SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400 u wybrzeży RPA
    Wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400 u wybrzeży RPA
    Wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400 u wybrzeży RPA
    Artykuły

    Wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400 u wybrzeży RPA

    Michał BanachBy Michał Banach14 stycznia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Na wybrzeżu niedaleko Hout Bay, na południe od Cape Town w RPA znaleźć można nietypowy wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400. Niegdyś jeden z najpotężniejszych pływających dźwigów w tej części Afryki, a dzisiaj zardzewiała konstrukcja, która od 1994 roku powoli znika pod wodą.

    BOS 400 to francuska barka-pływający dźwig o długości 100 m i wyporności 12 193 ton, przystosowana głównie do podnoszenia ciężkich rur. W 1994 roku wykorzystywano ją w Point-Noire w Republice Kongo, po czym w czerwcu podjęto decyzję o przeholowaniu jej do Cape Town. Ze względu na brak napędu, BOS 400 musiał zostać przeholowany do celu.

    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)
    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)

    W tym celu ściągnięto rosyjski (ale zbudowany w Polsce w 1987 roku) holownik Tigr, który miał przeholować barkę. Podczas rejsu okazało się, że przy niesprzyjających warunkach na morzu, jednostka ma niewystarczającą moc do tego zadania, w związku z czym wezwano pomoc z Cape Town, w postaci dwóch kolejnych holowników. Podjęto kilka bezskutecznych prób podpięcia lin, po czym doszło do zerwania liny z Tigra.

    Dryfująca barka zaczęła być znoszona w kierunku brzegu, w związku z czym ewakuowano całą, 14-osobową załogę, a BOS 400 uderzył 26 czerwca 1994 roku o skały niedaleko miejscowości Hout Bay na południe od Cape Town. Uderzenie było na tyle duże, że barka została poważnie uszkodzona, a jej rufa zaklinowała się na skałach.

    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)
    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)

    W ciągu kolejnych miesięcy podjęto kilka prób uwolnienia barki, która w owym czasie była jednym z najpotężniejszych pływających dźwigów tej części Afryki, ale ostatecznie uznano, że uszkodzenia są zbyt duże i spisano ją na straty. Wrak pozostawiono własnemu losowi, natomiast holownik Tigr pozostawiono w Cape Town, gdzie bezczynnie czekał do 2000 roku.

    Targany falami wrak BOS 400 powoli niszczeje, a jego kolejne fragmenty w ciągu ostatnich lat odpadły i zatonęły. Mimo to znaczna część konstrukcji jest cały czas widoczna nad powierzchnią i przyciąga wielu śmiałków, których próbują ją obejrzeć z bliska (co jest bardzo niebezpieczne, ale jak widać po filmie na końcu tekstu nie niemożliwe). Jest to również popularne miejsce do nurkowania.

    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)
    Wrak BOS 400 (fot. mapio.net)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStrzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn
    Next Article Rhino – dziwaczny pojazd terenowy z 1954 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Torre de David – niesamowity opuszczony wieżowiec w Caracas

    6 lutego 20223 Mins Read

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    26 stycznia 20223 Mins Read

    Holownik Hercules z 1907 roku

    25 października 20202 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.