SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Chińskie lotniskowce – Liaoning i Type 001A
    Chińskie lotniskowce - Liaoning i Type 001A
    Chińskie lotniskowce - Liaoning i Type 001A
    Artykuły

    Chińskie lotniskowce – Liaoning i Type 001A

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2017Updated:25 kwietnia 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej to jedna z największych flot na świecie (ponad 270 okrętów wojennych). Wśród wielu typów okrętów noszących chińską banderę do niedawna próżno było szukać lotniskowców. Dopiero pod koniec 2016 roku oficjalnie w skład floty weszła pierwsza jednostka tej klasy – Liaoning, a w kwietniu 2017 roku zwodowano pierwszy całkowicie chiński lotniskowiec – Type 001A.

    Geneza

    Chińska Republika Ludowa od lat 70. interesowała się pozyskaniem lotniskowców, dzięki którym znacząco wzrosłaby możliwość prowadzenia działań ofensywnych jednej z największych flot na świecie. Wprowadzenie tego typu jednostek do służby nie było jednak prostym zadaniem, o czym przekonali się Rosjanie.

    Wariag w drodze do Chin
    Wariag w drodze do Chin

    Pierwsze radzieckie lotniskowce (lub krążowniki lotnicze jak początkowo je klasyfikowano) typu Kijew okazały się niezbyt udanymi jednostkami. Nieco lepiej wypadł ich następca, czyli lotniskowiec Admirał Kuzniecow, ale również i ten okręt jak pokazała jego eksploatacja nie był wolny od wad i problemów technicznych.

    Nie chcąc narażać się na kosztowne prace badawcze Chińczycy postanowili więc sięgnąć po sprawdzoną technikę inżynierii odwrotnej. Zamiast budować lotniskowce od podstaw, a tym samym prowadzić wieloletnie prace badawcze i próby, postanowili kupić stare, ex-radzieckie lotniskowce i na ich podstawie, znając najważniejsze problemy tych okrętów, opracować własne konstrukcje.

    Wariag w drodze do Chin
    Wariag w drodze do Chin

    Chińczycy kupili łącznie 3 okręty – dwa krążowniki lotnicze tym Kijew – Kijew i Minsk, które przekształcono w atrakcje turystyczne (przy okazji zapewne dokładnie analizując ich konstrukcję), oraz nieukończony lotniskowiec typu Kuzniecow – Wariag. Ten ostatni wyremontowano i dokończono, wprowadzając go do służby pod nazwą Laoning.

    Z Ukrainy do Chin

    Prace nad Wariagiem (początkowo nazwanym Ryga) będącym drugą jednostką typu Kuzniecow rozpoczęto 6 grudnia 1985 roku w stoczni w Mikołajewie nad Morzem Czarnym. Okręt miał docelowo służyć w Radzieckiej Flocie Pacyficznej. Wodowanie miało miejsce 4 grudnia 1988 roku, ale prace wykończeniowe szły bardzo powoli z powodu problemów finansowych. Wraz z upadkiem ZSRR, w 1991 roku okręt ukończony w 68% znalazł się na terytorium Ukrainy. Nowy właściciel, również z przyczyn finansowych nie chciał kontynuować jego budowy i natychmiast wystawił go na sprzedaż.

    Liaoning
    Liaoning

    Lotniskowcem zainteresowali się Chińczycy, którzy wysłali na Ukrainę dużą delegację, która dokonała dokładnych oględzin okrętu, stwierdzając, że jest w na tyle dobrym stanie, że można dokończyć jego budowę. Trudna sytuacja polityczna na linii Ukraina-Rosja sprawiła jednak, że do transakcji nie doszło. Okręt pozostawiono samemu sobie w stoczni, przez co powoli rdzewiał i popadał w ruinę.

    Dopiero w 1998 roku udało się przeprowadzić transakcję, ale w bardzo oryginalny sposób. Lotniskowiec został sprzedany za 25 mln dolarów fikcyjnej firmie Agencia Turistica E Diversoes Chong Lot Limitada z Makau. Nowy właściciel oficjalnie miał przebudować go na luksusowy hotel, ale od samego początku było wiadomo, że tak się nie stanie. Firma była bowiem przykrywką, która miała umożliwić sprzedaż tak dużego okrętu Chinom, bez narażania się na polityczny sprzeciw min. Rosji i USA.

    Liaoning
    Liaoning

    W czerwcu 2000 roku po przeprowadzeniu pobieżnych prac naprawczych, rozpoczęto trwającą półtora roku operację przeholowania lotniskowca do Chin. Po opuszczeniu stoczni w Mikołajewie, podczas próby przepłynięcia przez Bosfor, tureckie władze odmówiły zgody na przekroczenie cieśniny. Przez kolejnych 16 miesięcy lotniskowiec był holowany z miejsca na miejsce po całym Morzy Czarnym. W tym czasie Chińczycy prowadzili negocjacje, które miały umożliwić kontynuowanie rejsu.

    Dopiero w sierpniu 2001 roku negocjacje dobiegły końca, a 1 listopada 2001 roku rozpoczęto trudną operację holowania pozbawionego napędu, olbrzymiego lotniskowca przez Bosfor. Operacja przebiegała początkowo bardzo dobrze, ale 4 listopada okręt zerwał się z holu i dopiero 6 listopada udało się go ponownie złapać. Nie był to koniec trudności, ponieważ z przyczyn technicznych, okręt nie mógł być holowany przez Kanał Sueski. Zamiast tego trzeba było go przeholować przez Cieśninę Gibraltarską a potem wokół Przylądka Dobrej Nadziei i przez Cieśninę Malakka. Po pokonaniu 28 200 km, 3 marca 2002 roku Wariag dotarł do stoczni w Dalian w Chinach. Koszt całej operacji wyniósł 500 000 dolarów opłat tranzytowych i 5 mln dolarów za holowanie.

    Liaoning
    Liaoning

    Pierwszy chiński lotniskowiec – Liaoning

    Po dotarciu do Dalian lotniskowiec przeszedł bardzo dokładne oględziny, w trakcie których przygotowano plany jego przebudowy i modernizacji, tak, aby mógł wejść do służby pod chińską banderą. Prace ruszyły w czerwcu 2005 roku, ale pierwsze oficjalne informacje na temat okrętu pojawiły się 8 czerwca 2011 roku, a 27 lipca ogłoszono, że okręt zostanie przebudowany na jednostkę testową.

    10 sierpnia 2011 roku rozpoczęto pierwsze, trwające 4 dni próby morskie lotniskowca. Kolejne testy prowadzono aż do 23 września 2012 roku, kiedy to okręt oficjalnie przekazano Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Banderę oficjalnie podniesiono 25 września 2012 roku, nadając jednostce nazwę Liaoning, od nazwy prowincji w której znajduje się stocznia Dalian.

    Liaoning
    Liaoning

    W ramach przebudowy okręt otrzymał nowe, chińskie uzbrojenie i wyposażenie, a także przebudowano pokład startowy i nadbudówki. Lotniskowiec ma 304,5 m długości, ponad 65 000 ton wyporności, a napęd stanowią cztery turbiny parowe o łącznej mocy 200 000 KM, zapewniające prędkość 32 węzłów i zasięg 7130 km.

    Uzbrojenie składa się z 3 działek Type 1130 CIWS kalibru 30 mm i 3 wyrzutni rakiet typu FL-3000N po 18 rakiet każda. Grupa lotnicza składa się z 24-26 myśliwców J-15 (będących kopią rosyjskich Su-33), 12-18 śmigłowców Ka-27, Z-8 i Ka-31. Załoga liczy 2500 marynarzy i członków personelu lotniczego.

    Liaoning
    Liaoning

    Po przekazaniu okrętu flocie, rozpoczęto intensywne treningi i próby. Największą trudnością było przeprowadzenie prób z samolotami, ponieważ podobnie jak w radzieckich okrętach, Liaoning nie posiada katapulty, tylko skocznię na dziobie. Pierwszą próbę lądowania na pokładzie przeprowadzono 4 listopada 2012 roku, a 25 listopada wykonano 5 udanych lądowań. W kolejnych miesiącach kontynuowano próby lotnicze w tym starty.

    Po zakończeniu wszystkich najważniejszych testów, w połowie listopada 2016 roku chińskie władze oficjalnie ogłosiły, że okręt jest gotowy do służby liniowej. Tym samym ex-radziecki lotniskowiec stał się pierwszym pełnoprawnym chińskim lotniskowcem.

    Liaoning
    Liaoning

    Type 001A – pierwszy prawdziwie chiński lotniskowiec

    Prace nad Liaoning od samego początku miały charakter eksperymentalny. Chociaż finalnie okręt wszedł do służby liniowej, prace nad nim miały pomóc w zdobyciu doświadczenia w budowie tego typu okrętów, dzięki czemu możliwe było zaprojektowanie od podstaw zupełnie nowego, chińskiego lotniskowca.

    Type 001A
    Type 001A

    W listopadzie 2013 roku rozpoczęto budowę pierwszego całkowicie chińskiego lotniskowca. Okręt otrzymał oznaczenie Type 001A (Liaoning określany jest jako jednostka typu Type 001). Budowę rozpoczęto w marcu 2015 roku a w maju 2016 ukończono kadłub. Wodowanie okrętu miało miejsce 26 kwietnia 2017 roku.

    Lotniskowiec wygląda bardzo podobnie do Liaoning i prawdopodobnie jest od niego nieco dłuższy – 315 m i cięższy – wyporność około 70 000 ton. Jednostka również posiada skocznię, a nie katapulty, co znacząco obniża możliwości wykorzystania nowych samolotów. Ze względu na brak jakichkolwiek informacji szczegółowych na temat okrętu, nie jest znane jego planowane uzbrojenie ani parametry techniczne. Spekuluje się, że grupa lotnicza będzie liczyć 48 maszyn (samolotów i śmigłowców).

    Type 001A
    Type 001A

    Po liczącej 9 etapów serii prób, lotniskowiec wszedł do służby 17 grudnia 2019 roku pod nazwą Shandong Kolejne miesiące okręt spędzi na dalszych próbach i szkoleniu załogi, ale teoretycznie jednostka ma wstępną gotowość bojową.

    Przyszłość chińskich lotniskowców

    Wprowadzenie do służby lotniskowca Liaoning to tylko początek rozwoju chińskiej floty. Oprócz wykańczanego Type 001A prowadzone są już prace nad kolejnym lotniskowcem, oznaczonym jako Type 002. Okręt ma zostać zwodowany w 2020 roku a do służby ma wejść w 2023 roku. Nie ma na jego temat jednak żadnych konkretnych informacji. Prawdopodobnie będzie to znacznie zmodyfikowana jednostka, która możliwe, że otrzyma katapulty.

    Liaoning
    Liaoning

    Chiny aktywnie rozwijają swoją flotę, ponieważ to od niej będzie zależała dominacja w regionie, zwłaszcza w przypadku spornych Wysp Senkaku jak i Tajwanu. Dzięki lotniskowcom, Chiny będą mogły prowadzić operacje wojskowe z dala od własnych baz.

    Z drugiej strony możliwości bojowe zarówno Liaoning jak i przyszłego Type 001A nie prezentują się najlepiej na tle amerykańskich lotniskowców, a nawet w porównaniu z japońskim helikopterowcem Izumo. Największą wadą obu chińskich okrętów jest brak katapult, ponieważ skocznie ograniczają możliwość wykorzystania cięższych maszyn. Rozwiązanie to jest również bardzo niebezpieczne o czym przekonali się Rosjanie w 2016 roku, kiedy na operującym u wybrzeży Syrii lotniskowcu Admirał Kuzniecow doszło do serii katastrof.

    Chińskie lotniskowce na pewno będą miały w przyszłości wpływ na podział sił w rejonie Morza Wschodniochińskiego, ale do czasu wprowadzenia do służby całkowicie nowych okrętów tej klasy, ich wpływ będzie marginalny.

    Myśliwce J-15
    Myśliwce J-15
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning
    Myśliwiec J-15 na pokładzie lotniskowca Liaoning

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa co zwrócić uwagę planując zakup wykrywacza metali?
    Next Article Polowanie na snajpera – Wietnam 1970
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    F-14 Tomcat – legendarny amerykański myśliwiec pokładowy

    21 grudnia 202213 Mins Read

    Admirał Kuzniecow – jedyny rosyjski lotniskowiec

    4 grudnia 20229 Mins Read

    Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous

    25 listopada 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.