SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read361 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read361 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego
    Artykuły

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Michał BanachBy Michał Banach25 stycznia 2017Updated:25 stycznia 20176 komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Tatra JK 2500 - zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego
    Tatra JK 2500 - zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego
    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów samochodów z państw Bloku Wschodniego próbowało chociaż w jakimś stopniu przynieść do komunistycznej szarości powiew zachodniej motoryzacji. Jednym z nich był Julius Kubinski z Czechosłowacji. W 1955 roku zaprojektował niesamowity samochód sportowy Tatra JK 2500.

    Kubinski zaprezentował swój samochód w 1955 roku, chociaż prace nad autem trwały już od 1951 roku. Problemy finansowe oraz techniczne skutecznie opóźniały prace. Był to już kolejny prototyp, który wyszedł spod jego ręki.

    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500

    Podwozie Tatry JK 2500 pochodziło z Volkswagena typ 82 Kübelwagen, ale w trakcie prac zostało znacząco przerobione. Początkowo pod maska samochodu znalazł się sześciocylindrowy silnik Alfa Romeo S6 o pojemności 2,5 litra i mocy 90 KM. Dwuosobowe nadwozie miało 4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,2 m wysokości.

    JK 2500 (JK to inicjały konstruktora a 2500 to pojemność silnika) jak tylko pojawił się na drogach zrobił furorę. Jego piękna czarno-czerwona karoseria, nadwozie coupe i potężny silnik w niczym nie przypominały innych samochodów, które królowały na drogach Czechosłowacji w tamtych czasach.

    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500

    Krótko po prezentacji konstruktor przebudował swój prototyp zastępując silnik nową jednostką pochodzącą z Tatry 603. Był to ośmiocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 140 KM,  zapewniający prędkość maksymalną 200 km/h.

    Niestety w komunistycznej Czechosłowacji nie było miejsca dla tak ekstrawaganckiego samochodu. Nie trafił on więc do produkcji i pozostał w rękach konstruktora, który przez 13 lat dopracowywał jego konstrukcję i wykorzystywał prywatnie.W wyniku kolejnych przeróbek zmianie uległa masa auta i wiele drobnych szczegółów. Podobno konstruktorowi udało się wyważyć go idealnie, dzięki czemu świetnie się prowadził.

    Niestety później auto zniknęło i nigdy nie zostało odnalezione. Chociaż dalsze losy samochodu nie są znane, cały czas rozpala on wyobraźnię. Być może czeka gdzieś, ukryty przed światem na ponowne odkrycie.

    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500
    Tatra JK 2500
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSuperjednostka – olbrzymi blok w Katowicach
    Next Article SmartAge.pl w aplikacji Upday
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read449 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    11 stycznia 20235 Mins Read61 Views

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    By Michał Banach0
    2 stycznia 20233 Mins Read96 Views

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    By Michał Banach0
    30 grudnia 20223 Mins Read91 Views

    Muzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.