SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Soko 522 – jugosłowiański samolot szkolny
    Soko 522 - jugosłowiański samolot szkolny
    Soko 522 - jugosłowiański samolot szkolny
    Artykuły

    Soko 522 – jugosłowiański samolot szkolny

    Michał BanachBy Michał Banach11 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1955 roku samolot szkolny Soko 522 był bardzo oryginalną konstrukcją. Wywodził się z starszych projektów jugosłowiańskich, ale znaczna część podzespołów pochodziła z USA. Samoloty tego typu eksploatowano do 1978 roku.

    W latach 50. Jugosławia znalazła się pomiędzy blokiem komunistycznym i państw zachodnich. Starając się utrzymać niezależność od każdego z nich, władze kraju duży nacisk kładły na posiadanie własnego przemysłu zbrojeniowego, zdolnego do dostarczania najważniejszego uzbrojenia, z minimalnym wkładem przemysłu zagranicznego.

    Soko 522 (fot. Marko M.)
    Soko 522 (fot. Marko M.)

    Trudne relacje na linii Belgrad-Moskwa sprawiły, że w szczególności nawiązywano współpracę z Amerykanami, którzy nie mieli w początkowym okresie Zimnej Wojny większych problemów z współpracą z komunistyczną Jugosławią. W 1950 roku z inicjatywy nowopowstałej firmy Soko rozpoczęto prace projektowe nad samolot szkolnym, który miał zastąpić starsze konstrukcje. Maszyna otrzymała oznaczenie Soko 522

    Chociaż siły powietrzne nie wykazywały zapotrzebowania na taki samolot, decyzję o dalszym rozwoju projektu podjęto na szczeblu władz centralnych. Początkowo zakładano wykorzystanie radzieckiego silnika, ale okazało się to niemożliwe. W związku z tym zakupiono amerykański silnik Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp o mocy 600 KM i na jego bazie rozwijano projekt. Jeszcze zanim oblatano prototyp (co miało miejsce 14 lutego 1955 roku) zamówiono 115 maszyn.

    Soko 522 (fot. Miroslav Cika)
    Soko 522 (fot. Miroslav Cika)

    Pod względem konstrukcji, samolot wywodził się z UTVA 213 Vihor, ale posiadał dużo części pozyskanych z USA. Wkład amerykańskich firm był tak duży, że pierwsze egzemplarze seryjne miały nawet tabliczki i opisy w języku angielskim.

    Soko 522 miał 9.2 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił silnik Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp o mocy 600 KM, zapewniający prędkość maksymalną 351 km/h i zasięg 978 km. Chociaż był to samolot szkolny, uzbrojono go w dwa karabiny maszynowe kalibru 7,92 mm i węzły pod skrzydłami dla 4 bomb o masie 50 kg każda. Nietypową cechą samolotów były… składane skrzydła. Powód zastosowania takiego mechanizmu nie jest do końca wyjaśniony, ponieważ w przypadku samolotów bazujących na lądzie nie jest to potrzebne rozwiązanie.

    Soko 522 (fot.Belgade Aviation Museum Photo Archive)
    Soko 522 (fot.Belgade Aviation Museum Photo Archive)

    Zakładano, że część maszyn będzie używana w roli samolotów wsparcia, ale szybko z tego pomysłu zrezygnowano, uznając, że osiągi Soko 522 na to nie pozwalają. Produkcję kontynuowano do 1961 roku, a w służbie samoloty pozostawały do 1978 roku. Pod koniec kariery zaczęto je wycofać ze służby i przekazywać cywilnym użytkownikom. Dzięki temu zaczęły się one pojawiać na międzynarodowych pokazach lotniczych. Kilka maszyn zostało wykorzystanych podczas kręcenia filmów. Po niewielkich przeróbkach upodabniano je do maszyn niemieckich lub amerykańskich (jedną z słynnych filmowych ról Soko 522 był udział w filmie Złoto dla zuchwałych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleVelorex – czechosłowacki trójkołowy „samochód”
    Next Article STS Lord Nelson – żaglowiec dla osób niepełnosprawnych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Wschodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.