SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read56 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read21 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

      10 marca 2023

      Kredyt hipoteczny a konieczność ubezpieczenia mieszkania

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read145 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read5 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Chiński czołg podstawowy Typ 96
    Artykuły

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Michał BanachBy Michał Banach29 czerwca 20172 komentarze5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Chiński czołg podstawowy Typ 96
    Chiński czołg podstawowy Typ 96
    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk pancernych na świecie. Według oficjalnych informacji liczą one około 6500 czołgów, z których około 2000 to pojazdy typu Typ 96 (ZTZ-96). Czołgi te opracowano w pierwszej połowie lat 90. a do służby wprowadzono w 1997 roku.

    Geneza

    W latach 60. rozwój broni pancernej na świecie doprowadził do powstania tzw. II generacji czołgów. Nowe pojazdy (m.in. amerykański M60, radziecki T-64 i brytyjski Chieftain) były znacznie lepiej uzbrojone i opancerzone od swoich poprzedników. Zapoczątkowany wówczas nowy etap w rozwoju broni pancernej ominął jednak Chiny, gdzie cały czas rozwijano produkcję czołgów typu Typ 59 wywodzących się bezpośrednio z radzieckich T-54, będących pierwszymi czołgami I generacji.

    Typ 59
    Typ 59

    Dopiero w latach 80. rozpoczęto produkcję nowszych czołgów typu Typ 69, które w praktyce dalej były tylko zmodernizowanymi Typ 59, oraz Typ 80, które wyglądały podobnie do poprzednich wozów, ale posiadały bardziej dopracowaną konstrukcję opartą na nowym podwoziu oraz przemodelowanej wieży.

    W kolejnych latach na bazie czołgów Typ 80 (uznawanych za pierwsze chińskie czołgi II generacji, stworzone jednak w momencie kiedy na świecie do eksploatacji wchodziły na coraz większą skalę czołgi III generacji) opracowano serię czołgów oznaczonych jako Typ 85 i Typ 88. Pojazdy te chociaż odziedziczyły po swoim poprzedniku podwozie, różniły się nową wieżą oraz lepszym uzbrojeniem w postaci armaty kalibru 105 mm zaprojektowanej w Chinach.

    Typ 85-II
    Typ 85-II

    Od samego początku było jednak wiadomo, że wozy te są tylko rozwiązaniem przejściowym, ponieważ ich uzbrojenie i poziom ochrony znacząco ustępowały najnowszym czołgom sowieckim. Dodatkowo wnioski płynące z walk podczas operacji Pustynna Burza w Iraku w 1991 roku wyraźnie pokazywały, że dotychczasowe rozwiązania stosowane w chińskich czołgach są już całkowicie przestarzałe.

    W związku z tym inżynierowie z zakładów Norinco, odpowiedzialnych za produkcję m.in. najnowszych czołgów Typ 88 rozpoczęli prace nad ich kolejną, znacznie ulepszoną wersją. Początkowo pojazd opracowywano pod oznaczeniem Typ 88C (lub Typ 85-III), jednak zakres zmian sprawił, że ostatecznie nadano mu oznaczenie Typ 96.

    Typ 88
    Typ 88

    Typ 96 – chiński czołg podstawowy generacji II+

    Prace nad nowym czołgiem prowadzono od początku lat 90. i zakończono w 1997 roku powstaniem pierwszych czołgów oznaczonych jako Typ 96. Pojazdy te w praktyce były znacznie zmodyfikowanymi czołgami Typ 88, w których zastosowano nową armatę SB Typ 90 kalibru 125 mm z automatem ładującym oraz mocniejszy silnik diesla o mocy 780 KM.  Typ 96 miał 6,3 m długości i ważył 42,8 tony. Nowy silnik pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 65 km/h i zasięgu 400 km.

    Typ 96
    Typ 96

    W toku eksploatacji uznano jednak, że czołg dysponuje zbyt słabym pancerzem, w związku z czym w pierwszych latach XXI wieku rozpoczęto kolejny proces modernizacji zakończony powstaniem nowej wersji oznaczonej jako Typ 96A. Zmianie uległa konstrukcja wieży, w której zastosowano elementy kompozytowe, nadając jej bardziej kanciaty kształt. Zastosowano nowy pancerz reaktywny oraz nowsze systemy elektroniczne, kierowania ogniem i łączności. Zastosowane zmiany sprawiły, że czołgi te upodobniły się pod względem parametrów do rosyjskich wozów typu T-90, dalej jednak ustępowały konstrukcjom zachodnim, przez co klasyfikuje się je jako wozy generacji II+ (podobnie jak polskie PT-91 Twardy).

    Typ 96A
    Typ 96A

    W lipcu 2016 roku w trakcie czołgowego biatlonu w Rosji zagraniczni obserwatorzy zauważyli, że biorące w nim udział chińskie czołgi znacznie różnią się od dotychczasowych Typ 96A. Z pozyskiwanych z różnych źródeł informacji wynika, że pojazdy te noszą oznaczenie Typ 96B i posiadają mocniejszy silnik o mocy około 1000 lub 1200 KM, nową armatę kalibru 125 mm, ulepszoną konstrukcję podwozia a także nowe systemy kierowania ogniem i łączności.

    Chiński Type 96B po utracie koła w trakcie zawodów
    Chiński Type 96B po utracie koła w trakcie zawodów

    Podstawowy czołg ChRL

    Czołgi rodziny Typ 96 stały się podstawowymi czołgami ChRL, zastępując w jednostkach regularnych dotychczasowe pojazdy które przeniesiono do rezerwy lub zakonserwowano. Obok znacznie nowszych 800 pojazdów Typ 99, w linii znajduje się około 2000-2500 czołgów Typ 96 wyprodukowanych w dwóch seriach (1997-2006 i po 2007 roku). Nie jest znana dokładna liczba pojazdów poszczególnych wersji, ponieważ nie ma żadnych oficjalnych informacji na ten temat, a dzięki zastosowanej konstrukcji, możliwe jest częściowe modernizowanie starszych wozów. Przyjmuje się, że w służbie jest około 960 Typ 96, 1100 Typ 96A i nieznana liczba wozów w wersji Typ 96B.

    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku

    Chociaż Typ 96 jest obecnie najliczniejszym nowoczesnym czołgiem ChRL, przez zachodnich obserwatorów uznawany jest za pojazd o średnich parametrach, zwłaszcza jeśli chodzi o poziom ochrony. Ciężko jednak wyraźnie ocenić ich potencjał, ponieważ pojazdy te nie wzięły udziału w żadnym większym konflikcie zbrojnym.

    Jedynym zagranicznym użytkownikiem tych wozów jest Sudan, który posiada według różnych źródeł około 200 wozów w wersji Typ 96A. Kilku pojazdów tego typu wzięło udział w lokalnych starciach, walcząc min. przeciwko T-72. Według dostępnych informacji sudańskie wozy zniszczyły bez strat własnych cztery T-72 należące do sił Sudanu Południowego.

    Typ 96
    Typ 96
    Typ 96A
    Typ 96A
    Typ 96A
    Typ 96A
    Typ 96A i pojazd inżynieryjny Typ 84
    Typ 96A i pojazd inżynieryjny Typ 84
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas czołgowego biatlonu w 2016 roku (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Typ 96B podczas przygotowań do czołgowego biatlonu w 2017 roku
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWypadek białoruskiego T-72B w Mińsku
    Next Article Nowy Canon EOS 6D Mark II
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    31 stycznia 20239 Mins Read584 Views

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    By Michał Banach0
    22 stycznia 20239 Mins Read681 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    12 stycznia 20234 Mins Read53 Views

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    16 marca 2023

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    Reklama




    Losowe
    Historia
    17 grudnia 20151 Min Read1 Views

    House Movers – przeprowadzka domu w 1919 roku – zdjęcie

    W Stanach Zjednoczonych wiele domów buduje się w taki sposób, aby łatwo je przebudować, zburzyć…

    Historia
    10 listopada 20172 Mins Read5 Views

    Zamek w Wąsowie – galeria

    W niewielkiej wsi Wąsowo w powiecie nowotomyskim w gminie Kuślin, znajduje się zbudowany w latach…

    Artykuły
    13 lipca 201413 Mins Read1K Views

    10 gier strategicznych w których można zagrać Polską

    Zapewne każdy siedząc na licznych lekcjach historii przynajmniej raz zastanawiał się czy tego nie dało…

    Artykuły
    9 lutego 20213 Mins Read12 Views

    Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej

    Zaraz po zakończeniu II wojny światowej w będącej pod okupacją Japonii przemysł motoryzacyjny był w…

    Artykuły
    31 sierpnia 20215 Mins Read21 Views

    Sołdek – pierwszy powojenny polski statek

    Po zakończeniu II wojny światowej w Polsce rozpoczęto olbrzymi program odbudowy kraju. Z zgliszcz odbudowywano…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.