SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Medium Mark A Whippet – pierwszy brytyjski czołg szybki
    Medium Mark A Whippet - pierwszy brytyjski czołg szybki
    Medium Mark A Whippet - pierwszy brytyjski czołg szybki
    Artykuły

    Medium Mark A Whippet – pierwszy brytyjski czołg szybki

    Michał BanachBy Michał Banach3 lutego 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Przez wiele lat, w Wielkiej Brytanii czołgi dzielone były na lekkie, ciężki i szybkie. Podział ten wynikał z sposobu, w jaki rozwijały się brytyjskie wojska pancerne podczas I wojny światowej. Pierwszy czołgiem szybkim, jaki powstał w Wielkiej Brytanii był Medium Mark A Whippet.

    Narodziny czołgu szybkiego

    Krótko po debiucie czołgów Mark I na froncie we wrześniu 1916 roku, William Tritton przedstawił (po raz kolejny) pomysł zaprojektowania czołgu pościgowego, który miał zapewniać większe możliwości niż samochody pancerne ale byłby szybszy od czołgów romboidalnych, traktowanych jako czołgi ciężkie. Nowe czołgi miały dysponować większą prędkością i zasięgiem, co umożliwiłoby ich wykorzystanie do działań na tyłach wroga.

    Number 1 Lincoln Machine „Little Willie”
    Number 1 Lincoln Machine „Little Willie”

    Wstępną koncepcję takiego czołgu zatwierdzono 25 listopada 1916 roku, a 21 grudnia rozpoczęto prace nad właściwym pojazdem nazywanym początkowo Tritton Chaser. Aby przyśpieszyć prace, zespół kierowany przez Trittona sięgnął po już sprawdzone rozwiązania. Podwozie wywodziło się z czołgu Little Willie a napęd stanowiły dwa czterocylindrowe silniki Tylor Twin o mocy 45 KM z piętrowych autobusów kursujących w Londynie. Każdy z nich napędzał jedną gąsienicę, a prędkość maksymalna czołgu wzrosła do 13,5 km/h. Zasięg wynosił około 150 km.

    Uzbrojenie czołgu stanowiły 4 karabiny maszynowe Lewis (zamienione później na francuskie Hotchkissy, zamontowane w nadbudówce. Załoga liczyła 3 żołnierzy, ale bardzo często zabierano dodatkowego strzelca karabinu maszynowego.

    Medium Mark A Whippet
    Medium Mark A Whippet

    Czołg wyróżniał się również wyglądem, ponieważ jego kadłub miał 6,1 m długości i 2,6 m szerokości, a wraz z znajdującą się w tylnej części nadbudówką wysokość wynosiła 2,75 m. Wstępnie rozważano zainstalowanie obrotowej wieży z samochodu pancernego Rolls-Royce, ale w wozach seryjnych z tego zrezygnowano. Akumulatory i silnik umieszczono z przodu, a przedział załogi z tyłu. Zapewniało to dodatkową ochronę, ponieważ pancerz grubości 14 mm nie należał do najgrubszych.

    Pierwszy prototyp ukończono 3 lutego 1917 roku i poddano go próbom, które przebiegły bardzo dobrze. 4 marca marszałek Douglas Haig, mimo braku uprawnień złożył zamówienie na 200 seryjnych czołgów projektu Trittona. W czerwcu 1917 roku dowództwo brytyjskiej armii oficjalnie zatwierdziło to zamówienie, dzięki czemu czołg mógł wejść do produkcji w zakładach Wellington Foundry works of William Foster and Co. Ltd. pod nazwą Medium Mk A. Ze względu na „wysoką prędkość”, czołgi te określano jednak jako tzw. Whippety (od nazwy rasy psów wyścigowych). Warto dodać, że w tym czasie takie określenie stosowano wobec każdego czołgu dysponującego większą prędkością, m.in. francuskich Renault FT.

    Prototyp Whippeta
    Prototyp Whippeta

    Eksploatacja

    Pierwsze czołgi trafiły do jednostek liniowych dopiero 14 grudnia 1917 roku, czyli w okresie, gdy większość oddziałów odpoczywała po ostatnich ofensywach i nie prowadziła żadnych działań bojowych. Równocześnie zwiększono zamówienie z 200 na 385 czołgów, ale wraz z postępami prac nad innymi projektami czołgów, ograniczono się do oryginalnego zamówienia.

    Po raz pierwszy czołgi te wzięły udział w walkach w marcu 1918 roku, bardzo szybko pokazując swoje walory. Dzięki dobrej jak na tamte lata prędkości i zasięgowi, Whippety idealnie nadawały się do atakowania celów na tyłach wroga już po przełamaniu frontu przez cięższe czołgi Mark IV. Podczas bitwy, do której doszło 24 kwietnia jeden Whippet został zniszczony przez niemiecki czołg A7V, w drugiej w historii bitwie pancernej.

    Medium Mark A Whippet
    Medium Mark A Whippet

    Załogi bardzo chwaliły sobie konstrukcję czołgów Medium A, ale równocześnie krytykowały skomplikowany system sterowania dwoma silnikami, utrudniający skręcanie. Kierowcy często decydowali się na zatrzymanie i obrócenie czołgu w miejscu, aby mieć pełną kontrolę nad pojazdem. Jeden z czołgów przebudowano na froncie, instalując w nim silnik z czołgu Mark IV, dzięki czemu wyeliminowano problem sterowania dwoma silnikami i dodatkowo zwiększono osiągi – prędkość maksymalna wzrosła do 45 km/h. Nie zdecydowano się jednak na seryjne modyfikacje. Podczas działań bojowych Whippety okazały się bardzo skuteczne, zwłaszcza w likwidowaniu stanowisk artylerii na tyłach niemieckich linii.

    Do końca wojny przetrwała pewna liczba czołgów Medium A, ale ze względu na postępujące prace nad kolejnymi czołgami, przeznaczono je do zadań pomocniczych. Kilkanaście Whippetów trafiło do Irlandii, gdzie wzięły udział w tłumieniu powstania przeciwko Wielkiej Brytanii. Kolejnych kilkanaście czołgów trafiło do Rosji, gdzie wzięły udział w walkach z Bolszewikami. Większość z nich zostało przejętych przez komunistów i po naprawach wykorzystywano je do lat 30.

    Brytyjskie czołgi wjeżdżające do Dublina
    Brytyjskie czołgi wjeżdżające do Dublina

    Japonia zakupiła 4 czołgi Medium A, które zapoczątkowały istnienie japońskich wojsk pancernych. Ponadto Brytyjczycy chcieli sprzedać kilka czołgów Rumunii, ale do transakcji nie doszło. Jednym z ciekawszych użytkowników jednego Whippeta była Południowa Afryka. Oficjalnie czołg miał być wykorzystywany do zadań propagandowych, ale przez pewien czas wykorzystywano go do tłumienia zamieszek. W ciągu kolejnych lat kilkukrotnie pojazd był używany do różnych zadań, aż ostatecznie wyremontowano go i umieszczono w muzeum.

    Ogólnie do naszych czasów przetrwało 5 czołgów tego typu. Jeden znajduje się w Bovington, w Wielkiej Brytanii, kolejne w Brukseli, Ontario i Pretorii, a ostatni jest obecnie w Stanach Zjednoczonych i przez lata znajdował się w kolekcji United States Ordnance Museum. Obecnie czeka na renowację.

    Japoński Medium Mark A Whippet
    Japoński Medium Mark A Whippet

    Podsumowanie

    Czołgi Medium Mark A (często nazywane po prostu Medium A, albo Whippet) były całkiem udanymi pojazdami, które miały znaczący wpływ na rozwój tzw. czołgów szybkich w Wielkiej Brytanii. Według założeń, pojazdy te miały być wykorzystywane do działania na tyłach wroga, a nie do wspierania piechoty – to zadanie powierzono czołgom ciężkim.

    Podczas II wojny światowej brytyjskie czołgi szybkie pod wieloma względami przypominały standardowe czołgi średnie, używane przez inne armie. Podobnie wyglądało ich zastosowanie bojowe, przez co mimo formalnego podziału, można je traktować jako typowe czołgi średnie. Podobna klasyfikacja pasuje również dla Whippeta.

    Japońskie Medium Mark A Whippet
    Japońskie Medium Mark A Whippet
    Medium Mark A Whippet (fot. Michał Banach)
    Medium Mark A Whippet (fot. Michał Banach)
    Medium Mark A Whippet (fot. Michał Banach)
    Medium Mark A Whippet (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRozszerzona rzeczywistość w (najmniejszym) detalu – jak wykorzystać AR w sklepach detalicznych?
    Next Article Poduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.