SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » De Havilland DH.88 – jeden z najpiękniejszych samolotów
    De Havilland DH.88 - jeden z najpiękniejszych samolotów
    Artykuły

    De Havilland DH.88 – jeden z najpiękniejszych samolotów

    Michał BanachBy Michał Banach8 września 20192 komentarze5 Mins Read
    De Havilland DH.88 Comet jest jednym z najpiękniejszych samolotów wyścigowych jakie zbudowano w latach 30.. Zbudowano 3 egzemplarze, które wystartowały w  wyścigu lotniczym 1934 MacRobertson Air Race.  Ostatecznie do mety dotarły dwa DH.88 a maszyna o nazwie własnej Grosvenor House zwyciężyła w wyścigu.

    1934 MacRobertson Air Race

    W 1933 roku Macpherson Robertson, australijski przedsiębiorca i filantrop przedstawił pomysł zorganizowania wyścigu lotniczego na trasie między Wielką Brytanią a Australią. Wyścig zaplanowano na październik 1934 roku, a główna nagroda wynosiła 75 000 dolarów (współcześnie około 1,41 mln dolarów). Trasę o długości 18 200 km podzielono na kilka etapów (Mildenhall-Bagdad, Bagdad-Allanhabad, Allanhabad-Singapur, Singapur-Darwin, Darwin-Charleville, Charleville-Melbourne), tym samym 1934 MacRobertson Air Race stał się jednym z najdłuższych wyścigów lotniczych w historii.

    De Havilland DH.88 przygotowujące się do startu w 1934 MacRobertson Air Race
    De Havilland DH.88 przygotowujące się do startu w 1934 MacRobertson Air Race

    Początkowo zgłosiło się aż 60 zespołów, ale ostatecznie, 20 października 1934 roku w powietrze wzbiło się 20 maszyn różnego typu i wielkości. Największymi samolotami były Douglas DC-2, Boeing 247D oraz Pander S4. Ponadto w rywalizacji wzięło udział kilka mniejszych samolotów, ale największą sławę zdobył de Havilland DH.88 Comet, sfinansowany z środków własnych firmy de Havilland i zaprojektowany tylko po to aby wystartować w tym jednym wyścigu.

    Ostatecznie tylko 9 maszyn dotarło do mety (z pozostałych maszyn tylko 3 dotarły do Melbourne, ale dopiero pod koniec listopada, a pozostałe uległy wypadkom, lub z powodu awarii musiały wycofać się z rywalizacji). Zwyciężył DH.88 Comet o nazwie własnej Grosvenor House, który pokonał trasę w 71 godzin, kolejny był Douglas DC-2 o nazwie własnej Uiver, który pokonał trasę w 90 godzin i 13 minut a trzecie miejsce zajął Boeing 247D o nazwie własnej Warner Bros. Comet, który dotarł do celu po 92 godzinach i 55 minutach. Ostatnia z maszyn dotarła do mety… 3 listopada, prawie dwa tygodnie po rozpoczęciu wyścigu.

    De Havilland DH.88
    De Havilland DH.88

    De Havilland DH.88 Comet

    Gdy ogłoszono informację o wyścigu, zarówno w Wielkiej Brytanii jak i Holandii, USA, Nowej Zelandii, Australii i Danii rozpoczęły się poszukiwania maszyn, które mogłyby nie tylko wziąć w nim udział (dysponując odpowiednim zasięgiem, aby pokonać poszczególne etapy) ale również byłyby w stanie go wygrać. Większość uczestników wybrała gotowe maszyny, które często znacząco modernizowano, zwiększając zasięg i niezawodność. Zupełnie inną drogą poszła firma de Havilland, która postanowiła zbudować samoloty specjalnie pod wyścig.

    De Havilland DH.88 (fot. Woldere/Wikimedia Commons)
    De Havilland DH.88 (fot. Woldere/Wikimedia Commons)

    Po przeanalizowaniu licznych koncepcji, inżynierowie de Havillanda pod kierownictwem A. E. Hagga rozpoczęli prace nad dwusilnikowym, dwuosobowym samolotem, wykonanym w całości z drewna. Maszyna otrzymała nazwę de Havilland DH.88 Comet. Koszt budowy jednego samolotu oszacowano na 50 000 funtów, przy czym całość kosztów budowy pokryły zakłady de Havillanda. Gotowe maszyny sprzedano za 5000 funtów Jimowi Mollisonowi, Bernardowi Rubinowi i A. O. Edwardsowi.

    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)
    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)

    Ostatecznie zbudowano 3 samoloty, które oblatano na początku września 1934 roku (pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 8 września). Konstruktorzy spędzili długie tygodnie na dokładnym planowaniu konstrukcji maszyn, dzięki czemu po oblocie, samoloty mogły natychmiast wziąć udział w wyścigu.

    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)
    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)

    DH.88 miał 8,8 m długości i 13,4 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły dwa podrasowane sześciocylindrowe, rzędowe silniki de Havilland Gipsy Six o mocy 230 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 382 km/h i przelotową 354 km/h. Zasięg wynosił 4710 km. Cała konstrukcja kadłuba i skrzydeł była drewniana i jedynie nieliczne elementy wykonano z stali i aluminium, aby wzmocnić konstrukcję.

    Jeden z trzech

    W 1934 MacRobertson Air Race wystartowały trzy DH.88. Pierwszy był DH.88 G-ACSP Black Magic należący do Jima i Amy Mollisonów. Chociaż początkowo Black Magic wysunął się na prowadzenie, z powodu problemów technicznych załoga musiała wycofać się z wyścigu.

    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)
    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)

    Drugi był DH.88 G-ACSR należący do Bernarda Rubina, którego załogę stanowił Owen C. Jones i Ken Waller. Również i ta maszyna miała sporo problemów technicznych, ale ostatecznie dotarła do Melbourne po 108 godzinach i 13 minutach.

    Trzecim samolotem, który wziął udział w wyścigu i wygrał go, był pomalowany na czerwono DH.88 G-ACSS Grosvenor House. Maszynę kupił A. O. Edwards, a załogę stanowili C. W. A. Scott i Tom Campbell Black. Podczas lotu samolot miał problemy z pompą oleju, ale mimo to maszyna dotarła do mety w rekordowym czasie 71 godzin, zwyciężając w wyścigu.

    De Havilland DH.88
    De Havilland DH.88

    Późniejsze losy

    G-ACSP po wyścigu trafił do Portugalii, gdzie po kilku lotach został zmagazynowany. Odkryto go ponownie w 1979 roku, a po wielu latach rozpoczęto trwający cały czas proces renowacji. G-ACSR w 1935 roku został sprzedany Francji, gdzie wykorzystywano go aż do czerwca 1940 roku, kiedy to został zniszczony w pożarze hangaru w Istres.

    G-ACSS po wyścigu został sprzedany brytyjskiemu Air Ministry, które poddało go próbom, podczas których maszyna uległa uszkodzeniu. Po spisaniu z stanu podjęto decyzję o złomowaniu maszyny, ale prac nie przeprowadzono. Uszkodzony samolot został odkupiony i wyremontowany, a 1937 roku wziął udział w wyścigu na trasie Istres-Damaszek-Paryż. W kolejnych latach maszyna wzięła udział jeszcze w kilku wyścigach. Po II wojnie światowej samolot został odrestaurowany i cały czas pozostaje w eksploatacji.

    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)
    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)

    De Havilland zbudował jeszcze dwa DH.88 w zmienionej konfiguracji. Jeden z nich, zamówiony przez francuskie władze, wyposażono w schowki do przewozu poczty. Samolot został zniszczony w czerwcu 1940 roku. Ostatni (piąty) DH.88 rozbił się w okolicach Sudanu 22 września 1935 roku.

    W 1993 roku Bill Turner z firmy Repeat Aircraft zbudował pełnowymiarową latającą replikę DH.88. Maszyna otrzymała malowanie takie samo jak G-ACSS miał podczas 1934 MacRobertson Air Race. Obecnie w firmie Croydon Aircraft Company trwają prace nad drugą repliką DH.88.

    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)
    De Havilland DH.88 (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHistoria Hollywood Sign
    Next Article Azzam – największy prywatny jacht na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.