SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pelayo – jedyny w swoim rodzaju hiszpański pancernik
    Pelayo - jedyny w swoim rodzaju hiszpański pancernik
    Pelayo - jedyny w swoim rodzaju hiszpański pancernik
    Artykuły

    Pelayo – jedyny w swoim rodzaju hiszpański pancernik

    Michał BanachBy Michał Banach7 maja 2020Updated:7 maja 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1888 roku hiszpański pancernik Pelayo były jedynym okrętem swojego typu i najpotężniejszą jednostką hiszpańskiej floty w trakcie wojny amerykańsko-hiszpańskiej (1898). Nigdy jednak nie wziął udziału w walkach, unikając losu floty w przegranych bitwach  u wybrzeży Kuby i w zatoce Manilskiej.

    Jedyny w swoim rodzaju

    Na początku lat 80. XIX wieku hiszpańska flota składa się z mniejszych okrętów pancernych różnego typu, które znacząco ustępowały wprowadzanym w tym czasie do służby w różnych krajach coraz potężniejszym pancernikom i krążownikom. W związku z tym dowództwo floty podjęło decyzję o zamówieniu pancernika, który dorównywałby siłą ognia i opancerzeniem ówczesnym okrętom i który stanowiłby podstawę do zbudowania całej serii okrętów.

    Pelayo
    Pelayo

    Krajowe stocznie nie były jednak w stanie zaprojektować takiego okrętu, przez co jego budowę należało zlecić zagranicznej stoczni. Wybór padł na Francję, która miała doświadczenie w budowie okrętów pancernych przeznaczonych zarówno do służby na wodach krajowych jak i kolonialnych. Zamówienie na okręt złożono 26 listopada 1884 roku, a stępkę położono w kwietniu 1885 roku w francuskiej stoczni Forges et Chantiers de la Mediterranée w La Seyne-sur-Mer.

    Projekt okrętu wzorowany był na projekcie pancerników typu Marceau. Największą różnicą była zmiana zanurzenia okrętu, dzięki czemu mógł spokojnie pokonać Kanał Sueski z pełnym ładunkiem. Również układ uzbrojenia oraz kaliber zastosowanych dział był zupełnie inny. Wodowanie okrętu miało miejsce 5 lutego 1887 roku, a prace wykończeniowe trwały aż do 1890 roku, chociaż oficjalnie okręt wszedł do służby 9 września 1888 roku pod nazwą Pelayo. Sytuacja finansowa Hiszpanii sprawiła, że z planów budowy kolejnych okrętów zrezygnowano, skupiając się na budowie trzech tańszych krążowników typu Infanta Maria Teresa (wszystkie zatonęły 3 lipca 1898 roku w trakcie bitwy pod Santiago de Cuba).

    Pelayo
    Pelayo

    Pelayo miał 102 m długości i wyporność 9745 ton. Napęd zapewniały dwa silniki parowe o mocy 9600 KM, zapewniające prędkość 16,7 węzła i zasięg 2540 mil morskich (4705 km) przy prędkości 10 węzłów. Zapas węgla wynosił jedynie 800 ton, co znacząco ograniczało możliwości bojowe okrętu. Początkowo pancernik posiadał ożaglowanie, ale szybko je usunięto. Uzbrojenie składało się dwóch dział kalibru 320 mm w barbetach po jednym na dziobie i rufie, dwóch dział kalibru 280 mm w barbetach na obu burtach, jednego działa kalibru 160 mm na dziobie (tzw. działo pościgowe), 12 dział kalibru 120 mm (zamienionych później na 9 dział kalibru 140 mm), 5 dział kalibru 57 mm oraz 7 wyrzutni torped kalibru 356 mm.

    Opancerzenie okrętu miało grubość 298-451 mm w pasie burtowym, 298-400 mm na barbetach, 79,4 mm na osłonach dział, 155,6 mm na mostku i 51-70 mm na pokładzie. Podczas późniejszej modernizacji dodano opancerzenie o grubości 76 mm w centralnej, nieopancerzonej pierwotnie części kadłuba, mieszczącej działa dodatkowej baterii. Załoga okrętu liczyła 520 oficerów i marynarzy.

    Pelayo
    Pelayo

    Eksploatacja

    Początkowo okręt wykorzystywany był do zadań szkoleniowych i reprezentacyjnych jako największy i najpotężniejszy hiszpański okręt wojenny. W 1897 roku Pelayo wrócił do stoczni, w której go zbudowano aby przejść modernizację. W tym czasie dodano opancerzenie burtowych baterii oraz zamierzano zastąpić działa kalibru 120 mm nowymi działami kalibru 140 mm. Po usunięciu starych dział, zanim zainstalowano nowe, okręt został jednak pośpiesznie przywrócony do służby w związku z wybuchem wojny amerykańsko-hiszpańskiej.

    Po utracie eskadry filipińskiej, pancernik miał wejść w skład grupy bojowej, której zadaniem miało być zaatakowanie amerykańskich okrętów na Filipinach. Okręt wyruszył 16 czerwca 1897 roku z Kadyksu w kierunku Egiptu, gdzie miał pobrać węgiel i wyruszyć przez Kanał Sueski w dalszy rejs. Egipcjanie odmówili jednak zgody na przejście eskadry składającej się oprócz Pelayo z krążowników Emperador Carlos V, Patriota i Rapido, niszczycieli Audaz, Osado i Prosepina, oraz transportowca Penay.

    Pelayo i okręt podwodny Isaac Peral
    Pelayo i okręt podwodny Isaac Peral

    Okręty czekały na zgodę na przepłynięcie kanału aż do bitwy pod Santiago de Cuba, w wyniku której cała karaibska eskadra hiszpańskiej floty została unicestwiona. W tej sytuacji, wobec zagrożenia ze strony amerykańskiej floty, która mogła pokonać Atlantyk i zaatakować Hiszpanię, eskadra została zawrócona i oddelegowana do ochrony wód terytorialnych Hiszpanii. Pelayo nie wziął udziału w żadnych walkach i doczekał końca wojny w spokoju. Po wojnie dokończono prace modernizacyjne, a okręt wrócił do służby w dotychczasowej roli jednostki szkolnej i reprezentacyjnej. Wraz z utratą większości floty i terytoriów zamorskich, pancernik stał się mało przydatny jako jedyny przedstawiciel swojego typu.

    Przez kolejne lata okręt wykorzystywano w ograniczonym zakresie starając się znaleźć dla niego jakąś sensowną rolę. Zmodernizowano go ponownie w 1910 roku i rozważano jego dalszą modernizację i wykorzystanie jako jednostkę wsparcia dla nowocześniejszych pancerników, które miały wejść do służby w najbliższych latach. Ostatecznie uznano, że okręt jest zbyt powolny i przestarzały, aby spełniać taka rolę. Wykorzystywano go więc głównie jako okręt szkolny aż do 1923 roku, kiedy to wycofano go z służby i dwa lata później zezłomowano. Tym samym dobiegła końca historia pancernika, który mimo wad, mógł mieć znaczący wpływ na przebieg wojny amerykańsko-hiszpańskiej, gdyby tylko mógł wziąć udział w walkach.

    Pelayo
    Pelayo
    Pelayo
    Pelayo

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFort Drum – betonowy pancernik
    Next Article Francuski samolot wyścigowy Deperdussin Monocoque
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.