SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read57 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read146 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Żiguli – radziecki Fiat 124 » Strona 2
    Artykuły

    Żiguli – radziecki Fiat 124

    Michał BanachBy Michał Banach8 września 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Żiguli - radziecki Fiat 124
    Żiguli - radziecki Fiat 124

    WAZ 2103/2106

    W 1972 roku zaprezentowano nieco ulepszoną i lepiej wyposażoną wersję seryjnej Żiguli, nazwaną WAZ/Łada 2103. Samochód otrzymał nową chłodnicę, więcej chromowanych elementów oraz lepsze silniki i wyposażenie, takie jak elektryczne spryskiwacze szyb. Przygotowano 3 silniki o pojemności 1,2, 1,3 i 1,5 litra i mocy odpowiednio 64, 69 i 77 KM.

    WAZ/Łada 2103
    WAZ/Łada 2103

    WAZ 2103 był bardziej podobny do Fiata 125p (początkowo nawet Włosi proponowali Rosjanom zakup licencji na Fiata 125, ale z powodu różnic konstrukcyjnych nie skorzystali z propozycji). Samochód ze względu na lepsze wyposażenie był również droższy – kosztował 7500 rubli.

    Łącznie w latach 1973-1984 zbudowano 1 304 866 samochodów w wersji 2103. W 1975 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję tego modelu, nazwaną WAZ 2106. Samochód ten miał jeszcze lepsze wyposażenie i znacznie mocniejszy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy aż 80 KM. Dzięki temu rozpędzał się do 154 km/h i  przyśpieszał od 0 do 100 km/h w 16 sekund. W porównaniu do wersji 2103 był bardziej dynamiczny.

    WAZ/Łada 2106
    WAZ/Łada 2106

    Podobnie jak poprzednik, również model 2106 był eksportowany na zachód. Co ciekawe, model ten produkowano do… 2006 roku. Zakłady Togliatti zakończyły produkcję 28 grudnia 2001 roku, wytwarzając łącznie 4 175 000 samochodów. Od połowy 2001 do 2006 roku produkcję prowadziły również fabryki IżAwto w Iżewsku i RosŁada w Syzraniu, a także Anto-Rus na Ukrainie.

    WAZ 2105/2107/2104

    W 1980 roku do produkcji wszedł kolejny model Żiguli – WAZ 2105. Samochód ten był uznawany za bezpośredniego następcę wersji 2101. Od poprzednika WAZ 2105 różnił się nową atrapą chłodnicy i prostokątnymi światłami, a także znacznie nowocześniejszym wnętrzem. Projekt wnętrza przygotował Władimir Stiepanow. Idąc z duchem czasu, zmieniono również silnik na 1,3-litrowy o mocy 69 KM.

    WAZ/Łada 2105
    WAZ/Łada 2105

    Co ciekawe, prace nad tym modelem ruszyły już w grudniu 1977 roku. Prototyp ukończono w sierpniu 1979 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w styczniu 1980 roku (mimo to kontynuowano produkcję modelu 2101). Pod koniec 1981 roku rozpoczęto jego eksport.

    Samochód cieszył się sporą popularnością ze względu na stosunkowo niską cenę i dobre wyposażenie. Mimo to, w porównaniu z nowszymi samochodami zachodnimi był wyraźnie gorszy. Nie przeszkadzało to jednak w eksporcie. Ostatecznie produkcję tego modelu zakończono 30 grudnia 2010 roku. Ostatnie egzemplarze kosztowały 178 000 rubli, co było najniższą ceną za nowy samochód w Rosji. Łącznie z taśm montażowych zjechały ponad 2 mln WAZ-ów 2105.

    WAZ/Łada 2104 (fot. Harold/Wikimedia Commons)
    WAZ/Łada 2104 (fot. Harold/Wikimedia Commons)

    W 1984 roku rozpoczęto produkcję modelu 2104 – była to wersja kombi modelu 2105 i następca WAZ-a 2102. Zakłady WAZ produkowały ten model do lipca 2003 roku. Wcześniej, w 2002 roku produkcję podjęły również zakłady IżAwto i Anto-Rus, KrASZ oraz ŁuAZ na Ukrainie.

    W 1982 roku rozpoczęto produkcję WAZ-a 2107. Był to ostatni model słynnej Żiguli i jedna z najnowocześniejszych odmian tego samochodu. Od swoich poprzedników różnił się nową atrapą chłodnicy, porównywaną (na wyrost) z Mercedesem. Model ten miał lepsze wyposażenie kabiny i wygodniejsze fotele. Zachowano jednak układ jezdny z modelu 2105. Pod koniec produkcji nowy WAZ 2107 kosztował około 192 000 rubli.

    WAZ/Łada 2107 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)
    WAZ/Łada 2107 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)

    Produkowano go do 17 kwietnia 2012 roku praktycznie w niezmienionej formie, przez co uważa się go za jeden z najdłużej produkowanych samochodów w historii (zarówno jako sam model 2107 jak i cała seria od wersji 2101 do 2107).

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSchlörwagen – aerodynamiczny samochód z 1939 roku
    Next Article Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    21 lutego 20238 Mins Read2K Views

    Potrzeba matką wynalazku – skąd się wzięły MRAP-y

    By Paweł Dąbrowski0
    22 stycznia 20239 Mins Read685 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read6 Views

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    25 stycznia 20172 Mins Read11 Views

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów…

    Artykuły
    30 grudnia 20165 Mins Read53 Views

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland.…

    Artykuły
    19 października 20182 Mins Read

    Smartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych

    Smartwear to inteligentne dodatki przeznaczone do noszenia na ciele. Te wielozadaniowe gadżety umożliwiają szybki i…

    Artykuły
    11 kwietnia 20185 Mins Read2 Views

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.