WAZ 2103/2106

W 1972 roku zaprezentowano nieco ulepszoną i lepiej wyposażoną wersję seryjnej Żiguli, nazwaną WAZ/Łada 2103. Samochód otrzymał nową chłodnicę, więcej chromowanych elementów oraz lepsze silniki i wyposażenie, takie jak elektryczne spryskiwacze szyb. Przygotowano 3 silniki o pojemności 1,2, 1,3 i 1,5 litra i mocy odpowiednio 64, 69 i 77 KM.

WAZ/Łada 2103

WAZ/Łada 2103

WAZ 2103 był bardziej podobny do Fiata 125p (początkowo nawet Włosi proponowali Rosjanom zakup licencji na Fiata 125, ale z powodu różnic konstrukcyjnych nie skorzystali z propozycji). Samochód ze względu na lepsze wyposażenie był również droższy – kosztował 7500 rubli.

Łącznie w latach 1973-1984 zbudowano 1 304 866 samochodów w wersji 2103. W 1975 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję tego modelu, nazwaną WAZ 2106. Samochód ten miał jeszcze lepsze wyposażenie i znacznie mocniejszy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy aż 80 KM. Dzięki temu rozpędzał się do 154 km/h i  przyśpieszał od 0 do 100 km/h w 16 sekund. W porównaniu do wersji 2103 był bardziej dynamiczny.

WAZ/Łada 2106

WAZ/Łada 2106

Podobnie jak poprzednik, również model 2106 był eksportowany na zachód. Co ciekawe, model ten produkowano do… 2006 roku. Zakłady Togliatti zakończyły produkcję 28 grudnia 2001 roku, wytwarzając łącznie 4 175 000 samochodów. Od połowy 2001 do 2006 roku produkcję prowadziły również fabryki IżAwto w Iżewsku i RosŁada w Syzraniu, a także Anto-Rus na Ukrainie.

WAZ 2105/2107/2104

W 1980 roku do produkcji wszedł kolejny model Żiguli – WAZ 2105. Samochód ten był uznawany za bezpośredniego następcę wersji 2101. Od poprzednika WAZ 2105 różnił się nową atrapą chłodnicy i prostokątnymi światłami, a także znacznie nowocześniejszym wnętrzem. Projekt wnętrza przygotował Władimir Stiepanow. Idąc z duchem czasu, zmieniono również silnik na 1,3-litrowy o mocy 69 KM.

WAZ/Łada 2105

WAZ/Łada 2105

Co ciekawe, prace nad tym modelem ruszyły już w grudniu 1977 roku. Prototyp ukończono w sierpniu 1979 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w styczniu 1980 roku (mimo to kontynuowano produkcję modelu 2101). Pod koniec 1981 roku rozpoczęto jego eksport.

Samochód cieszył się sporą popularnością ze względu na stosunkowo niską cenę i dobre wyposażenie. Mimo to, w porównaniu z nowszymi samochodami zachodnimi był wyraźnie gorszy. Nie przeszkadzało to jednak w eksporcie. Ostatecznie produkcję tego modelu zakończono 30 grudnia 2010 roku. Ostatnie egzemplarze kosztowały 178 000 rubli, co było najniższą ceną za nowy samochód w Rosji. Łącznie z taśm montażowych zjechały ponad 2 mln WAZ-ów 2105.

WAZ/Łada 2104 (fot. Harold/Wikimedia Commons)

WAZ/Łada 2104 (fot. Harold/Wikimedia Commons)

W 1984 roku rozpoczęto produkcję modelu 2104 – była to wersja kombi modelu 2105 i następca WAZ-a 2102. Zakłady WAZ produkowały ten model do lipca 2003 roku. Wcześniej, w 2002 roku produkcję podjęły również zakłady IżAwto i Anto-Rus, KrASZ oraz ŁuAZ na Ukrainie.

W 1982 roku rozpoczęto produkcję WAZ-a 2107. Był to ostatni model słynnej Żiguli i jedna z najnowocześniejszych odmian tego samochodu. Od swoich poprzedników różnił się nową atrapą chłodnicy, porównywaną (na wyrost) z Mercedesem. Model ten miał lepsze wyposażenie kabiny i wygodniejsze fotele. Zachowano jednak układ jezdny z modelu 2105. Pod koniec produkcji nowy WAZ 2107 kosztował około 192 000 rubli.

WAZ/Łada 2107 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)

WAZ/Łada 2107 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)

Produkowano go do 17 kwietnia 2012 roku praktycznie w niezmienionej formie, przez co uważa się go za jeden z najdłużej produkowanych samochodów w historii (zarówno jako sam model 2107 jak i cała seria od wersji 2101 do 2107).

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.