SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tank Piłsudskiego – improwizowany polski samochód pancerny z Lwowa
    Tank Piłsudskiego - improwizowany polski samochód pancerny z Lwowa
    Tank Piłsudskiego - improwizowany polski samochód pancerny z Lwowa
    Artykuły

    Tank Piłsudskiego – improwizowany polski samochód pancerny z Lwowa

    Michał BanachBy Michał Banach9 listopada 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W listopadzie 1918 roku podczas walk między polskimi oddziałami a Ukraińcami we Lwowie zbudowano improwizowany samochód pancerny, który otrzymał nazwę Tank Piłsudskiego. Pojazd wziął ograniczony udział w walkach w mieście, a jego dalsze losy pozostają nieznane.

    Na początku listopada 1918 roku we Lwowie wybuchły walki między powstańczymi oddziałami polskimi, a ukraińskimi. W pierwszych dniach walk obie strony wykorzystywały samochody ciężarowe w roli ruchomych stanowisk karabinów maszynowych. Zainspirowało to profesora Antoniego Markowskiego do przedstawienia pomysłu budowy opancerzonego samochodu pancernego. Swój pomysł przedstawił kpt. Tadeuszowi Kudelskiemu, który wydał rozkaz zbudowania takiego pojazdu w ciągu 48 godzin. Zarówno dokładna historia eksploatacji pojazdu jak i jego dane taktyczno-techniczne nie są do końca potwierdzone.

    Tank Piłsudskiego
    Tank Piłsudskiego

    Budowę pojazdu rozpoczęto prawdopodobnie 5 listopada, a jako bazę wykorzystano zdobyczną austriacką ciężarówkę, prawdopodobnie marki Praga. Prace nad samochodem przeprowadzono w warsztatach kolejowych przy Dworcu Głównym we Lwowie. 7 listopada gotowy pojazd po raz pierwszy został uruchomiony w celu przetestowania, ale z powodu problemów technicznych dopiero 9 listopada zakończono wszystkie prace nad nim. Warto dodać, że po zakończeniu budowy w zakładach naprawczych, 7 listopada ukraińska artyleria ostrzelała halę, w której prowadzono prace. W tym czasie w środku nie było jednak pojazdu.

    Tank Piłsudskiego, jak nazwano pojazd, ważył prawdopodobnie 5 ton oraz miał około 6,2 m długości i 2,2 m wysokości. Uzbrojenie składało się z karabinów maszynowych, być może typu Schwarzlose M.7/12, kalibru 8 mm. Według założeń, samochód pancerny miał posiadać cztery takie karabiny – z przodu, z tyłu i dwa po bokach, jednak zachowane dokumenty nie potwierdzają, czy zainstalowano wszystkie z nich. Załogę Tanku stanowiło 7-8 żołnierzy, a kierowca zajmował pozycję po prawej stronie. Opancerzenie wykonano z blachy kotłowej o grubości około 10 mm. Nie jest znany napęd, ani prędkość pojazdu. Wiadomo jedynie, że posiadał on koła obłożone gumą, ale nie były to opony pneumatyczne.

    Tank Piłsudskiego
    Tank Piłsudskiego

    W pracach nad Tankiem Piłsudskiego brało udział wielu mechaników i pracowników kolei, którzy chociaż nie dysponowali doświadczeniem w budowie pojazdów pancernych, wykorzystali swoją wiedzą techniczną i mechaniczną, dzięki czemu możliwe było zbudowanie poprawnie zaprojektowanego pojazdu pancernego (co w tamtych czasach wcale nie było takie proste). Dowódcą pojazdu został ppor. Edward Sas-Świstelnicki, a wśród pozostałych członków załogi znajdowali się kierowcy Eugeniusz Bernacki i Władysław Kubala, oraz strzelcy karabinów maszynowych Mieczysław Kretowicz, Edward Kustanowicz, Bronisław Nizioł i Stefan Zambelli.

    Swój debiut bojowy Tank Piłsudskiego miał 9 listopada podczas walk w rejonie Ogrodu Jezuickiego. Ze względu na błędy w dowodzeniu, skuteczność pojazdu nie była taka jak planowano. Dodatkowo doszło do zacięcia się karabinów maszynowych oraz zepsucia silnika, co wyeliminowało samochód z dalszych walk. Chociaż pojazd naprawiono, jego dalsze użycie w walkach nie było możliwe, ponieważ Ukraińcy zbudowali liczne barykady, których Tank Piłsudskiego nie był w stanie pokonać.

    Tank Piłsudskiego
    Tank Piłsudskiego

    Do końca listopada pojazd pozostawał we Lwowie, po czym wraz z samochodem pancernym Kresowiec został włączony w skład oddziału noszącego nazwę Związek Aut Pancernych. Niestety dalsze losy obu pojazdów nie są znane. Warto dodać, że podczas walk we Lwowie Tank Piłsudskiego miał zawieszoną… amerykańską flagę, która miała symbolizować poparcie Amerykanów dla dążeń Polski do niepodległości.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwsze wirusy komputerowe
    Next Article RAF S.E.5 – wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.