W okresie międzywojennym polskie zakłady lotnicze zbudowały wiele ciekawych prototypów samolotów wojskowych i cywilnych. Niestety tylko część z nich weszła do produkcji seryjnej. Mimo to wiele z tych maszyn wzbudzało spore zainteresowanie na różnych pokazach i wystawach lotniczych.

W 1938 roku w dniach od 25 listopada do 11 grudnia w Paryżu odbył się XVI Salon Lotniczy. Polska wystawiła na swoim stoisku kilka maszyn, ale największą uwagę przykuły samoloty PZL-37 Łoś, PZL.38 Wilk i PZL.46 Sum.

Jedynie PZL-37 Łoś trafił do eksploatacji i był najnowocześniejszym polskim samolotem podczas Kampanii Wrześniowej. Zarówno Wilk jak i Sum pozostały w fazie prototypów. Prace nad Wilkiem przerwano wraz z rozwojem prac nad lepszymi maszynami, natomiast Sum jako następca samolotów PZL.23 Karaś był prawie gotowy do rozpoczęcia produkcji.

Na zdjęciu widać wszystkie trzy maszyny podczas budowy stoiska zakładów PZL.

Polskie samoloty PZL-37 Łoś, PZL P.38 Wilk i PZL.46 Sum na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu, zorganizowanym w dniach 25 XI - 11 XII 1938 roku.

Polskie samoloty PZL-37 Łoś, PZL P.38 Wilk i PZL.46 Sum na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu, zorganizowanym w dniach 25 XI – 11 XII 1938 roku.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+