SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski ciężki bombowiec Caproni Ca.5
    Włoski ciężki bombowiec Caproni Ca.5
    Artykuły

    Włoski ciężki bombowiec Caproni Ca.5

    Michał BanachBy Michał Banach12 sierpnia 2018Updated:13 sierpnia 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Podczas I wojny światowej podstawowymi bombowcami włoskich sił powietrznych były samoloty typu Caproni Ca.1 i Ca.3, jednak w 1918 roku zaczęto je zastępować bardziej dopracowanymi maszynami typu Caproni Ca.5., które ostatecznie… wycofano kilka lat przed bombowcami Ca.3.

    Doświadczenia z eksploatacji bombowców Ca.3 sprawiły, że na przełomie 1916 i 1917 roku rozpoczęto prace nad następcą tych maszyn. Nowy bombowiec miał zachować podobny układ konstrukcyjne, przy większych rozmiarach, dysponować bardziej aerodynamiczną konstrukcją, oraz oczywiście lepszymi osiągami. Nowy bombowiec otrzymał oznaczenie Caproni Ca.5 (stosowano kilka oznaczeń, m.in. Ca.44 dla podstawowej wersji i Ca.45, 46, 47, 50 i 57 dla modyfikacji) i miał 12,6 m długości oraz 23,4 m rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową 4600 kg, a napęd stanowiły trzy silniki, z których dwa umieszczono na skrzydłach w układzie ciągnącym, a jeden za centralnie umieszczonym kadłubem w układzie pchającym.

    Caproni Ca.5
    Caproni Ca.5

    Początkowo maszyny wyposażono w sześciocylindrowe silniki Fiat A.12 o mocy 200 KM, które z czasem zastąpiono mocniejszymi silnikami Liberty o mocy 360 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną około 160 km/h i zasięg 500-600 km. Uzbrojenie maszyn składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 6,5 mm oraz ładunku bomb o masie 530 kg.

    Oblot prototypu miał miejsce w marcu 1917 roku. Początkowo włoskie siły powietrzne zamówiły w zakładach Caproni aż 3650 maszyn (z racji wielkości zamówienia produkcja miała być podzielona na kilka firm), jednak ostatecznie powstało prawdopodobnie 659 maszyn (źródła podają bardzo rozbieżne liczby, od 255 maszyn plus 150 licencyjnych zbudowanych we Francji po 659 zbudowanych we Włoszech i 3 w USA). Rozbieżności spowodowane są prawdopodobnie powojennymi modyfikacjami istniejących maszyn, które doprowadziły do powstania m.in. wodnosamolotu oraz samolotów pasażerskich. Produkcję kontynuowano do 1921 roku.

    Caproni Ca.5
    Caproni Ca.5

    Kariera bombowców Caproni Ca.5 nie była zbyt długa. Maszyny weszły do służby w sierpniu 1918 roku i wzięły udział w kilku nalotach. Część zbudowanych maszyn trafiła do Francji, gdzie korzystali z nich amerykańscy i być może również francuscy lotnicy.  Mimo dobrych właściwości pilotażowych oraz osiągów, po wojnie wiele Ca.5 wycofano z jednostek liniowych i zaczęto przebudowywać na maszyny specjalistyczne, m.in. samoloty sanitarne, wodnosamoloty oraz samoloty pasażerskie.

    Co ciekawe, po wycofaniu Ca.5 z jednostek wojskowych, ich miejsce zajęły… znacznie starsze Ca.3, które nieznacznie zmodyfikowano i wykorzystywano bojowo aż do 1929 roku. Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz bombowca Caproni Ca.5.

    Caproni Ca.5
    Caproni Ca.5
    Caproni Ca.36 (powojenna wersja Caproni Ca.3)
    Caproni Ca.36 (powojenna wersja Caproni Ca.3)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGoliath Pioneer – niemiecki trójkołowiec z lat 30.
    Next Article Krótka historia świec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.