SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie
    Zapora Trzech Przełomów - największa hydroelektrownia na świecie
    Zapora Trzech Przełomów - największa hydroelektrownia na świecie
    Artykuły

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach14 grudnia 201919 komentarzy4 Mins Read
    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie. Ze względu na swoje rozmiary ma olbrzymi wpływ nie tylko na życie mieszkańców okolicznych terenów czy też klimat w regionie, ale również na ruch obrotowy ziemi.

    Zapora Trzech Przełomów

    Rzeka Jangcy ze względu na swoje rozmiary jest idealna do budowy licznych zapór i elektrowni wodnych. Pierwsze plany budowy na niej hydroelektrowni pojawiły się już w 1919 roku. Planowano kilka konstrukcji, z których największa miała znaleźć się w rejonie tzw. Trzech Przełomów w prowincji Hubei.

    Zapora Trzech Przełomów (fot. Wikimedia Commons)
    Zapora Trzech Przełomów (fot. Wikimedia Commons)

    Problemy polityczne i gospodarcze sprawiały jednak, że plany wielokrotnie przekładano. Chociaż podczas II wojny światowej Chiny znalazły się w większości pod japońską okupacją, do USA  na szkolenie wysłana została grupa 54 inżynierów, która miała zdobyć odpowiednią wiedzę aby rozpocząć realizację projektu. Niestety zdobyta przez nich wiedza nie mogła być wykorzystana, ponieważ Chiny pogrążyły się w wojnie domowej.

    Nowe, komunistyczne władze kilkukrotnie powracały do pomysłu budowy olbrzymiej zapory na rzece Jangcy, ale dopiero w latach 80. prace projektowe nabrały tempa. Powodem ich przyśpieszenia były coraz częstsze powodzie w rejonie rzeki, zbierające krwawe żniwo. Nowa zapora miała miała ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi. Chociaż cel był szczytny, wielu specjalistów krytykowało plany, ze względu na ich potencjalny negatywny wpływ na okoliczne tereny. Ostatecznie w 1992 roku Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych, czyli chiński parlament przegłosował projekt budowy zapory.

    Zapora Trzech Przełomów (fot. Tomasz Dunn)
    Zapora Trzech Przełomów (fot. Tomasz Dunn)

    Prace rozpoczęto 14 grudnia 1994 roku. Projekt był olbrzymim przedsięwzięciem inżynieryjnym i logistycznym. Plany zakładały budowę zapory, elektrowni, śluzy wodnej, windy dla statków oraz olbrzymiego zbiornika wodnego. Trzeba było wysiedlić około 1,3 mln ludzi – 13 miast, 140 miasteczek i 1600 wiosek, znajdujących się na terenie planowanego zbiornika wodnego.

    Prace nad zaporą przebiegały etapami. W 2003 roku ukończono budowę zapory i zbiornika a w 2004 roku ukończono prace nad śluzami. Oficjalne otwarcie zapory miało miejsce 20 maja 2006 roku, 26 października 2010 roku zakończono napełnianie zbiornika a w 2012 roku ukończono budowę elektrowni. Największym wyzwaniem okazało się zbudowanie windy dla statków, którą ukończono ostatecznie w lipcu 2016 roku. Pierwsze działania operacyjne przeprowadzono jednak dopiero 18 września 2016 roku.

    Śluza przy zaporze (fot. Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. Wikimedia Commons)

    Koszt budowy Zapory Trzech Przełomów wyniósł 37 mld dolarów. Zapora ma 181 m wysokości, 2335 m długości i 40-115 m grubości. Elektrownia składająca się z 32 generatorów o mocy 700 MW i dwóch o mocy 50 MW ma łączną moc 22 500 MW. Tym samym jest to największa hydroelektrownia na świecie (przykładowo zapora Hoovera ma moc zaledwie 2080 MW).

    Dwie śluzy składają się z 5 części każda, mających 280 m długości, 35 m szerokości i 5 m głębokości. Dzięki temu mogą przez nie przepływać nawet masowce i kontenerowce. Winda dla statków przeznaczona jest natomiast dla mniejszych jednostek. 120 m długości, 18 m szerokości i 3,5 m głębokości i może podnieść statki o masie 3000 ton. Różnica poziomów wynosi 113 m.

    Kontrowersje

    Oficjalnym celem budowy zapory było uregulowanie rzeki Jangcy oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia powodzi. Z perspektywy czasu cele te nie zostały jednak osiągnięte, ponieważ w 2010 roku, czyli kiedy tama była już w pełni funkcjonalna doszło do jednej z największych powodzi na rzece Jangcy. Ponadto w regionie występują coraz częstsze osunięcia ziemi i erozja.

    Zapora ma również bardzo negatywny wpływ na wiele gatunków zwierząt mieszkających w jej pobliżu. Powstanie olbrzymiego zbiornika wodnego nie tylko zniszczyło ich siedliska, ale również doprowadziło do… zmiany prędkości obrotowej ziemi o 0,06 sekundy i przesunięcia osi planety o 2 cm.

    Śluza przy zaporze (fot. ogwen/Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. ogwen/Wikimedia Commons)

    Oprócz ponad 1,3 mln przesiedlonych już ludzi, kolejnych 350 000 będzie musiało zmienić miejsce zamieszkania w związku z kolejnymi planowanymi inwestycjami, związanymi z zaporą. Utworzony przy zaporze zbiornik doprowadził ponadto do zniszczenia setek stanowisk archeologicznych, które zostały całkowicie zalane.

    Kolejnym problemem jest rosnące zanieczyszczenie rzeki, spowodowane obecnością już kilku zapór. Rzeka Jangcy jest jednym z najważniejszych źródeł wody w regionie, ale gromadzące się w niej zanieczyszczenia sprawiają, że woda jest niezdatna do spożycia.

    Śluza przy zaporze (fot. BluesyPete/Wikimedia Commons)
    Śluza przy zaporze (fot. BluesyPete/Wikimedia Commons)

    Jedynym plusem w kwestii ekologii jest fakt, że Zapora Trzech Przełomów zastępuje kilka elektrowni zasilanych węglem, a tym samym zużycie węgla spadło o 31 mln ton rocznie, znacząco zmniejszając emisję szkodliwych gazów cieplarnianych i pyłów. Jest to raczej marne pocieszenie w porównaniu do ilości problemów jakie spowodowała zapora.

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPaul Arzens i jego L’Oeuf Electrique
    Następny artykuł Zieleniak – kłopotliwy symbol PRL-u w Gdańsku
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    18 sierpnia 20223 Mins Read

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    31 maja 202212 Mins Read

    MS Wilhelm Gustloff – największa tragedia na morzu w historii

    30 stycznia 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.