zastąpieniu części dział nowszymi działami kalibru 305 mm (dwukrotnie w trakcie prac zmieniono rodzaj dział kalibru 305 mm, które zamierzano zastosować).

    Ciągłe zmiany planów i koncepcji sprawiły, że prace nad okrętami szły powoli. Dodatkowo francuskie stocznie miały duże problemy z sprostaniem wymaganiom jakie stawiano nowym okrętom. Stępkę pod pierwszy z okrętów nowego typu – Voltaire położono 8 czerwca 1907 roku, a wodowanie miało miejsce 16 stycznia 1909 roku. Okręt wszedł do służby dopiero 5 sierpnia 1911 roku – wcześniej do służby weszły 4 z pozostałych 5 okrętów tego typu.

    Voltaire
    Voltaire

    Łącznie zbudowano 6 pancerników, które chociaż weszły do służby w 1911 roku, czyli aż 5 lat po wejściu do służby Dreadnoughta, prezentowały typowy przykład predreadnoughtów, najeżonych działami różnego kalibru, ale wyposażonymi w nowoczesne turbiny parowe. W związku z tym często określa się je jako tzw. semidreadnoughty.

    Nazwa Stocznia Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Condorcet A. C. de la Loire, St Nazaire 23 sierpnia 1907 roku 20 kwietnia 1909 roku 25 lipca 1911 roku Przetrwał I wojnę światową, następnie wykorzystywany jako okręt szkolny a później jako hulk do 1944 roku, zbombardowany i zatopiony, ostatecznie zezłomowany w latach 1946-1949
    Danton Arsenal de Brest, Brest 9 stycznia 1908 roku 4 lipca 1909 roku 24 lipca 1911 roku Zatopiony 19 marca 1917 roku przez u-boota SM U-64
    Diderot A. C. de la Loire, St Nazaire 20 października 1907 roku 19 kwietnia 1909 roku 25 lipca 1911 roku Przetrwał I wojnę światową, następnie wykorzystywany jako okręt szkolny. Zezłomowany 31 sierpnia 1937 roku
    Mirabeau Arsenal de Lorient, Lorient 4 maja 1908 roku 29 października 1909 roku 1 sierpnia 1911 roku Wycofany z służby 27 października 1921 roku, następnie zezłomowany 28 kwietnia 1922 roku
    Vergniaud A. C. de la Gironde, Bordeaux lipiec 1908 roku 12 kwietnia 1910 roku 18 grudnia 1911 roku Przetrwał wojnę światową, następnie wycofano go z służby i wykorzystano jako pływający cel. Sprzedany na złom 27 listopada 1928 roku
    Voltaire F. C. de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer 8 czerwca 1907 roku 16 stycznia 1909 roku 5 sierpnia 1911 roku Przetrwał I wojnę światową, następnie wykorzystywany jako okręt szkolny a później jako pływający cel. Wrak zezłomowano między 1949 a 1950 rokiem

    Dane taktyczno-techniczne

    Pancerniki typu Danton miały 146 m długości i wyporność 18 754 ton. Napęd stanowiły 4 zbudowane na licencji turbiny parowe Parsonsa, a kotły Belleville lub Niclausse zapewniały moc 22 500 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 19,25 węzła, a zasięg od 3120 do 4866 mil morskich (5778 do 9012 km) przy prędkości 12 węzłów. Kotły Belleville sprawiały wiele problemów i zużywały więcej węgla, oraz były zdecydowanie źle dopasowane do pracy z turbinami parowymi. Dodatkowo wytwarzały gęsty czarny dym, a ich eksploatacja była zdecydowanie bardziej skomplikowana.

    Vergniaud
    Vergniaud

    Uzbrojenie główne okrętów składało się z 4 dział kalibru 305 mm w dwóch dwudziałowych wieżach – po jednej na dziobie i na rufie, oraz 12 dział kalibru 240 mm w 6 dwudziałowych wieżach, po trzy na każdą burtę. Uzbrojenie pomocnicze składało się z 16 dział kalibru 75 mm, 8 dział kalibru 47 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 180-250 mm w pasie burtowym, 260-340 mm na wieżach i 266 mm na mostku. Standardowo załoga liczyła 28 oficerów i 824 marynarzy, a gdy okręty pełniły rolę jednostek flagowych, na pokładzie znajdowało się 40 oficerów i 875 marynarzy. W okrętach zastosowano tradycyjne dalmierze i systemy kierowania ogniem, przez co lepiej spisywały się w walce na krótkim dystansie, niż na większych odległościach.

    Eksploatacja

    W momencie wejścia do służby pancerniki typu Danton były już przestarzałe. Różnorodne uzbrojenie, ustępujące nowym pancernikom, typowa dla francuskich predreadnoughtów wysoka i skomplikowana nadbudówka, będącą łatwym i wrażliwym celem, a także problematyczne kotły jakie zastosowano, sprawiły, że pancerniki te nie mogły równać się z wprowadzanymi równolegle do służby pancernikami innych państw. W trakcie ich budowy Brytyjczycy, Niemcy i Amerykanie zdążyli wprowadzić do służby po kilka dreadnoughtów.

    Jeden z pancerników typu Danton
    Jeden z pancerników typu Danton

    Nie oznaczało to jednak, że okręty te były bezużyteczne. Silne uzbrojenie, chociaż nieadekwatne do walki z nowoczesnymi pancernikami, mogło stanowić duże zagrożenie dla mniejszych jednostek. Wraz z wybuchem I wojny światowej wszystkie pancerniki tego typu skierowano do działań na Morzu Śródziemnym oraz wspierania działań oddziałów lądowych, zwłaszcza w Dardanelach. Okręty te wykorzystano również w utworzonych blokadach, uniemożliwiających flocie Osmańskiej i Austro-Węgierskiej prowadzenie działań na Morzu Śródziemnym.

    19 marca 1917 roku powracający z remontu we Francji do swojego sektora działań u wybrzeży Grecji pancernik Danton został storpedowany przez niemieckiego u-boota SM U-64. Okręt zatonął po 45 minutach, a wraz z nim zginęło 296 członków załogi. Uratowano 806 osób (podczas tego rejsu na pokładzie była większa załoga niż normalnie, ponieważ transportowano marynarzy mających służyć na innych okrętach).

    Danton
    Danton

    Pozostałe okręty przetrwały wojnę. Diderot, Mirabeau i Vergniaud wzięły udział w okupacji Konstantynopola, a następnie Mirabeau i Vergniaud zostały wysłane na Morze Czarne, gdzie miały wspierać oddziały koalicji antybolszewickiej. W lutym 1919 roku Mirabeau  wpadł na mieliznę, z której został uwolniony dopiero po częściowym usunięciu uzbrojenia i opancerzenia – nigdy nie przywrócono go po tym do pierwotnego stanu. Na pokładzie Vergniaud doszło natomiast do buntu załogi, po tym jak jeden z marynarzy sprzeciwiających się walce z bolszewikami zginął. Okręt następnie powrócił do Francji.

    Condorcet, Diderot i Voltaire po modernizacji ochrony przeciwtorpedowej w latach 20. wykorzystywane były w roli okrętów szkolnych, a później hulków. Pierwszy z nich przetrwał aż do II wojny światowej, kiedy to został uszkodzony w trakcie nalotu na Tulon, 7 marca 1944 roku. Zezłomowano go po wojnie. Pozostałe okręty zostały zezłomowane lub zniszczone jako pływające cele w latach 20. i 30.

    Danton
    Danton

    Podsumowanie

    Pancerniki typu Danton były nietypowymi jednostkami. Zaczęły powstawać w trakcie rewolucji w budownictwie okrętowym, na początku XX wieku, przez co prace nad nimi trwały dłużej niż planowano. Okręty te zyskały pewne cechy nowocześniejszych dreadnoughtów, ale z drugiej strony cały czas posiadały wady predreadnoughtów.

    Rola okrętów w I wojnie światowej była również dosyć specyficzna. Wykorzystywano je bardzo intensywnie, ale nie odegrały większej roli w działaniach wojennych. Ich dalsze losy były typowe dla całkowicie przestarzałych okrętów tego typu. Szybko wycofane ze służby liniowej, zostały zezłomowane lub przeniesione do pełnienia zadań drugorzędnych.

    Diderot
    Diderot
    Danton
    Danton

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Unicorn – prawie lotniskowiec
    Next Article Gotthard-Basistunnel – najdłuższy tunel kolejowy na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.