SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I – galeria
    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I
    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I
    Artykuły

    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I – galeria

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2021Updated:23 listopada 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 20. na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, jedynej dużej wyspie na Warcie, która przetrwała do naszych czasów zbudowano Elektrownię Garbary. W latach 60. przekształcono ją w elektrociepłownię EC-I, która pozostawała w eksploatacji do 2016 roku. Obecnie po kilku próbach znalezienia kupca, obiekt i przylegające do niego tereny zostały sprzedane w celu zamienienia ich na tereny mieszkalne.

    Pierwsza elektrownia miejska w Poznaniu powstała w 1904 roku przy ul. Grobla (wcześniej działały jedynie niewielkie prywatne elektrownie), jednak wraz z wzrostem zapotrzebowania na energię elektryczną, 10 listopada 1925 roku rozpoczęto budowę nowej, znacznie większej Elektrowni Poznań-Garbary. Zlokalizowano ją na wyspie na Warcie w miejscu fortu Roon, dzięki czemu możliwe było wykorzystanie wody z rzeki do chłodzenia, a bliskość linii kolejowych ułatwiała zaopatrywanie obiektu. Budowę właściwych elementów nowej elektrowni rozpoczęto w październiku 1927 roku.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Ostatecznie elektrownia zaprojektowana przez Stefana Cybichowskiego została uruchomiona 23 listopada 1929 roku. Żelbetonowy budynek ustawiono na 2187 palach mających długość od 6,5 do 10 m. Do budowy zużyto 900 ton stali do zbrojeń, 11 000 m³ żwiru oraz 425 wagonów cementu.

    Główny budynek miał powierzchnię 980 m², kotłownia 2050 m² a rozdzielnia 450 m². Trzy kotły zasilane były miałem węglowym z grysikiem, a dwa turbogeneratory zapewniały łącznie około 16 MW mocy. W 1931 roku zbudowano czwarty kocioł, dzięki któremu moc wzrosła do 20 MW. Przez kolejna lata elektrownia była regularnie rozbudowywana, z przerwą podczas II wojny światowej (elektrownia została uszkodzona podczas walk i odzyskała pełną sprawność dopiero w 1947 roku). W 1952 roku moc wzrosła do 65 MW, a w 1959 roku elektrownię zaczęto wykorzystywać do dostarczania pary technologicznej.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Ostatecznie w 1965 roku elektrownię przekształcono w Elektrociepłownię Poznań Garbary EC-I. Szybko okazało się jednak, że nie ma ona wystarczającej mocy, aby zasilić całe miasto, w związku z czym w 1970 roku podjęto decyzję o budowie nowej elektrociepłowni Poznań Karolin EC-II. Z czasem, ze względu na swoje położenie w centrum rozrastającego się miasta, elektrociepłownia Garbary zaczęła stawać się problemem. Olbrzymi obiekt wymagał z jednej strony kolejnych modernizacji, aby dostosować go do nowych wymogów ekologicznych, a z drugiej nie było możliwe jego dalsze rozbudowywanie z racji braku miejsca.

    W latach 90. rozpoczęto stopniowe wygaszanie elektrociepłowni, a w 2001 roku przekształcono ją w obiekt rezerwowy, wspierający elektrociepłownię EC-II. W tym czasie dysponowała ona mocą cieplną około 165 MW. W 2015 roku ostatecznie wygaszono elektrociepłownię Garbary. Należący do spółki Veolia Energia Poznań SA (wcześniej Dalkia Poznań) obiekt został wystawiony na sprzedaż, ale dopiero wiosną 2019 roku udało się znaleźć kupców.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Tereny elektrociepłowni Garbary zostały kupione przez dwie spółki – ROBYG i VINCI. Chociaż działają one niezależnie, chcą wspólnie przekształcić teren w nowoczesne osiedle mieszkaniowe, mające być według zapowiedzi „największą inwestycją mieszkaniową w historii Wielkopolski”. W listopadzie 2020 roku rozpoczęły się przygotowania do budowy, w ramach których zburzono komin elektrociepłowni oraz część zabudowań, które nie miały znaczenia historycznego.

    W okresie, gdy elektrociepłownia Garbary była nieczynna, tylko kilka osób miało okazję obejrzeć wnętrze obiektu. Jedną z nich był Tomasz Hejna, który zrobił tam bardzo dużo zdjęć, dokumentujących obiekt, który niedługo zmieni się nie do poznania.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article5 najnowszych trendów na rynku pracy IT
    Next Article Magia Zakopanego – co sprawia, że tak chętnie do niego wracamy?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.