23 czerwca 1924 roku miał miejsce oblot małego, pokracznego samolotu pasażerskiego Focke-Wulf A16. Był to pierwszy samolot zbudowany w zakładach Focke-Wulf. Jego twórcami byli założyciele firmy – Heinrich Focke i Georg Wulf.
Zakłady Focke-Wulf powstały 24 października 1923 roku w Bremie. Założycielami firmy byli Heinrich Focke, Georg Wulf i Werner Naumann. Z racji ograniczeń nałożonych na Niemcy na mocy Traktatu Wersalskiego, zakłady od początku musiały skupić się na rozwoju samolotów cywilnych. Pierwszym projektem jaki zrealizowano, był mały samolot pasażerski Focke-Wulf A 16, wywodzący się z projektu samolotu A 7, opracowanego przez konstruktorów w 1921 roku, czyli przed powstaniem zakładów Focke Wulf.
A16 był górnopłatem o drewnianej konstrukcji z skrzydłami krytymi płótnem, stałym podwoziem i otwartym kokpitem. Załogę samolotu stanowił pilot, a oprócz niego na pokładzie znajdowało się miejsce dla 3-4 pasażerów. Samolot miał 8,5 m długości, 13,9 m rozpiętości skrzydeł i ważył 570 kg. Maksymalna masa startowa wynosiła 970 kg.
Napęd stanowił 7-cylindrowy silnik Siemens-Halske Sh 11 o mocy 75 KM. Można jednak wyróżnić cztery wersje samolotu, z których każda była wyposażona w inny silnik – A 16a z silnikiem Mercedes D.I o mocy 100 KM, A 16b z silnikiem Junkers L1a o mocy 85 KM, A 16c z silnikiem Siemens-Halske Sh 11 o mocy 75 KM lub 12 o mocy 100 KM oraz A 16d z silnikiem Mercedes D.II o mocy 120 KM. Maszyna mogła osiągać dzięki prędkość aż 135 km/h. Zasięg wynosił 550 km, a maksymalny pułap 2500 m.
Pierwszy egzemplarz A 16 ukończono 21 czerwca 1924 roku i oblatano dwa dni później, 23 czerwca 1924 roku. Za sterami zasiadł Georg Wulf. Równocześnie kończono kolejne dwa egzemplarze. Po próbach rozpoczęto produkcję seryjną, a 18 marca 1925 roku samolot otrzymał certyfikat. Powstało ponad 20 maszyn tego typu (niektóre źródła sugerują, że powstały 23 maszyny plus dwie współczesne repliki). Samoloty te wykorzystywano w liniach lotniczych, m.in. Bremer Luftverkehr GmbH, oraz Lufthansy aż do 1936 roku, kiedy zezłomowano jedne z ostatnich maszyn tego typu.
W kolejnych latach konstrukcję samolotu dopracowano i zbudowano kolejne warianty samolotu, wywodzące się ogólną konstrukcją z A 16. Były to m.in. Focke-Wulf A 20, A 28 i A 33. Chociaż był to pierwszy samolot stworzony w zakładach Focke-Wulfa, historia tych maszyn jest bardzo tajemnicza. Zachowało się jedynie kilka zdjęć, a większość publikacji książkowych pomija te samoloty. Z drugiej strony już w latach 80. zbudowano repliki tych maszyn, które trafiły do muzeów.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.