SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    Chemin de fer de Petite Ceinture - opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    Chemin de fer de Petite Ceinture - opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    Artykuły

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Michał BanachBy Michał Banach15 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i zapomnianych. Świetnym tego przykładem jest Chemin de fer de Petite Ceinture, czyli okrężna linia kolejowa wokół całego Paryża, zbudowana w połowie XIX wieku i obecnie w znacznej mierze opuszczona.

    Wraz z rozwojem kolei na początku XIX wieku, w Paryżu działalność rozpoczęło kilka firm, które rozbudowywały swoje sieci torów i dworców kolejowych. Wszystkie te firmy rywalizowały ze sobą, więc nie było mowy o tym, aby pociągi jednej firmy korzystały z torów i stacji drugiej. Sytuacja ta była o tyle problematyczna, iż przerzucenie towarów z jednej części miasta do drugiej, często wymagało skorzystania z dwóch różnych linii kolejowych oraz dodatkowo z transportu drogowego.

    Chemin de fer de Petite Ceinture
    Chemin de fer de Petite Ceinture

    Władze Paryża chciały unormować tę sytuację budując własne tory i linie w obrębie miasta, ale trudna sytuacja finansowa uniemożliwiła realizację tych projektów. W latach 40. XIX wieku pojawił się kolejny pomysł na rozbudowę sieci kolejowej w Paryżu. Miasto otoczone było siecią umocnień, fortów i punktów oporu. Wojsko uznało, że przydałaby się sieć torów kolejowych wokół miasta (jedna wewnątrz miasta, jedna przy umocnieniach i jedna poza miastem), która umożliwiłaby przerzucanie żołnierzy i zaopatrzenia między poszczególnymi fortami.

    Problemy finansowe władz uniemożliwiały jednak realizację tych projektów. Dopiero w 1851 roku Napoleon III wymusił na właścicielach poszczególnych linii w obrębie Paryża sfinansowanie projektu. Każda z firm miała przekazać po 1 mln franków, a budową linii miały zająć się władze miasta, przy założeniu, że finansujące projekt firmy mogłyby korzystać z linii przez 99 lat.

    Jeden z ostatnich pociągów pasażerskich na Chemin de fer de Petite Ceinture
    Jeden z ostatnich pociągów pasażerskich na Chemin de fer de Petite Ceinture

    Projekt ruszył do przodu i już 30 września 1853 roku uruchomiono pierwszy odcinek linii okrężnej wokół Paryża. Drugi odcinek uruchomiono 2 maja 1854 roku a trzeci, ostatni fragment sieci, którego budowę zainicjowano w 1852 roku, uruchomiono oficjalnie 25 lutego 1867 roku. Długi czas budowy trzeciej części sieci spowodowany był problemami podczas budowy oraz skalą projektu.

    Początkowo Chemin de fer de Petite Ceinture, jak nazwano całą sieć, wykorzystywana była do transportu towarów, ale we wrześniu 1855 roku uruchomiono ruch pociągów pasażerskich. Doprowadziło to do szybkiego wzrostu ruchu. W 1870 roku linię wykorzystano po raz pierwszy do zadań militarnych w trakcie wojny francusko-pruskiej.

    Fragment trasy Chemin de fer de Petite Ceinture podczas przebudowy i przystosowania do ruchu przez pociągi innych linii (fot. Smiley.toerist/Wikimedia Commons)
    Fragment trasy Chemin de fer de Petite Ceinture podczas przebudowy i przystosowania do ruchu przez pociągi innych linii (fot. Smiley.toerist/Wikimedia Commons)

    Po wojnie ruch na linii cały czas wzrastał i w 1880 roku było to 5 mln pasażerów rocznie, a w 1883 roku już 13 mln pasażerów. Ilość pociągów pasażerskich które były potrzebne do obsługi tak dużego ruchu sprawił, że pociągi towarowe zaczęły mieć trudności z zachowaniem rozkładu. W tej sytuacji podzielono tory tak, aby pociągi pasażerskie i towarowe nie korzystały z tych samych fragmentów torów.

    Linia okrężna była bardzo popularna do początku XX wieku i uruchomienia pierwszych tras metra. W krótkim czasie ruch pasażerski zaczął spadać tak bardzo, że w kwietniu 1934 roku zlikwidowano go całkowicie. Ruch towarowy utrzymywano na części tras aż do lat 90., przy czym w ostatnich latach był on już marginalny. Po zakończeniu eksploatacji Chemin de fer de Petite Ceinture, liczne tunele, tory, wiadukty itp. pozostawiono własnemu losowi.

    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Akiry/Wikimedia Commons)

    Pojawiały się różne pomysły na wykorzystanie bądź co bądź rozbudowanej sieci torów. Obecnie część tras zaadaptowano i włączono do ruchu lokalnego, część zaadaptowano do nowych celów, a pozostałe dalej niszczeją i zarastają. To właśnie charakterystyczna roślinność, która rozwija się w opuszczonych kanałach, przez które biegną tory sprawia, że o Chemin de fer de Petite Ceinture zaczęło się ponownie robić głośno.

    Niesamowite tunele przyciągają cały czas miłośników urbexu i fotografii, stając się lokalną atrakcja turystyczną. Ukryte przed wzrokiem postronnych tory, niesamowicie kontrastują tętniącym życiem Paryżem powyżej.

    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Tangopaso/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Tangopaso/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Daniel Vorndran/DXR/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Daniel Vorndran/DXR/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Gaël Chardon)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Gaël Chardon)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. R. Charuel)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. R. Charuel)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Mbzt/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Mbzt/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Myrabella/Wikimedia Commons)
    Chemin de fer de Petite Ceinture (fot. Myrabella/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMonitory typu Casco i ich skandaliczna historia
    Next Article Douglas DC-1 – pierwszy z pierwszych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.