SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Największe półzanurzalne statki transportowe
    Największe półzanurzalne statki transportowe
    Największe półzanurzalne statki transportowe
    Artykuły

    Największe półzanurzalne statki transportowe

    Michał BanachBy Michał Banach7 października 2019Updated:6 października 20224 komentarze4 Mins Read
    Firma Dockwise Limited posiada flotę największych półzanurzalnych statków transportowych na świecie. Wśród 22 posiadanych jednostek tego typu największymi są Dockwise Vanguard, Blue Marlin oraz Dockwise White Marlin.

    Półzanurzalne statki transportowe

    Półzanurzalne statki transportowe to specjalistyczne jednostki pływające przystosowane do transportu innych statków bądź platform wiertniczych. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość zanurzenia kadłuba poniżej linii wodnej, dzięki czemu możliwe jest załadowanie ładunku o olbrzymiej masie – zwykle innej jednostki pływającej. Następnie po wypompowaniu wody z zbiorników balastowych statek wynurza się i może kontynuować rejs.

    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)
    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

    Na świecie istnieje kilkadziesiąt statków tego typu, ale największe z nich należą do holenderskiej firmy Dockwise Limited. Mogą one transportować ładunki o masie nawet 116 tyś. ton. Najczęściej wykorzystuje się je do transportu platform wiertniczych i wydobywczych, ale również do przewożenia innych statków – jednego lub kilku. Jedną z najsłynniejszych operacji tego typu było przetransportowanie amerykańskiego niszczyciela USS Cole, uszkodzonego w zamachu terrorystycznym w 2000 roku w okolicach Jemenu do USA.

    BOKA Vanguard (ex. MV Dockwise Vanguard)

    Największym półzanurzalnym statkiem transportowym na świecie jest BOKA Vanguard (dawniej Dockwise Vanguard). Prace nad nim rozpoczęto 22 grudnia 2011 roku. Wodowanie miało miejsce 7 października 2012 roku a do służby jednostka weszła oficjalnie 1 lutego 2013 roku.

    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)
    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

    Vanguard ma 275 m długości, 70-78 m szerokości, przy czym pokład ładunkowy ma wymiary 275×70 m. Maksymalna masa ładunku wynosi natomiast 116 000 ton. Napęd jednostki stanowią dwa silniki Wärtsilä 12V38 o mocy 11 800 KM każdy, dwa silniki Wärtsilä 6L38 o mocy 5900 KM każdy oraz dwa pędniki o mocy 4000 KM każdy. Zapewniają one prędkość maksymalną 14,5 węzła. Załoga liczy 40 osób.

    Statek wykorzystywany jest głównie do transportu platform wiertniczych, ale ze względu na swoje rozmiary często używany jest jako pływający dok, umożliwiający prowadzenie prac remontowych i przeglądów platform bez potrzeby ich transportowania do portów. W 2013 roku rozważano wykorzystanie Vanguarda do przetransportowania wraku wycieczkowca Costa Concordia.

    Dockwise Vanguard (fot. Emerson/Dockwise)
    Dockwise Vanguard (fot. Emerson/Dockwise)
    Dockwise Vanguard (fot. Emerson/Dockwise)
    Dockwise Vanguard (fot. Emerson/Dockwise)
    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)
    Dockwise Vanguard (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

    MV Blue Marlin

    Drugim co do wielkości półzanurzalnym statkiem transportowym jest Blue Marlin. Prace nad nim rozpoczęto 8 kwietnia 1999 roku, a wodowanie miało miejsce już 23 grudnia 1999 roku. Do służby statek wszedł 25 kwietnia 2000 roku. Początkowo właścicielem była norweska firma Offshore Heavy Transport, ale 6 lipca 2001 roku statek został sprzedany Dockwise Limited.

    MV Blue Marlin i niszczyciel USS Cole (fot. US Navy)
    MV Blue Marlin i niszczyciel USS Cole (fot. US Navy)

    Blue Marlin ma 224 m długości i waży 56 000 ton. Napęd stanowi silnik diesla o mocy 17 000 KM oraz dwa pędniki o mocy 6100 KM, zapewniające prędkość maksymalną 14,5 węzła. Załoga liczy 60 ludzi, którzy dysponują 38 kabinami, salą gimnastyczną, basenem i sauną. Maksymalna masa ładunku wynosi 76 300 ton.

    Jest to jedna z najbardziej znanych jednostek tej klasy, głównie z powodu przeprowadzonych operacji. W 2000 roku Blue Marlin transportował z Jemenu do USA uszkodzony niszczyciel USS Cole (okręt został uszkodzony w zamachu terrorystycznym niedaleko Jemenu) a w 2005 roku transportował pływającą stację radarową SBX do Adak na Alasce. Wśród innych wartych wymienienia operacji był transport 18 barek rzecznych z Szanghaju do Holandii – rejs trwał 58 dni.

    MV Blue Marlin transportujący barki rzeczne (fot. HansE/naviearmatori.net)
    MV Blue Marlin transportujący barki rzeczne (fot. HansE/naviearmatori.net)
    MV Blue Marlin i pływająca stacja radarowa SBX (fot. US Navy)
    MV Blue Marlin i pływająca stacja radarowa SBX (fot. US Navy)

    MV Dockwise White Marlin

    Trzecim pod względem możliwości transportowych statkiem na liście jest White Marlin. Jego budowę rozpoczęto w 2013 roku. Wodowanie miało miejsce pod koniec 2014 roku, a do służby jednostka oficjalnie weszła 12 lutego 2015 roku.

    White Marlin ma 216 m długości i może transportować ładunek o masie 72 000 ton (warto dodać, że Black Marlin ma 217 m długości, ale może transportować lżejszy ładunek). Napęd stanowią 4 silniki diesla o mocy 5200 KM każdy, jeden pędnik o mocy 11800 KM oraz dwa o mocy 1600 KM. Zapewniają one prędkość maksymalną 14,5 węzła.

    Jako jedna z młodszych jednostek, White Marlin nie może jeszcze pochwalić się spektakularnymi akcjami transportowymi. Głównie transportował do tej pory platformy wiertnicze.

    MV Dockwise White Marlin (fot. kees torn/Flickr.com)
    MV Dockwise White Marlin (fot. kees torn/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleChevrolet Camaro – krótka historia
    Next Article Erupcja wulkanu Pinatubo – 1991 rok – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.