SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany TS-16 Grot
    Artykuły

    Zapomniany TS-16 Grot

    Michał BanachBy Michał Banach16 lutego 2016Updated:28 maja 20183 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany TS-16 Grot
    Zapomniany TS-16 Grot
    W latach 50., kiedy proces odbudowy przemysłu w Polsce nabrał tempa, dowódcy Polskich Sił Powietrznych uznali, że polscy piloci powinni szkolić się na samolotach krajowej produkcji. Pomysł budowania własnych konstrukcji lotniczych w kraju będącym w radzieckiej strefie wpływów był przedsięwzięciem karkołomnym. Mimo to w 1958 roku rozpoczęto prace nad samolotem myśliwsko-szturmowym i treningowym TS-16 Grot.

    Geneza

    Po II wojnie światowej rozpoczął się bardzo intensywny rozwój odrzutowych samolotów bojowych. Praktycznie w ciągu kilku lat od zakończenia wojny samoloty odrzutowe stały się podstawą sił powietrznych większości państw na świecie.

    Rozwój maszyn bojowych szedł szybko do przodu, ale samoloty szkoleniowe pozostawały znacznie odstawały możliwościami. Głównym problemem był fakt, że wykorzystanie nawet pozbawionych kosztownego wyposażenia samolotów bojowych ekonomicznie było kiepskim rozwiązaniem. Maszyny treningowe, narażone na wypadki powodowane niewystarczającymi umiejętnościami szkolonych pilotów musiały być tańsze w budowie i eksploatacji.

    TS-16 Grot
    TS-16 Grot

    Zdając sobie z tego sprawę, dowództwo Polskich Sił Powietrznych złożyło w połowie lat 50. zamówienie w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Mielcu na lekki samolot szkolno-treningowy. Tak rozpoczęła się historia TS-11 Iskra. Maszyna ta przeznaczona była do szkolenia pilotów w zakresie pilotażu samolotów o napędzie odrzutowym.

    Gdy prace nad Iskrą nabrały tempa w 1957 roku, uznano, że potrzebna będzie jeszcze jedna maszyna treningowa – samolot zaawansowanego szkolenia pilotów, którzy posiadają już odpowiednie umiejętności w zakresie pilotażu, ale muszą przygotować się do służby na samolotach naddźwiękowych.

    W 1958 roku rozpoczęto prace projektowe nad samolotem szkolno-treningowym zaawansowanego szkolenia o nazwie TS-13 Grot. Później nazwę maszyny zmieniono na TS-16 Grot, ponieważ Wojsko nie chciało, aby w oznaczeniu była 13.

    TS-16 Grot
    TS-16 Grot

    TS-16 Grot

    Prace nad Grotem prowadzone były w WSK Okęcie pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka. Wstępny projekt samolotu był gotowy już w 1959 roku. Maszyna miała skrzydła dwutrapezowe, podobne do stosowanych F-101 Voodoo. Napęd miały stanowić dwa silniki SO-2 polskiej konstrukcji.

    Ze względu na przedłużające się prace projektowe nad silnikami SO-2 i niepewność konstruktorów Grota co do faktycznych możliwości nowej jednostki napędowej, podjęto decyzję o wyborze innego silnika – RD-9B z samolotu MiG-19. Projekt tej wersji gotowy był w lipcu 1960 roku.

    TS-16 Grot
    TS-16 Grot

    Do 1963 roku opracowano dwa modele samolotu – duży, pełnowymiarowy i pomniejszony. Niestety krótko po pierwszych testach w tunelach aerodynamicznych, projekt skasowano.

    Oficjalnie powodem rezygnacji były koszty programu, ale wielu historyków uważa, że wszystkiemu winna jest Moskwa, która naciskała na polskie władze, aby zamknąć program budowy rodzimego samolotu naddźwiękowego. Rosjanie chcieli maksymalnie uzależnić państwa znajdujące się w ich strefie wpływów od własnego sprzętu lub ewentualnie sprzętu produkowanego w jednym konkretnym państwie bloku.

    Tak zakończyła się historia polskiego naddźwiękowego samolotu treningowego. Co ciekawe, udało się skonstruować i wprowadzić do służby samolot TS-11 Iskra. Z jakiegoś powodu maszyna ta nie wzbudziła niepokoju władz w Moskwie. Po Grocie pozostało jedynie kilka kiepskiej jakości zdjęć.

    TS-16 Grot – polski samolot myśliwsko-szturmowy i treningowy. Planowano dwie wersje – TS-16RD-A i TS-16RD-B). Maszyna miała rozpiętość skrzydeł 7 m, masę własną 3190 kg (3240 kg w wersji B) oraz całkowitą około 4945 kg. Napęd stanowiły dwa radzieckie silniki RD-9B, zapewniające prędkość maksymalną około 1460 km/h. Zasięg wynosił 2200 km. W zależności od wersji, samolot mógł być uzbrojone 2 (wersja A) lub 1 działko NR-23 kalibru 23 mm. Pod skrzydłami znajdowały się wysięgniki dla rakiet i bomb różnego rodzaju.

    TS-16 Grot
    TS-16 Grot
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHMS Implacable – XIX-wieczny żaglowiec zatopiony z honorami
    Next Article Harry Whittier Frees i jego koty – galeria
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read1 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    9 września 20232 Mins Read30 Views

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Artykuły
    9 grudnia 20192 Mins Read

    Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948)

    Chociaż SUVy kojarzą się raczej z stosunkowo młodą klasą samochodów, prawda jest taka, że są…

    Artykuły
    11 marca 20164 Mins Read

    Easter Jeep Safari 2016 – koncepcyjne modele Jeepa

    Jak co roku, Jeep w okolicach Wielkanocy prezentuje kilka nietypowych samochodów koncepcyjnych, które wezmą udział…

    Artykuły
    1 maja 20165 Mins Read

    Napoleon – pierwszy parowy okręt liniowy

    Mówi się, że jednym z trzech najpiękniejszych widoków na świecie obok kobiety w tańcu i…

    Artykuły
    10 kwietnia 20208 Mins Read

    Polskie samoloty VIP

    Każde większy kraj aktywnie działający na arenie międzynarodowej musi posiadać chociaż kilka samolotów do przewozu…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.