USS Makassar Strait (CVE-91) był jednym z 50 lotniskowców eskortowych typu Casablanca. Okręt wszedł do służby w 1944 roku i pozostawał w eksploatacji zaledwie do 1946 roku. Później pozostawał w rezerwie, a ostatecznie wykorzystano go jako okręt-cel. W tym czasie przez kilka lat jego wrak leżał na skałach na San Nicolas Island.
Lotniskowce eskortowe typu Casablanca były najliczniej produkowanym typem lotniskowców. W latach 1942-1944 zbudowano 50 okrętów tego typu, z których w toku działań wojennych utracono 5. Okręty te wyróżniały się dobrą, łatwą w produkcji konstrukcją, dzięki czemu budowano je w rekordowym jak na lotniskowce tempie. Wszystkie miały podobną konstrukcję i uzbrojenie, ale podczas wojny poddawano je różnym modyfikacjom.
Stępkę pod USS Makassar Strait położono 29 grudnia 1943 roku w stoczni Kaiser Shipyards. Wodowanie miało miejsce 22 marca 1944 roku, a do służby lotniskowiec wszedł 27 kwietnia 1944 roku. Okręt miał 156 m długości i wyporność całkowitą 11 077 ton. Napęd stanowiły 2 silniki parowe o mocy 9000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 19 węzłów i zasięg 10 240 mil morskich (18 960 km) przy prędkości 15 węzłów. Załoga składała się z 910-916 oficerów, marynarzy i członków personelu lotniczego. Początkowo uzbrojenie składało się z 1 armaty kalibru 127 mm, 8 działek kalibru 40 mm i 12 działek kalibru 20 mm. Po wszystkich modyfikacjach uzbrojenie składało się z 1 działa kalibru 127 mm, 8 podwójnych działek kalibru 40 mm i 30 działek kalibru 20 mm. Typowa grupa lotnicza składała się z 27 samolotów, chociaż hangar mieści więcej maszyn. Lotniskowiec wyposażony był w 1 katapultę i 2 windy.
USS Makassar Strait po próbach wyruszył w czerwcu na wyspy Marshalla, a następnie rozpoczął serię treningów. 25 września 1944 roku rozpoczął misję przetransportowania 129 samolotów na Hawaje i Wyspy Admiralicji. W drodze powrotnej na pokład załadowano uszkodzone samoloty. Do końca roku okręt wykorzystywano do zadań szkoleniowych, w trakcie których wykonano aż 6700 operacji lotniczych. W styczniu 1945 roku na pokład załadowano właściwą grupę lotniczą, po czym lotniskowiec rozpoczął swoją regularna służbę eskortową.
Następnie w kwietniu 1945 roku USS Makassar Strait został oddelegowany w rejon Okinawy, gdzie wspierał walki na lądzie. W tym czasie piloci myśliwców startujących z jego pokładu zestrzelili 4 japońskie samoloty. 7 maja lotniskowiec został zmieniony przez USS Shipley Bay i udał się w rejon wyspy Guam, gdzie kontynuował zadania szkoleniowe. W lipcu po raz kolejny okręt rozpoczął misje transportowe, przewożąc żołnierzy i samoloty między różnymi wyspami.
Od 21 sierpnia lotniskowiec wykorzystywany był jako jednostka szkoleniowa u zachodniego wybrzeża USA. Do końca października (czyli już po zakończeniu II wojny światowej) wykonano 15 500 operacji lotniczych. W listopadzie USS Makassar Strait został oddelegowany do wykonywania rejsów w ramach operacji Magic Carpet (transportu amerykańskich żołnierzy personelu z powrotem do USA). 12 stycznia 1946 roku lotniskowiec został włączony w skład 19. Floty, która stała się później częścią Pacific Reserve Fleet.
9 sierpnia 1946 roku USS Makassar Strait został wycofany ze służby. 12 czerwca 1955 roku przeklasyfikowano okręt na CVU-91, a 28 sierpnia 1958 roku podjęto decyzję o wykorzystaniu go jako cel i zniszczeniu. 1 września 1958 roku ostatecznie skreślono go z listy floty. Przez kolejne 3 lata ex-lotniskowiec wykorzystywany był do prób pocisków przeciwokrętowych. W kwietniu 1961 roku podczas holowania do San Clemente Island, okręt zerwał się z holu i wpadł na skały na San Nicholas Island w archipelagi Channel Island.
Z racji tego, że okręt nie był już potrzebny, sprzedano go na złom, przy czym rozbiórka miała być wykonana na miejscu. Z powodu trudności z usunięciem wraku, pozostawał on na miejscu przynajmniej do 1965 roku. W tym czasie przełamał się na pół i cały czas był wykorzystywany jako cel. Dalszy los wraku nie jest dokładnie opisany, ale prawdopodobnie został rozebrany. Warto dodać, że za swoje zasługi podczas wojny okręt otrzymał dwie battle star.
Poniżej jako ciekawostkę znajdziecie filmy z treningów pilotów na pokładzie USS Makassar Strait:
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.