W lipcu 2006 roku w wyniku błędu załogi doszło do wypadku samochodowca MV Cougar Ace. Przewożący 4812 samochodów statek przechylił się na burtę i prawie zatonął. Chociaż ostatecznie go ustabilizowano, a uszkodzenia ładunku były niewielkie, wszystkie przewożono na jego pokładzie samochody ostatecznie zezłomowano.

MV Cougar Ace był samochodowcem typu roll-on/roll-off zwodowanym 30 czerwca 1993 roku w japońskiej stoczni K.K. Kanasashi. Statek miał 199 m długości i tonaż 18 922 DWT. Prędkość maksymalna wynosiła 18,6 węzła. Statek mógł przewozić do 5542 samochodów osobowych. Właścicielem jednostki była japońska firma Mitsui O.S.K. Lines, a portem macierzystym Singapur. Wartość statku oszacowano na ponad 100 mln dolarów.

Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)
Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)

Kariera jednostki była spokojna i nie obfitowała w żadne ciekawe wydarzenia. 4 maja 2005 roku kiedy statek dopłynął do portu Richmond w Kanadzie, rozładowano z jego pokładu 5214 samochodów, co ustanowiło kanadyjski rekord liczby wyładowanych samochodów.

23 lipca 2006 roku MV Cougar Ace odbywał kolejny rejs z Japonii do Vancouver, Tacomy i Port Hueneme z ładunkiem 4812 samochodów. 4703 z nich stanowiły różne modele Mazdy, a pozostałe to ciężarówki Isuzu. Ogółem na pokładzie były 2804 Mazdy 3, 1329 Mazd CX-7, 295 Mazd MX-5, 214 Mazd RX-8, 56 Mazd 5 i 5 Mazd Speed 6. Całość ładunku wyceniano na 117 mln dolarów.

Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)
Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)

Zgodnie z przepisami, gdy statek zbliżył się do amerykańskich wód terytorialnych, rozpoczęto wymianę wody w zbiornikach balastowych (amerykańskie przepisy wymagały bowiem, aby statki wykonujące długie rejsy nie spuszczały wody nabranej w innej części świata na amerykańskich wodach terytorialnych). Podczas operacji jednostka znajdowała się na południe od Aleutów. Niestety z nieznanych przyczyn w trakcie spuszczania wody z zbiorników balastowych na sterburcie, nie nastąpiło jej automatyczne uzupełnienie nową wodą.

Po chwili statek zaczął się gwałtownie przechylać na bakburtę osiągając ostatecznie przechył wynoszący aż 60°. Załoga nie wiedziała co się dzieje, w związku z czym podjęto decyzję o nadaniu wezwania o pomoc, a gdy na miejsce przybyły jednostki Straży Przybrzeżnej, wszyscy opuścili pokład. Samochodowiec pozostawiono częściowo własnemu losowi, ale cały czas monitorowano jego zachowanie. Dryfujący statek zaczął zbliżać się do przybrzeżnych skał, w związku z czym 30 lipca na miejsce ściągnięto zespół ratowniczy z firmy Titan Salvage, którego zadaniem było odzyskanie kontroli nad jednostką. W tym momencie wiedziano już, że nie doszło do uszkodzenia kadłuba, a źródłem przechyłu były puste zbiorniki balastowe, ponieważ statek cały czas unosił się na wodzie z takim samym przechyłem.

Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)
Przechylony MV Cougar Ace (fot. Joseph Zemchak)

W trakcie prac na statku śmierć poniósł jeden z pracowników – Marty Johnson, który spadł do wody w trakcie schodzenia z pokładu. Przez kolejne dwa tygodnie powoli stabilizowano statek doprowadzając go ostatecznie do pionu 16 sierpnia 2006 roku. Tego samego dnia oddano go również do dyspozycji Mitsui Group. 25 sierpnia odholowano go do Portland, gdzie zamierzano dokonać inspekcji oraz stosownych napraw.

W trakcie oględzin okazało się, że 41 samochodów zerwało się z zaczepów i doznało poważnych uszkodzeń. Reszta aut wyszła z trwającego ponad miesiąc incydenty bez szwanku. Sam statek doznał tylko minimalnych uszkodzeń przedziałów przy furtach, przez które do środka wlewały się niewielkie ilości wody. Jednostkę szybko naprawiono i przywrócono do służby, którą kontynuowała do maja 2020 roku. Ostatecznie 19 czerwca 2020 roku MV Cougar Ace został zezłomowany w stocznie Alang w Indiach.

Przechylony MV Cougar Ace (fot. Kevin Bell)
Przechylony MV Cougar Ace (fot. Kevin Bell)

Ciekawie wyglądał los przewożonych na pokładzie statku podczas feralnego rejsu samochodów. Przez to, że większość była w dobrym stanie rozważano sprzedanie ich na wolnym rynku, ale nie jako samochody nowe. Mazda opublikowała nawet listę numerów VIN wszystkich aut, aby w razie czego kupujący wiedzieli jakie auta nabywają. Ostatecznie samochody nie zostały jednak sprzedane. 15 grudnia 2006 roku Mazda ogłosiła, że wszystkie auta zostaną zezłomowane. Proces ten przeprowadzono bezpośrednio w porcie w Portland, a ostatnie auto zniszczono 6 maja 2008 roku. Powodem takiej decyzji były zapewne względy ubezpieczeniowe i prawne. Co ciekawe, przed złomowaniem, trzeba było odpalić poduszki powietrzne w każdym aucie.

Historia MV Cougar Ace to nie jedyny przypadek utraty stabilności przez samochodowiec. Statki te są podatne na tego typu incydenty i wypadki, ponieważ przy pełnym załadowaniu ich środek ciężkości jest bardzo wysoko. Błędne operowanie zbiornikami balastowymi praktycznie natychmiast może skończyć się silnym przechyłem. Również złe rozmieszczenie ładunku, albo awaria zaczepów, przytrzymujących auta może doprowadzić do wypadku, zwłaszcza podczas sztormu.

Przechylony MV Cougar Ace (fot. Kevin Bell)
Przechylony MV Cougar Ace (fot. Kevin Bell)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.