SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototypowe szwajcarskie niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i 2
    Prototypowe szwajcarskie niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i 2
    Prototypowe szwajcarskie niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i 2
    Artykuły

    Prototypowe szwajcarskie niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i 2

    Michał BanachBy Michał Banach24 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej i krótko po jej zakończeniu w Szwajcarii opracowano dwa niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i Nahkampfkanone 2, mające wzmocnić potencjał wojsk pancernych. Ostatecznie po zbudowaniu pojedynczych prototypów obu pojazdów, dalszych prac nie kontynuowano.

    Podczas II wojny światowej podstawowymi czołgami szwajcarskich wojsk pancernych były wozy Panzerwagen 39, czyli czechosłowackie LTH. Pojazdy te w 1943 roku były jednak całkowicie przestarzałe zarówno pod względem poziomu ochrony załogi jak i przede wszystkim uzbrojenia. W związku z tym dowództwo szwajcarski armii podjęło decyzję o opracowaniu na ich podstawie niszczyciela czołgów uzbrojonego w armatę kalibru 75mm.

    Nahkampfkanone 1 (fot. TheBernFiles/Wikimedia Commons)
    Nahkampfkanone 1 (fot. TheBernFiles/Wikimedia Commons)

    W swoich pracach konstruktorzy wzorowali się na niemieckich niszczycielach czołgów Marder III, które zbudowano na podwoziu czołgów PzKpfw 38(t), czyli wykorzystywanych w niemieckiej armii czołgach LT vz. 38, będących pierwowzorami czołgów LTH. W ramach prac szwajcarzy wprowadzili jednak sporo zmian, wydłużając podwozie o jedno koło (modernizację wykonała firma Berna). Na tak powiększonym podwoziu zamontowano nadwozie z nadbudówką, w której umieszczono armatę kalibru 75 mm (później rozważano zamontowanie haubicy kalibru 105 mm).

    Pojazd bardzo mocno przypominał niemieckiego Mardera, ale różnił się zamkniętą nadbudówką. Prototyp opracowano w 1944 roku i poddawano go testom do 1947 roku, po czym wycofano go z eksploatacji i przekazano do muzeum w Thun, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)

    Nahkampfkanone 1, bo takie oznaczenie nosił pojazd, miał 6,45 m długości, 2,6 m szerokości i 2,5 m wysokości. Masa pojazdu wynosiła 12,5 tony. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Saurer CT1D o mocy 123 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h na drodze i 25 km/h w terenie, oraz zasięg odpowiednio 200 i 120 km. Załoga liczyła 5 osób, a pancerz miał grubość do 50 mm.

    W toku testów pojazdu, w 1946 roku rozpoczęto prace nad kolejnym niszczycielem czołgów, który otrzymał oznaczenie Nahkampfkanone 2. Pojazd otrzymał nowe podwozie i całkowicie zmienioną nadbudówkę z elementów odlewanych. Jako uzbrojenie wybrano również armatę kalibru 75 mm o długości 49 kalibrów.

    Nadwozie opracowała firma Georg Fisher AG, a podwozie firma Saurer. Montaż wykonała firma Berna, a uzbrojenie i konstrukcję jarzma wykonała firma K+W. Pojazd miał 5,24 m długości, 2,85 m szerokości i 2,15 m wysokości, a masa wynosiła 24 tony. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Saurer CV1DL o mocy 280 KM, zapewniający prędkość maksymalną 50 km/h na drogach i 25 km/h w terenie.

    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)

    Próby pojazdu trwały do 1947 roku, ale ostatecznie nie wprowadzono go do eksploatacji, chociaż rozważano opracowanie dodatkowych 4 prototypów oznaczonych jako A1, A2, B1 i B2. Jedyny zbudowany prototyp trafił podobnie jak Nahkampfkanone 1 do muzeum w Thun, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    Szwajcarskie niszczyciele czołgów powstały jako próba zwiększenia potencjału wojsk pancernych przy założeniu, że będą one wykorzystywane do zadań defensywnych. Brak wieży nie był problemem, ponieważ pojazdy miały być głównie używane jako punkty oporu na wąskich odcinkach dróg oraz w dolinach. Szwajcarzy aż do alianckiej inwazji w Normandii znacząco obawiali się niemieckiej inwazji. Po wojnie, zagrożenie to zmalało, a dodatkowo pojawiły się możliwości pozyskania nowych typów uzbrojenia z innych krajów.

    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Nahkampfkanone 2 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNakagin Capsule Tower – czyli apartamentowiec z kapsułami mieszkalnymi
    Next Article SS Shieldhall – nowe życie statku do brudnej roboty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.