SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany SFW-1 Sanok
    Zapomniany SFW-1 Sanok
    Zapomniany SFW-1 Sanok
    Artykuły

    Zapomniany SFW-1 Sanok

    Michał BanachBy Michał Banach12 października 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1958 roku prototypowy autobus SFW-1 Sanok był jednym z ciekawszych projektów samochodów stworzonych w czasach PRL-u. Niestety podobnie jak wiele innych tego typu projektów, skończyło się na jednym prototypie, który ostatecznie zezłomowano.

    Sanocka Fabryka Wagonów „Sanowag” w okresie powojennym rozpoczęła produkcję różnych typów pojazdów, w tym m.in. autobusów. Początkowo zabudowywano dostępne podwozia, tworząc w miarę tanie w produkcji pojazdy, które szybko mogły wejść do eksploatacji. Pojazdy te nie wyróżniały się jednak niczym szczególnym. W 1957 roku rozpoczęto prace nad kolejnym projektem autobusu, ale tym razem miał to być nowoczesny autobus turystyczny, przystosowany do przewozu 40 pasażerów. Pracami kierował inż. Jerzy Potocki, a projekt nadwozia powierzono Zdzisławowi Beksińskiemu.

    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok

    Aby maksymalnie ułatwić ewentualną produkcję, w projekcie wykorzystano elementy konstrukcyjne z już produkowanych samochodów, w tym wiele elementów podwozia ciężarówki Star 21. W ciągu 16 miesięcy udało się doprowadzić do powstania prototypu, wyróżniającego się umieszczonym z tyłu silnikiem i bardzo przeszklonym nadwoziem. Napęd mającego 9,4 m długości oraz masę całkowitą 8750 kg autobusu stanowił prototypowy silnik benzynowy S470. Wywodził się on z silnika wykorzystywanego w autobusach San H01, ale miał moc 95 KM i pojemność 4,2 litra. Zblokowano go z 5-biegową, niezsynchronizowaną manualną skrzynią biegów.

    Tym co najbardziej wyróżniało autobus, było jego nadwozie, z umieszczonym z tyłu i mocno wysuniętym silnikiem. Aby wizualnie odciążyć sylwetkę pojazdu, dodano skrzydła z tyłu oraz szpiczaste przednie osłony chwytów powietrza. Kabina była bardzo mocno przeszklona, zwłaszcza jak na tamte lata, ponieważ okna zachodziły na dach. Dużą zaletą była również wręcz olbrzymia przednia szyba zapewniająca kierowcy bardzo dobrą widoczność. Ze względu na specyficzny rozstaw osi (z powodu zastosowania podwozia z Stara 21), drzwi dla pasażerów umieszczono w środkowej części nadwozia. Pod podłogą umieszczono natomiast bagażnik o nośności 300 kg w specjalnym kesonie wzmacniającym płytę podłogową.

    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok

    Kabina pasażerska wyposażona była w ogrzewanie i wentylację. Autobus zaprojektowano z myślą o 40 pasażerach na miejscach siedzących, z których wszyscy poza ostatnim rzędem siedzieli w kierunku jazdy.

    Autobus prezentował się całkiem nieźle i miał szansę na zaistnienie na rynku motoryzacyjnym (chociaż nie był pozbawiony wad, z których największą był stosunkowo mały rozstaw osi i zmarnowana przestrzeń w tylnej części nadwozia nad silnikiem) ale Państwowa Komisja Oceny Transportu Samochodowego wydała 5 marca 1958 roku negatywną opinię o projekcie co doprowadziło do przerwania prac. Autobus wykorzystywano jeszcze przez pewien czas po czym ustawiono go jako pomnik-rzeźbę w ogródku jordanowskim. W latach 80. niestety go zezłomowano.

    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok
    SFW-1 Sanok

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article4 najciekawsze piekarniki od Samsunga – nasz wybór
    Next Article Niesamowita turbina wiatrowa w Rębielicach Królewskich
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.