SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki
    Krążowniki typu Ning Hai - japońskie chińskie krążowniki
    Krążowniki typu Ning Hai - japońskie chińskie krążowniki
    Artykuły

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Michał BanachBy Michał Banach25 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i pamiętające I wojnę światową krążowniki pancernopokładowe. W związku z tym w 1930 roku zainicjowano program rozbudowy floty, którego pierwszym etapem była budowa dwóch lekkich krążowników typu Ning Hai.

    Japońskie krążowniki dla Chin

    Republika Chińska na przełomie lat 20. i 30. była bardzo biednym i zacofanym krajem. Targany wewnętrznymi problemami kraj posiadał liczną, ale słabo uzbrojoną armię. Jeszcze gorzej wyglądała sytuacja floty, która posiadała jedynie kilka krążowników pancernopokładowych z początku XX wieku, które był całkowicie przestarzałe, oraz kilka mniejszych jednostek. Rosnące napięcia w regionie jeszcze bardziej pogarszały sytuację.

    Ning Hai
    Ning Hai

    Zdając sobie sprawę z potrzeby zainwestowania w flotę, władze kraju zdecydowały się w 1930 roku na zamówienie nowych okrętów wojennych w zagranicznych stoczniach. Zwrócono się z pytaniami do kilku krajów i ostatecznie wybrano propozycję japońskiej stoczni Harima (było to o tyle ciekawe, że ówczesne relacje chińsko-japońskie nie należały do najlepszych). Według założeń, pierwszy z dwóch okrętów miał powstać w Japonii, a drugi miał zostać zbudowany w Chinach przy wsparciu japońskich inżynierów.

    Stępkę pod pierwszy z okrętów – Ning Hal, położono 20 lutego 1931 roku, wodowanie miało miejsce 10 października 1931 roku, a okręt ukończono 1 września 1932 roku. Budowę drugiej jednostki rozpoczęto 28 czerwca 1931 roku, ale wodowanie miało miejsce dopiero 28 września 1935 roku, a sam okręt wszedł do służby 18 czerwca 1936 roku pod nazwą Ping Hai. Powodem opóźnień były rosnące napięcia między Chinami a Japonią, które utrudniały prace.

    Ning Hai
    Ning Hai

    Oba okręty miały taką samą konstrukcję, ale różniły się szczegółami wyposażenia. Krążowniki miały 109,7 m długości i wyporność 2526 ton. Napęd stanowiły silniki parowe zapewniające prędkość maksymalną 21-23 węzłów oraz zasięg 5000 mil morskich (9300 km). Uzbrojenie składało się z 6 dział kalibru 140 mm w 3 dwudziałowych wieżach, 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm, oraz uzbrojenia przeciwlotniczego, które było różne na obu okrętach. Ning Hai posiadał 6 dział przeciwlotniczych kalibru 80 mm, kilka działek kalibru 40 mm, oraz karabiny maszynowe. Ping Hai posiadał 3 działa kalibru 76 mm, 4 kalibru 57 mm i 4 karabiny maszynowe. Opancerzenie okrętów miało grubość 25 mm w pasie burtowym, 19-25 mm na pokładzie oraz 25 mm na wieżach i mostku. Załoga liczyła 361 oficerów i marynarzy. Dodatkowo Ning Hai posiadał niewielki hangar dla dwóch wodnosamolotów.

    Krążowniki typu Ning Hai wzorowane były na japońskim krążowniku Yūbari, ale różniły się od niego wyższą nadbudówką i słabszą siłownią. Z tego powodu okręty te miały słabą dzielność morską i nadawały się raczej do zadań przybrzeżnych, mimo silnego uzbrojenia artyleryjskiego.

    Ping Hai
    Ping Hai

    Chińskie krążowniki w Japonii

    Ning Hai stał się okrętem flagowym chińskiej floty, a gdy do służby wszedł Ping Hai, przejął on tę rolę. Oba krążowniki wzięły udział w wojnie chińsko-japońskiej, która wybuchła w 1937 roku. Niestety ich rola w działaniach obronnych była mała. Już 23 września oba okręty zostały zatopione przez japońskie lotnictwo w płytkich wodach rzeki Jangcy.

    Wraki krążowników zostały następnie przejęte przez japońską armię. Podjęto wówczas decyzję o ich podniesieniu i remoncie w celu ponownego wcielenia do służby, ale w podległej Japonii flocie chińskiej. Po kilku próbach oba okręty podniesiono i prowizorycznie naprawiono. Równocześnie Japończycy zdecydowali się wówczas na wcielenie ich do służby we własnej flocie.

    Wrak Ping Hai
    Wrak Ping Hai

    Ning Hai wrócił do służby pod nazwą Mikura, ale chociaż oficjalnie miał być okrętem obrony wybrzeża, w praktyce wykorzystywano go jako pływające koszary w Sasebo. Dopiero w grudniu 1943 roku podjęto decyzję o przebudowaniu go na okręt eskortowy Ioshima. Prace zakończono 1 czerwca 1944 roku. Również i tym razem kariera okrętu była krótka, ponieważ podczas drugiego rejsu jednostka została zatopiona przez amerykański okręt podwodny USS Shad, 19 września 1944 roku.

    Los Ping Hai był niewiele inny. Po prowizorycznym remoncie okręt otrzymał nazwę Mishima i wykorzystywany był jako pływające koszary w Sasebo. 10 czerwca 1944 roku po remoncie, okręt wrócił do aktywnej służby jako jednostka eskortowa Yasoshima. Ostatecznie 25 listopada 1944 roku okręt został zatopiony przez amerykańskie samoloty z lotniskowców USS Ticonderoga i USS Langley.

    Tonący Yasoshima
    Tonący Yasoshima

    Podsumowanie

    Krążowniki typu Ning Hai był najpotężniejszymi okrętami chińskiej floty przed wojną z Japonią. Równocześnie były to stosunkowo małe, powolne i niezbyt dobrze zaprojektowane okręty, których praktyczna użyteczność była ograniczona. Docelowo chińskie władze zakładały, że zbudowane zostaną większe okręty, ale wybuch wojny w 1937 roku uniemożliwił realizację tych planów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBell 47 – pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec
    Next Article Tupolew Tu-123 – radziecki dron rozpoznawczy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.