Firma Dockwise Limited posiada flotę największych półzanurzalnych statków transportowych na świecie. Wśród 22 posiadanych jednostek tego typu największymi są Dockwise Vanguard, Blue Marlin oraz Dockwise White Marlin.

Półzanurzalne statki transportowe

Półzanurzalne statki transportowe to specjalistyczne jednostki pływające przystosowane do transportu innych statków bądź platform wiertniczych. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość zanurzenia kadłuba poniżej linii wodnej, dzięki czemu możliwe jest załadowanie ładunku o olbrzymiej masie – zwykle innej jednostki pływającej. Następnie po wypompowaniu wody z zbiorników balastowych statek wynurza się i może kontynuować rejs.

Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

Na świecie istnieje kilkadziesiąt statków tego typu, ale największe z nich należą do holenderskiej firmy Dockwise Limited. Mogą one transportować ładunki o masie nawet 116 tyś. ton. Najczęściej wykorzystuje się je do transportu platform wiertniczych i wydobywczych, ale również do przewożenia innych statków – jednego lub kilku. Jedną z najsłynniejszych operacji tego typu było przetransportowanie amerykańskiego niszczyciela USS Cole, uszkodzonego w zamachu terrorystycznym w 2000 roku w okolicach Jemenu do USA.

BOKA Vanguard (ex. MV Dockwise Vanguard)

Największym półzanurzalnym statkiem transportowym na świecie jest BOKA Vanguard (dawniej Dockwise Vanguard). Prace nad nim rozpoczęto 22 grudnia 2011 roku. Wodowanie miało miejsce 7 października 2012 roku a do służby jednostka weszła oficjalnie 1 lutego 2013 roku.

Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

Vanguard ma 275 m długości, 70-78 m szerokości, przy czym pokład ładunkowy ma wymiary 275×70 m. Maksymalna masa ładunku wynosi natomiast 116 000 ton. Napęd jednostki stanowią dwa silniki Wärtsilä 12V38 o mocy 11 800 KM każdy, dwa silniki Wärtsilä 6L38 o mocy 5900 KM każdy oraz dwa pędniki o mocy 4000 KM każdy. Zapewniają one prędkość maksymalną 14,5 węzła. Załoga liczy 40 osób.

Statek wykorzystywany jest głównie do transportu platform wiertniczych, ale ze względu na swoje rozmiary często używany jest jako pływający dok, umożliwiający prowadzenie prac remontowych i przeglądów platform bez potrzeby ich transportowania do portów. W 2013 roku rozważano wykorzystanie Vanguarda do przetransportowania wraku wycieczkowca Costa Concordia.

MV Blue Marlin

Drugim co do wielkości półzanurzalnym statkiem transportowym jest Blue Marlin. Prace nad nim rozpoczęto 8 kwietnia 1999 roku, a wodowanie miało miejsce już 23 grudnia 1999 roku. Do służby statek wszedł 25 kwietnia 2000 roku. Początkowo właścicielem była norweska firma Offshore Heavy Transport, ale 6 lipca 2001 roku statek został sprzedany Dockwise Limited.

MV Blue Marlin i niszczyciel USS Cole (fot. US Navy)

MV Blue Marlin i niszczyciel USS Cole (fot. US Navy)

Blue Marlin ma 224 m długości i waży 56 000 ton. Napęd stanowi silnik diesla o mocy 17 000 KM oraz dwa pędniki o mocy 6100 KM, zapewniające prędkość maksymalną 14,5 węzła. Załoga liczy 60 ludzi, którzy dysponują 38 kabinami, salą gimnastyczną, basenem i sauną. Maksymalna masa ładunku wynosi 76 300 ton.

Jest to jedna z najbardziej znanych jednostek tej klasy, głównie z powodu przeprowadzonych operacji. W 2000 roku Blue Marlin transportował z Jemenu do USA uszkodzony niszczyciel USS Cole (okręt został uszkodzony w zamachu terrorystycznym niedaleko Jemenu) a w 2005 roku transportował pływającą stację radarową SBX do Adak na Alasce. Wśród innych wartych wymienienia operacji był transport 18 barek rzecznych z Szanghaju do Holandii – rejs trwał 58 dni.

MV Dockwise White Marlin

Trzecim pod względem możliwości transportowych statkiem na liście jest White Marlin. Jego budowę rozpoczęto w 2013 roku. Wodowanie miało miejsce pod koniec 2014 roku, a do służby jednostka oficjalnie weszła 12 lutego 2015 roku.

White Marlin ma 216 m długości i może transportować ładunek o masie 72 000 ton (warto dodać, że Black Marlin ma 217 m długości, ale może transportować lżejszy ładunek). Napęd stanowią 4 silniki diesla o mocy 5200 KM każdy, jeden pędnik o mocy 11800 KM oraz dwa o mocy 1600 KM. Zapewniają one prędkość maksymalną 14,5 węzła.

Jako jedna z młodszych jednostek, White Marlin nie może jeszcze pochwalić się spektakularnymi akcjami transportowymi. Głównie transportował do tej pory platformy wiertnicze.

MV Dockwise White Marlin (fot. kees torn/Flickr.com)

MV Dockwise White Marlin (fot. kees torn/Flickr.com)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.