SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pechowy Pander S-4 Postjager
    Pechowy Pander S-4 Postjager
    Pechowy Pander S-4 Postjager
    Artykuły

    Pechowy Pander S-4 Postjager

    Michał BanachBy Michał Banach28 lutego 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1933 roku samolot pocztowy Pander S-4 Postjager miał bardzo krótką karierę jako samolot pocztowy, a później jako samolot wyścigowy w wyścigu MacRobertson Air Race. Ze względu na trapiące maszynę ciągłe problemy, których kulminacją była katastrofa i całkowite zniszczenie samolotu, otrzymał on przydomek Pechjager.

    Historia maszyny sięga początku lat 30. Holenderskie linie lotnicze KLM uznały wówczas, że potrzebny jest nowy samolot przystosowany do przewozu poczty między Holandią a Indiami Wschodnimi, który dysponowałby lepszymi osiągami niż samoloty Fokker F.XVIII. Ze względu na małą liczbę pasażerów podróżujących na tej trasie, nowy samolot miał być przystosowany tylko do przewozu poczty.

    Pander S-4
    Pander S-4

    Po trwających 3 lata analizach i rozważaniach jak powinien wyglądać nowy samolot, w 1933 roku rozpoczęto w zakładach Pander & Zoon Den Haag budowę samolotu oznaczonego jako Pander S-4. Maszyna miała być trzysilnikowym dolnopłatem z chowanym podwoziem, dysponującym osiągami pozwalającymi na pokonanie trasy z Amsterdamu do Batavia (Dżakarty) w czasie 50 godzin.

    Prototyp samolotu oblatano 6 października 1933 roku. Samolot miał 12,5 m długości, 16,6 m rozpiętości skrzydeł i masę 5500 kg. Napęd zapewniały trzy dziewięciocylindrowe silniki Wright Whirlwind R-975 o mocy 420 KM, pozwalające na osiągnięcie prędkości maksymalnej 370 km/h i zasięgu 2430 km. Załoga liczyła 3 osoby, a ładunek mógł mieć masę do 500 kg.

    Pander S-4
    Pander S-4

    9 grudnia 1933 roku po zakończeniu prób i testów samolot pilotowany przez Gerrita Johannesena Geyssendorffera wystartował z lotniska w Amsterdamie w swój pierwszy lot pocztowy do Indii Wschodnich. Niestety z powodu awarii silnika lot przerwano, a pocztę przeładowano do Fokkera F.XVIII. Po naprawie Pander S-4 doleciał do celu po 72 godzinach i 20 minutach. Awaria i słabe osiągi sprawiły, że KLM wycofała się z projektu i zamówiła amerykańskie samoloty Douglas DC-2.

    S-4 trafił z powrotem do producenta, który musiał coś zrobić z bezużytecznym samolotom. Na początku 1934 roku pojawił się pomysł użycia maszyny w wyścigu MacRobertson Air Race w październiku 1934 roku. Po wprowadzeniu stosownych poprawek, maszyna wyleciała do Londynu, skąd miała wziąć udział w wyścigu. Załogę stanowili Gerrit Jahannes Geyssendorffer, Dirk Lucas Asjes i Peter Pronka.

    Pander S-4
    Pander S-4

    Maszyna wystartowała z numerem 6, 20 października 1934 roku. W trakcie lądowania w Allahabad (obecnie Prajagradź) w Indiach, samolot został uszkodzony. Z racji braku dostępu do części zamiennych, trzeba było je ściągnąć z Kalkuty. Sześciodniowe opóźnienie sprawiło, że dalszy udział w wyścigu był bezcelowy, ale mimo to, 26 października wieczorem, załoga postanowiła wystartować, aby dokończyć wyścig.

    Z powodu nieporozumienia w komunikacji z obsługą lotniska, podczas startu załoga S-4 została oślepiona przez źle rozmieszczone oświetlenie pasa, przez co pilot nie zauważył postawionych na końcu pasa reflektorów. Samolot zahaczył o nie skrzydłem i rozbił się. Załoga przeżyła, ale samolot nie nadawał się do naprawy. Tym samym dobiegła końca zarówno historia S-4, jak i firmy Pander & Zoon Den Haag.

    W swojej krótkiej karierze S-4 nosił trzy nazwy – Postjager, Panderjager oraz nieoficjalnie Pechjager.

    Pander S-4 obok de Havilland DH 88 Comet
    Pander S-4 obok de Havilland DH 88 Comet

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWyspa Santorini – czar zagubionej Atlantydy na wakacje
    Next Article ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.