W obecnych czasach nie wyobrażamy sobie już możliwości transportu różnego rodzaju towarów bez konieczności wykorzystywania kontenerów magazynowych. Jest to rozwiązanie pozwalające na ich bezpieczne przemieszczenie się, nierzadko na drugi koniec świata. Jak to się zaczęło? Dlatego transport morski oraz transport lądowy nierozerwalnie łączą się z kontenerami magazynowymi. Jak do tego doszło i jak aktualnie wygląda dzień z „życia” takiego kontenera magazynowego?

Początki kontenerów, czyli powrót do historii

Pierwsze zastosowanie kontenerów, a właściwie stalowych skrzyń, którymi wtedy były, w szeroko pojętym transporcie lądowym miało miejsce już u progu XX wieku. W roku 1906 wykorzystano konstrukcję tego typu do transportu bagaży pasażerów firmy przewozowej prosto z Nowego Jorku Bowling Green Lift-Van Company. Kontenery magazynowe przystosowano do transportu kolejowego dopiero w roku 1929.

Co interesujące i z czego niewielu zdaje sobie sprawę pierwszym statkiem, który został przystosowany do przewozu kontenerów magazynowych nie był wcale, wbrew powszechnym opiniom, przebudowany przez Malcolma McLeana tankowiec T2, znany popularnie jako SS Ideal X. Pierwszym statkiem, który mieścił na swoim pokładzie około 600 małych kontenerów był brytyjski kontenerowiec Clifford J.Rogers.

Mimo, że pierwszy, nie był jednak tak popularny jak SS Ideal X. Z tego właśnie powodu o rewolucji w szeroko pojętym transporcie morskim mówi się jako o rejsie do którego doszło w 1956 r. To wtedy z Newark do Hudson na pokładzie znanego SS Ideal X przepłynęły aż 58 kontenery, mierzące 35 stóp. Europa nie była jednak tak szybka jak Stany Zjednoczone. Pierwszy kontenerowiec przypłynął do niej dekadę później i to tę datę można uznać za początki międzykontynentalnego transportu morskiego wykorzystującego kontenery.

Standaryzacja rozmiarów kontenerów morskich

Po tym transporcie, szybko miała miejsce standaryzacja rozmiarów kontenerów morskich. Takie działania zdecydowanie usprawniły logistyczne proces rozładunku kontenerów, ale także ich dalszego transportu, przyczyniając się nijako do popularyzacji tzw. transportu morskiego.

Transport morski – kontenery magazynowe

Transport morski aktualnie stanowi blisko 20% światowego transportu rocznie. W ciągu roku transportuje się w ten sposób ładunek o łącznej masie 10,7 miliarda. Większą część produktów przesyłanych tą drogą stanowi tzw. drobnica. Wynika to z faktu, że kontenery magazynowe mogą pomieścić spore ilości tego rodzaju produktów, zapewniając im jednocześnie bezpieczeństwo przed ewentualnym uszkodzeniem w trakcie transportu.

Przy pomocy kontenerów morskich, dostosowanych do konkretnych celów, można przesyłać drogą morską np. żywność, urządzenia elektronicznych, ciecze, a także substancje chemiczne. W takich transportach wykorzystywane są np.

  • kontenery chłodnicze,
  • kontenery termiczne,
  • kontenery cysterny,
  • kontenery do przewozu gazu.

Kontenery magazynowe a transport lądowy

Ogromną zaletą kontenerów, które zostały ustandaryzowane są ich identyczne gabaryty, co pozwala transportować je nie tylko wodą, ale również drogą lądową. Kontenery magazynowe przewozi się drogą kolejową, ale także transportem drogowym. W pierwszej sytuacji niezastąpione są specjalistyczne wagony dostosowane pod kątem przewożenia kontenerów morskich. Do transportu drogowego wykorzystuje się:

  • specjalistyczne naczepy,
  • ciągniki siodłowe.
Podziel się.