SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie pancerniki typu Marceau
    Francuskie pancerniki typu Marceau
    Artykuły

    Francuskie pancerniki typu Marceau

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 20182 komentarze5 Mins Read
    Na początku lat 80. XIX wieku, francuska flota wprowadzała do uzbrojenia wiele oryginalnych okrętów wojennych, wyróżniających się bardzo rozbudowanym układem nadbudówek, często całkowicie nieopancerzonych. Jednym z pierwszych takich okrętów był pancernik Hoche. Jego następcami były trzy pancerniki typu Marceau – Marceau, Magenta i Neptune.

    Geneza

    Francuska flota pod koniec XIX wieku pozostawała w tyle za brytyjską Royal Navy. Brak odpowiednich środków finansowych na zniwelowanie przewagi ilościowej Brytyjczyków sprawił, że budowane okręty na bieżąco dostosowywano do zmieniających się możliwości technicznych. Wydłużało to czas budowy okrętów, które w momencie wejścia do służby często były już przestarzałe.

    Kolejnym problemem francuskiej floty była rywalizacja między tzw. Jeune École (Młoda Szkoła) a pozostałymi dowódcami francuskiej floty. Według lansowanych przez zwolenników Młodej Szkoły teorii, bardziej przydatne są mniejsze okręty wojenne wyposażone w potężne działa lub torpedy, niż nawet najpotężniejsze pancerniki.

    Neptune
    Neptune

    Zamiast pancerników, flota miała opierać się na niszczycielach (torpedowcach) oraz krążownikach, uzbrojonych w potężne działa, ale z stosunkowo cienkim pancerzem. O ile z perspektywy czasu można uznać, że założenia Młodej Szkoły spełniły się, ponieważ w kolejnych konfliktach rola pancerników systematycznie malała, tak na przełomie XIX i XX wieku nic nie zwiastowało tych zmian.

    Największym efektem Młodej Szkoły był chaos panujący w francuskiej flocie, oraz brak konsekwencji w budowie okrętów. W trakcie prac wielokrotnie zmieniano plany, przez co poszczególne okręty danego typu znacząco się od siebie różniły, a wiele wprowadzanych rozwiązań miało czysto eksperymentalny charakter i często negatywnie wpływało na zdolności bojowe okrętów.

    Przykładem takich jednostek były pancernik Hoche oraz będące w pewnym sensie jego następcą pancerniki typu Marceau. Okręty te cechowały się potężnym uzbrojeniem, umieszczonym w praktycznie nie opancerzonych stanowiskach. Okręty te miały również wysokie nadbudówki, pełne okien i płaskich powierzchni, chronione bardzo cienkim pancerzem, który w praktyce nie zapewniałby żadnej ochrony. Z tego powodu okręty te pozostawały w służbie tylko przez kilkanaście lat i od początku traktowane były jako jednostki mało wartościowe.

    Marceau
    Marceau

    Pancerniki typu Marceau

    Marceau

    Budowę pancerników typu Marceau zlecono w 1880 roku, jednak stępkę pod pierwszy okręt serii – Marceau położono dopiero 27 stycznia 1882 roku w stoczni Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer. Prace nad okrętem przebiegały powoli, ponieważ na etapie budowy wprowadzano liczne zmiany konstrukcyjne. Wodowanie okrętu miało miejsce 24 maja 1887 roku, ale prace wykończeniowe trwały do 14 marca 1891 roku.

    Okręt miał 101 m długości, 10 850 ton wyporności, a jego napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy około 11 160 KM, zapewniające prędkość 16,2 węzła i zasięg 7400 km przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu stanowiły cztery armaty kalibru 340 mm umieszczone pojedynczo na stanowiskach na dziobie, rufie i po obu burtach. Dodatkowo okręt posiadał 16 armat kalibru 138,6 mm, 7 armat kalibru 65 mm, 12 armat kalibru 47 mm, 8 szybkostrzelnych działek kalibru 37 mm oraz 5 wyrzutni torped kalibru 450 mm.

    Marceau
    Marceau

    Pancerz okrętu według dostępnych informacji miał 230-450 mm grubości w pasie burtowym, 80 mm na pokładzie oraz 450 mm na barbetach. Znaczna część nadbudówki nie była jednak chroniona pancerzem – zwłaszcza dotyczyło to stanowisk dział kalibru 138,6 mm. Załoga okrętu liczyła 643 do 651 oficerów i marynarzy.

    Po wejściu do służby okręt wziął udział w rejsie do Kronsztadu, gdzie zaprezentowano go Carowi Aleksandrowi III, następnie okręt udał się do Spithead, gdzie zaprezentowano go królowej Wiktorii. Po powrocie do Francji, Marceau został oddelegowany do floty śródziemnomorskiej, w której spędził całą swoją karierę.

    30 sierpnia 1900 roku okręt wrócił do stoczni, gdzie przeprowadzono gruntowny remont. Przebudowano maszty bojowe, zmodernizowano silniki i wymieniono kotły. W trakcie prac dodano również jedną armatę kalibru 138,6 mm. Prace zakończono w maju 1902 roku, ale pancernik nie wrócił do służby. Po serii prób morskich Marceau został przeniesiony do rezerwy, w której pozostał do 1906 roku.

    Marceau
    Marceau

    Następnie pancernik przekształcono w okręt treningowy, przystosowany głównie do szkolenia obsługi wyrzutni torped. Po wybuchu I wojny światowej Marceau oddelegowano do służby jako jednostkę wsparcia i pływający warsztat dla torpedowców, stacjonujący najpierw na Malcie, później na Korfu, a ostatecznie w Bizerte.

    Po wojnie, 1 października 1920 roku okręt został wycofany z służby, a w 1921 roku wysłany do stoczni złomowej w Tulonie. Jednostka nigdy jednak nie dotarła do portu, ponieważ podczas rejsu zerwała się z holu i uderzyła o skały w pobliżu Bizerte. Wrak był podobno widoczny do lat 30.

    Magenta i Neptune

    O ile Marceau pozostał w służbie całkiem długo, tak jego siostrzane jednostki – Magenta i Neptune miały o wiele mniej emocjonującą historię. Wodowanie pancernika Magenta miało miejsce 19 kwietnia 1890 roku, a do służby okręt wszedł w lutym 1893 roku. Okręt nieznacznie różnił się od pozostałych uzbrojeniem, oraz układem nadbudówki i masztów. Oddelegowano go do służby w flocie śródziemnomorskiej, a w 1910 roku wycofano z służby i zezłomowano.

    Los Neptune był bardzo podobny. Stępkę pod niego położono 17 kwietnia 1882 roku, wodowanie miało miejsce 7 maja 1887 roku, a do służby okręt wszedł 23 grudnia 1892 roku. Do 1898 roku pancernik służył w flocie śródziemnomorskiej, a następnie został przekształcony w okręt szkolny, a w 1908 w hulk. Ostatecznie, w 1913 roku zatopiono go jako cel w pobliżu Cherbourga.

    Magenta
    Magenta

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMichigan Central Station – niesamowity opuszczony dworzec kolejowy w Detroit
    Next Article 5 sposobów na przygotowanie samochodu do zimy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.