W 1938 roku w Francji z inicjatywy francuskiego pilota i inżyniera Andre Dubonneta powstał nietypowy prototyp samochodu sportowego 1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia. Wyposażony w niezależne zawieszenie i opływową karoserię jest jednym z najładniejszych samochodów tamtych lat.

Hiszpańska firma Hispano-Suiza produkowała w latach 30-tych zarówno samochody jak i silniki oraz samoloty. Jednym z popularniejszych aut firmy był model Hispano-Suiza H6 produkowany w latach 1919-1933. Łącznie w tym okresie zbudowano około 2350 egzemplarzy tych luksusowych aut. Chociaż w połowie lat 30-tych była to już konstrukcja przestarzała, wiele H6 wykorzystywano jako bazy do budowy nowych samochodów sportowych lub różnych pojazdów eksperymentalnych – np. wersja sześciokołowa.

1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia (fot. Thesupermat/Wikimedia Commons)
1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia (fot. Thesupermat/Wikimedia Commons)

Jednym z zbudowanych na podstawie H6 samochodów eksperymentalnych był model H6C Xenia (znany również jako 1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia), zbudowany z inicjatywy francuskiego pilota, kierowcy rajdowego i inżyniera Andre Dubonneta. Karoserię zaprojektował natomiast Jaques Saoutchik. Auto w niczym nie przypominało swojego pierwowzoru. Samochód wyposażono w nowe, eksperymentalne niezależne zawieszenie oraz opływową karoserię z mocno przeszkloną kabiną. Bardzo ciekawie rozwiązano również otwieranie drzwi, które odsuwały się do tyłu. Pod względem wyglądu był to jeden z najpiękniejszych samochodów tamtych lat.

1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia (fot. Brian Snelson)
1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia (fot. Brian Snelson)

Pod maską umieszczono 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 160 KM i pojemności 7,9 litra. Pozwalał on na rozpędzenie Xeni do 177 km/h. Najciekawszym elementem samochodu było jednak niezależne zawieszenie, zaprojektowane przez samego Dubonneta. Zapewniało ono bardzo duży komfort jazdy i ogólnie było na tyle udane, że patent został później sprzedany kilku największym firmom motoryzacyjnym na świecie, w tym Alfie Romeo, Simca i General Motors.

Zbudowano tylko jeden egzemplarz, który mimo wojennej zawieruchy w Europie, przetrwał do dnia dzisiejszego. Obecnie samochód znajduje się w kolekcji muzeum Mullin Automotive Museum w Oxnard w Kalifornii.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×