SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki projektu 58 – pierwsze radzieckie krążowniki rakietowe
    Krążowniki projektu 58 - pierwsze radzieckie krążowniki rakietowe
    Krążowniki projektu 58 - pierwsze radzieckie krążowniki rakietowe
    Artykuły

    Krążowniki projektu 58 – pierwsze radzieckie krążowniki rakietowe

    Michał BanachBy Michał Banach9 lutego 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Wraz z rozwojem techniki rakietowej, w 1956 roku radzieckie władze zleciły opracowanie nowego typu okrętów wojennych uzbrojonych w przeciwokrętowe pociski rakietowe P-35. Doprowadziło to do powstania czterech okrętów projektu 58, które początkowo budowano jako niszczyciele rakietowe, ale do służby wprowadzono je jako pierwsze radzieckie krążowniki rakietowe.

    Geneza

    W 1956 roku w ZSRR rozpoczęto prace nad kierowanymi przeciwokrętowymi pociskami rakietowymi P-5 Piatjorka. W 1959 roku rozpoczęto próby pocisków, a w 1960 roku wprowadzono je do eksploatacji. Długie na 10 m pociski ważyły 4,5 tony, a ich głowica bojowa miała masę 800 kg (możliwe było zainstalowanie standardowej głowicy bojowej lub atomowej). Prędkość pocisków wynosiła aż 1,5 Macha, a zasięg dochodził do 460 km.

    Groznyj  albo Admirał Gołowko
    Groznyj albo Admirał Gołowko

    Broń tego typu ze względu na swoje rozmiary wymagała większej ilości miejsca na pokładzie okrętu, w związku z czym już w 1956 roku zlecono opracowanie nowego typu okrętów wojennych, początkowo klasyfikowanych jako niszczyciele rakietowe, których głównym uzbrojeniem miały być tego typu pociski. W toku prac nad pociskami opracowano ich wersję rozwojową, oznaczoną jako P-35 Progress i to właśnie ona miała stać się podstawowym uzbrojeniem nowych jednostek.

    Prace projektowe nad okrętami zlecono stoczni im. A.A. Żdanowa w Leningradzie, a zaprojektowane okręty oznaczono jako Projekt 58. Budowę pierwszej jednostki, od której wzięła się nazwa typu – Groznyj, rozpoczęto 23 lutego 1960 roku.

    Admirał Gołowko
    Admirał Gołowko

    Niszczyciele, które stały się krążownikami

    Groznyj został zwodowany 26 marca 1961 roku, a do służby jednostka weszła 30 grudnia 1962 roku. Okręt miał 142,5 m długości i wyporność pełną 5315 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe TW-12 o łącznej mocy 94 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 34,5 węzła, oraz ekonomiczną 18 węzłów. Zasięg wynosił 6685 km przy prędkości ekonomicznej, a autonomiczność zaledwie 10 dni. Załoga liczyła 339 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie okrętu składało się z dwóch poczwórnych wyrzutni SM-70 z zapasem 16 pocisków pocisków P-35 Progress (8 w wyrzutniach i 8 w zapasie), umieszczonych na dziobie i rufie, jednej wyrzutni ZIF-101 dla pocisków przeciwlotniczych M-1 Wołna z zapasem również 16 pocisków, czterech armat uniwersalnych kalibru 76 mm umieszczonych w dwóch podwójnych wieżach na rufie, dwóch trzyrurowych wyrzutni torped kalibru 533 mm i dwóch wyrzutni bomb głębinowych RGB-60.

    Admirał Fokin
    Admirał Fokin

    Wyposażenie elektroniczne składało się z dwóch stacji radiolokacyjnych dozoru powietrznego MR-300 Angara, dwóch stacji radiolokacyjnych 4R44 Winom dla pocisków P-35, stacji radiolokacyjnej M-1 Jatagan dla pocisków M-1 Wołna, stacji radiolokacyjnej MR-105 Turel dla artylerii uniwersalnej oraz stacji hydrolokacyjnej GS-572 Gierkules-2M.

    Już podczas prób morskich Groznyj wzbudził spore zainteresowanie Nikity Chruszczowa, który zgodził się na przeklasyfikowanie okrętu z niszczyciela rakietowego na krążownik rakietowy (wiązało się to podobno z wzrostem żołdu dla oficerów). W kolejnych latach do służby wprowadzono jeszcze trzy jednostki tego typu – Admirał Fokin, Admirał Gołowko i Wariag.

    Groznyj
    Groznyj

    Służba jednostek nie należała do emocjonujących, ale w jej trakcie okręty odbyły wiele wizyt zagranicznych, m.in. w Polsce w 1987 roku (Gdynia) i 1988 roku (Szczecin). Początkowo planowano budowę łącznie 16 okrętów tego typu, ale podczas eksploatacji wyszły na jaw wady projektowe, zwłaszcza podatność na przechyły spowodowana wysokimi masztami, przez co zrezygnowano z dalszych jednostek na rzecz całkowicie nowych okrętów.

    Mimo podejmowanych prób modernizacji, w tym zmiany uzbrojenia dodatkowego i dodaniem zestawów obrony bezpośredniej AK-630M kalibru 30 mm, możliwości bojowe okrętów szybko uległy zmniejszeniu. W związku z przestarzałą konstrukcją i rosnącymi kosztami obsługi, w ramach oszczędności w latach 1990-1993 wycofano z eksploatacji trzy okręty, a w 2002 roku czwarty. Wszystkie trafiły na złom.

    Groznyj  albo Admirał Gołowko
    Groznyj albo Admirał Gołowko
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Groznyj 23 lutego 1960 roku 24 marca 1961 roku 30 grudnia 1962 roku Remontowany od 1989 roku, wycofany z służby przed zakończeniem prac 24 czerwca 1991 roku i zezłomowany
    Admirał Fokin 5 października 1960 roku 19 listopada 1961 roku 28 grudnia 1964 roku Wycofany z służby 30 czerwca 1993 roku i zezłomowany
    Admirał Gołowko 24 kwietnia 1960 roku 18 lipca 1962 roku 30 grudnia 1964 roku Wycofany z służby w grudniu 2002 roku i zezłomowany
    Wariag 5 sierpnia 1961 roku 7 kwietnia 1963 roku 20 sierpnia 1965 roku Uszkodzony w wyniku awarii turbiny i wycofany z eksploatacji 19 kwietnia 1990 roku i zezłomowany

    Groznyj
    Groznyj
    Groznyj albo Admirał Gołowko
    Groznyj albo Admirał Gołowko

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRosyjska stacja orbitalna Mir
    Next Article Pałace Afganistanu – Pałac Darul Aman i Tajbeg
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.