SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sterowiec USS Los Angeles i incydent w Lakehurst
    Sterowiec USS Los Angeles i incydent w Lakehurst
    Artykuły

    Sterowiec USS Los Angeles i incydent w Lakehurst

    Michał BanachBy Michał Banach15 stycznia 2017Updated:24 sierpnia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Po zakończeniu I wojny światowej Traktat Wersalski narzucił Niemcom znaczne ograniczenia w kwestii budowy i wykorzystania sterowców, zabraniając budowy sterowców o charakterze militarnym. Mimo to Niemcy w ramach reparacji wojennych zostali zobligowani do budowy kilku tego typu jednostek dla Stanów Zjednoczonych. Jednym z nich był USS Los Angeles, który zasłynął z powodu incydentu, jaki miał miejsce 25 sierpnia 1927 roku w Lakehurst.

    Budowę USS Los Angeles (ZR-3) rozpoczęto w lipcu 1922 roku, ale pierwsze elementy konstrukcji zaczęto łączyć dopiero 7 listopada 1922 roku. Sterowiec powstawał w zakładach Zeppelina w Friedrichshafen, a jego numer fabryczny to LZ 126. Odbiorcą maszyny miała być US Navy.

    USS Los Angeles
    USS Los Angeles

    Chociaż docelowo miał to być sterowiec wojskowy, ograniczenia traktatowe narzucone Niemcom sprawiły, że budowano go jako maszynę cywilną i dopiero w USA przystosowano do zadań wojskowych. Pierwszy testowy lot USS Los Angeles miał miejsce 27 sierpnia 1924 roku, a 12 października rozpoczęto przelot transatlantycki w celu dostarczenia maszyny do USA. Lot trwał 81 godzin, a sterowiec pokonał dystans 7832 km. Oficjalnie do służby wcielono go 25 listopada 1924 roku.

    Sterowiec miał 200 m długości i pojemność 78 280 m³. Napęd stanowiło 5 dwunastocylindrowych silników Maybach VL I chłodzonych wodą. Umieszczono je w 5 gondolach – czterech na burtach, jednej pod sterowcem. Zapewniały one prędkość przelotową 48 węzłów (89 km/h) i maksymalną 65 węzłów (120 km/h). Zasięg sterowca wynosił 10 690 km, a załoga liczyła 40 osób.

    USS Los Angeles
    USS Los Angeles

    Po dotarciu do Lakehurst, gdzie USS Los Angeles miał stacjonować, opróżniono jego zbiorniki, usuwając wodór i zastępując go helem (Niemcy nie mogli sami tego zrobić z powodu ograniczeń narzuconych im po I wojnie światowej). Następnie sterowiec rozpoczął serię prób i lotów treningowych.

    25 sierpnia 1927 roku w Lakehurst doszło do chyba najbardziej nietypowego incydentu w historii maszyny (chociaż podobne miały miejsce w przypadku innych sterowców, ale nigdy nie zostały tak dobrze sfotografowane). Po wytoczeniu sterowca z hangaru, w którym spędził kilka ostatnich miesięcy, przycumowano go do masztu i rozpoczęto przygotowania do lotu.

    USS Los Angeles w Lakehurst - 25 sierpnia 1927 roku
    USS Los Angeles w Lakehurst – 25 sierpnia 1927 roku

    Na pokładzie znajdowała się część obsługi i załogi oraz niewielkie ilości paliwa, kiedy nagle silny podmuch wiatru znad oceanu zaczął podnosić rufę sterowca do góry. Przerażona załoga i obsługa naziemna próbowała go ustabilizować, ale wiatr był tak silny, że USS Los Angeles ustawił się pionowo by po niecałej minucie opaść na drugą stronę masztu.

    Sterowiec szybko wtoczono z powrotem do hangaru w celu sprawdzenia uszkodzeń. Na szczęście okazało się, że straty są minimalne i po kilku drobnych naprawach sterowiec wrócił do służby. Znajdujący się na lotnisku fotografowie wykonali kilka niesamowitych zdjęć ustawionego pionowo sterowca. Chociaż podobne incydenty zdarzały się już wcześniej, nigdy nie udało się ich tak dobrze udokumentować.

    USS Los Angeles w Lakehurst - 25 sierpnia 1927 roku
    USS Los Angeles w Lakehurst – 25 sierpnia 1927 roku

    Kolejnym ciekawym epizodem w historii sterowca były próby systemu do podczepiania samolotów, które przeprowadzono w 1929 roku. Pod sterowcem umieszczono specjalny chwytak do łapania samolotów w locie. Testowano go z myślą o przyszłych „latających lotniskowcach”, czyli sterowcach typu Akron. Testy dały pozytywne rezultaty, dzięki czemu wspomniane sterowce powstały.

    Przez kolejne 3 lata sterowiec wziął udział w kilku dużych manewrach floty, ale 30 czerwca 1932 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu z eksploatacji z powodów ekonomicznych. Na krótko przywrócono go do służby w 1933 roku po katastrofie USS Akron, ale po krótkim czasie ponownie wrócił do hangaru. Ostatecznie 24 października 1939 roku wycofano go z eksploatacji i rozpoczęto proces złomowania.

    USS Los Angeles
    USS Los Angeles

    USS Los Angeles zapisał się w historii amerykańskich sterowców jak jeden z najdłużej wykorzystywanych sterowców szkieletowych, który co istotne nie zakończył swojej kariery katastrofą, jak w przypadku kilku innych jednostek używanych przez US Navy. Najbardziej jednak znane są zdjęcia z Lakehurst, przedstawiające sterowiec ustawiony pionowo przy maszcie cumowniczym.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleClickbait – zmora współczesnych mediów
    Next Article Chester E. MacDuffee i jego „podwodny pancerz”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Skoda PA-II Zelva – „czechosłowacki żółw”

    13 września 20222 Mins Read

    Szkuner Wyoming – najdłuższy całkowicie drewniany statek

    29 lipca 20222 Mins Read

    Ford Model T – samochód, który zmotoryzował świat

    26 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.