SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I – galeria
    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I
    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I
    Artykuły

    Nieczynna elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I – galeria

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2021Updated:23 listopada 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 20. na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, jedynej dużej wyspie na Warcie, która przetrwała do naszych czasów zbudowano Elektrownię Garbary. W latach 60. przekształcono ją w elektrociepłownię EC-I, która pozostawała w eksploatacji do 2016 roku. Obecnie po kilku próbach znalezienia kupca, obiekt i przylegające do niego tereny zostały sprzedane w celu zamienienia ich na tereny mieszkalne.

    Pierwsza elektrownia miejska w Poznaniu powstała w 1904 roku przy ul. Grobla (wcześniej działały jedynie niewielkie prywatne elektrownie), jednak wraz z wzrostem zapotrzebowania na energię elektryczną, 10 listopada 1925 roku rozpoczęto budowę nowej, znacznie większej Elektrowni Poznań-Garbary. Zlokalizowano ją na wyspie na Warcie w miejscu fortu Roon, dzięki czemu możliwe było wykorzystanie wody z rzeki do chłodzenia, a bliskość linii kolejowych ułatwiała zaopatrywanie obiektu. Budowę właściwych elementów nowej elektrowni rozpoczęto w październiku 1927 roku.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Ostatecznie elektrownia zaprojektowana przez Stefana Cybichowskiego została uruchomiona 23 listopada 1929 roku. Żelbetonowy budynek ustawiono na 2187 palach mających długość od 6,5 do 10 m. Do budowy zużyto 900 ton stali do zbrojeń, 11 000 m³ żwiru oraz 425 wagonów cementu.

    Główny budynek miał powierzchnię 980 m², kotłownia 2050 m² a rozdzielnia 450 m². Trzy kotły zasilane były miałem węglowym z grysikiem, a dwa turbogeneratory zapewniały łącznie około 16 MW mocy. W 1931 roku zbudowano czwarty kocioł, dzięki któremu moc wzrosła do 20 MW. Przez kolejna lata elektrownia była regularnie rozbudowywana, z przerwą podczas II wojny światowej (elektrownia została uszkodzona podczas walk i odzyskała pełną sprawność dopiero w 1947 roku). W 1952 roku moc wzrosła do 65 MW, a w 1959 roku elektrownię zaczęto wykorzystywać do dostarczania pary technologicznej.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Ostatecznie w 1965 roku elektrownię przekształcono w Elektrociepłownię Poznań Garbary EC-I. Szybko okazało się jednak, że nie ma ona wystarczającej mocy, aby zasilić całe miasto, w związku z czym w 1970 roku podjęto decyzję o budowie nowej elektrociepłowni Poznań Karolin EC-II. Z czasem, ze względu na swoje położenie w centrum rozrastającego się miasta, elektrociepłownia Garbary zaczęła stawać się problemem. Olbrzymi obiekt wymagał z jednej strony kolejnych modernizacji, aby dostosować go do nowych wymogów ekologicznych, a z drugiej nie było możliwe jego dalsze rozbudowywanie z racji braku miejsca.

    W latach 90. rozpoczęto stopniowe wygaszanie elektrociepłowni, a w 2001 roku przekształcono ją w obiekt rezerwowy, wspierający elektrociepłownię EC-II. W tym czasie dysponowała ona mocą cieplną około 165 MW. W 2015 roku ostatecznie wygaszono elektrociepłownię Garbary. Należący do spółki Veolia Energia Poznań SA (wcześniej Dalkia Poznań) obiekt został wystawiony na sprzedaż, ale dopiero wiosną 2019 roku udało się znaleźć kupców.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)

    Tereny elektrociepłowni Garbary zostały kupione przez dwie spółki – ROBYG i VINCI. Chociaż działają one niezależnie, chcą wspólnie przekształcić teren w nowoczesne osiedle mieszkaniowe, mające być według zapowiedzi „największą inwestycją mieszkaniową w historii Wielkopolski”. W listopadzie 2020 roku rozpoczęły się przygotowania do budowy, w ramach których zburzono komin elektrociepłowni oraz część zabudowań, które nie miały znaczenia historycznego.

    W okresie, gdy elektrociepłownia Garbary była nieczynna, tylko kilka osób miało okazję obejrzeć wnętrze obiektu. Jedną z nich był Tomasz Hejna, który zrobił tam bardzo dużo zdjęć, dokumentujących obiekt, który niedługo zmieni się nie do poznania.

    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-I (fot. Tomasz Hejna LAGOMphoto)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykuł5 najnowszych trendów na rynku pracy IT
    Następny artykuł Magia Zakopanego – co sprawia, że tak chętnie do niego wracamy?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Tr21 – pierwszy polski parowóz

    21 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.