SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read120 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read120 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie
    Artykuły

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach14 grudnia 201919 komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapora Trzech Przełomów - największa hydroelektrownia na świecie
    Zapora Trzech Przełomów - największa hydroelektrownia na świecie
    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie. Ze względu na swoje rozmiary ma olbrzymi wpływ nie tylko na życie mieszkańców okolicznych terenów czy też klimat w regionie, ale również na ruch obrotowy ziemi.

    Zapora Trzech Przełomów

    Rzeka Jangcy ze względu na swoje rozmiary jest idealna do budowy licznych zapór i elektrowni wodnych. Pierwsze plany budowy na niej hydroelektrowni pojawiły się już w 1919 roku. Planowano kilka konstrukcji, z których największa miała znaleźć się w rejonie tzw. Trzech Przełomów w prowincji Hubei.

    Zapora Trzech Przełomów (fot. Wikimedia Commons)
    Zapora Trzech Przełomów (fot. Wikimedia Commons)

    Problemy polityczne i gospodarcze sprawiały jednak, że plany wielokrotnie przekładano. Chociaż podczas II wojny światowej Chiny znalazły się w większości pod japońską okupacją, do USA  na szkolenie wysłana została grupa 54 inżynierów, która miała zdobyć odpowiednią wiedzę aby rozpocząć realizację projektu. Niestety zdobyta przez nich wiedza nie mogła być wykorzystana, ponieważ Chiny pogrążyły się w wojnie domowej.

    Nowe, komunistyczne władze kilkukrotnie powracały do pomysłu budowy olbrzymiej zapory na rzece Jangcy, ale dopiero w latach 80. prace projektowe nabrały tempa. Powodem ich przyśpieszenia były coraz częstsze powodzie w rejonie rzeki, zbierające krwawe żniwo. Nowa zapora miała miała ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi. Chociaż cel był szczytny, wielu specjalistów krytykowało plany, ze względu na ich potencjalny negatywny wpływ na okoliczne tereny. Ostatecznie w 1992 roku Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych, czyli chiński parlament przegłosował projekt budowy zapory.

    Zapora Trzech Przełomów (fot. Tomasz Dunn)
    Zapora Trzech Przełomów (fot. Tomasz Dunn)

    Prace rozpoczęto 14 grudnia 1994 roku. Projekt był olbrzymim przedsięwzięciem inżynieryjnym i logistycznym. Plany zakładały budowę zapory, elektrowni, śluzy wodnej, windy dla statków oraz olbrzymiego zbiornika wodnego. Trzeba było wysiedlić około 1,3 mln ludzi – 13 miast, 140 miasteczek i 1600 wiosek, znajdujących się na terenie planowanego zbiornika wodnego.

    Prace nad zaporą przebiegały etapami. W 2003 roku ukończono budowę zapory i zbiornika a w 2004 roku ukończono prace nad śluzami. Oficjalne otwarcie zapory miało miejsce 20 maja 2006 roku, 26 października 2010 roku zakończono napełnianie zbiornika a w 2012 roku ukończono budowę elektrowni. Największym wyzwaniem okazało się zbudowanie windy dla statków, którą ukończono ostatecznie w lipcu 2016 roku. Pierwsze działania operacyjne przeprowadzono jednak dopiero 18 września 2016 roku.

    Śluza przy zaporze (fot. Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. Wikimedia Commons)

    Koszt budowy Zapory Trzech Przełomów wyniósł 37 mld dolarów. Zapora ma 181 m wysokości, 2335 m długości i 40-115 m grubości. Elektrownia składająca się z 32 generatorów o mocy 700 MW i dwóch o mocy 50 MW ma łączną moc 22 500 MW. Tym samym jest to największa hydroelektrownia na świecie (przykładowo zapora Hoovera ma moc zaledwie 2080 MW).

    Dwie śluzy składają się z 5 części każda, mających 280 m długości, 35 m szerokości i 5 m głębokości. Dzięki temu mogą przez nie przepływać nawet masowce i kontenerowce. Winda dla statków przeznaczona jest natomiast dla mniejszych jednostek. 120 m długości, 18 m szerokości i 3,5 m głębokości i może podnieść statki o masie 3000 ton. Różnica poziomów wynosi 113 m.

    Kontrowersje

    Oficjalnym celem budowy zapory było uregulowanie rzeki Jangcy oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia powodzi. Z perspektywy czasu cele te nie zostały jednak osiągnięte, ponieważ w 2010 roku, czyli kiedy tama była już w pełni funkcjonalna doszło do jednej z największych powodzi na rzece Jangcy. Ponadto w regionie występują coraz częstsze osunięcia ziemi i erozja.

    Zapora ma również bardzo negatywny wpływ na wiele gatunków zwierząt mieszkających w jej pobliżu. Powstanie olbrzymiego zbiornika wodnego nie tylko zniszczyło ich siedliska, ale również doprowadziło do… zmiany prędkości obrotowej ziemi o 0,06 sekundy i przesunięcia osi planety o 2 cm.

    Śluza przy zaporze (fot. ogwen/Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. ogwen/Wikimedia Commons)

    Oprócz ponad 1,3 mln przesiedlonych już ludzi, kolejnych 350 000 będzie musiało zmienić miejsce zamieszkania w związku z kolejnymi planowanymi inwestycjami, związanymi z zaporą. Utworzony przy zaporze zbiornik doprowadził ponadto do zniszczenia setek stanowisk archeologicznych, które zostały całkowicie zalane.

    Kolejnym problemem jest rosnące zanieczyszczenie rzeki, spowodowane obecnością już kilku zapór. Rzeka Jangcy jest jednym z najważniejszych źródeł wody w regionie, ale gromadzące się w niej zanieczyszczenia sprawiają, że woda jest niezdatna do spożycia.

    Śluza przy zaporze (fot. BluesyPete/Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. BluesyPete/Wikimedia Commons)

    Jedynym plusem w kwestii ekologii jest fakt, że Zapora Trzech Przełomów zastępuje kilka elektrowni zasilanych węglem, a tym samym zużycie węgla spadło o 31 mln ton rocznie, znacząco zmniejszając emisję szkodliwych gazów cieplarnianych i pyłów. Jest to raczej marne pocieszenie w porównaniu do ilości problemów jakie spowodowała zapora.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePaul Arzens i jego L’Oeuf Electrique
    Next Article Zieleniak – kłopotliwy symbol PRL-u w Gdańsku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    13 marca 20234 Mins Read878 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    20 grudnia 20224 Mins Read142 Views

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    By Michał Banach0
    15 września 20222 Mins Read11 Views

    National Lift Tower – czyli wieża do testowania wind

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.