SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Artykuły

    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki

    Michał BanachBy Michał Banach20 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Obok czerwonych piętrowych autobusów, czarne taksówki nazywane hackney carriage są jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Londyńskich ulic. Ich historia sięga czasów kiedy jeszcze nikt nie myślał, że powstaną samochody. Obecnie powoli zmieniają jednak swoje oblicze i tracą dawne charakterystyczne cechy.

    Hackney carriage

    Historia hackney carriage sięga roku 1654 i przyjętych przez brytyjski parlament przepisów regulujących sposób funkcjonowania powozów i dorożek w Londynie. Nazwa wywodzi się od miasteczka Hackney (będącego obecnie jedną z dzielnic Londynu), które było najważniejszym dostawcą koni, które ciągnęły powody w tamtych latach. Wszystkie hackney carriage to licencjonowane przez władze pojazdy dopuszczone do ruchu ulicznego i przewożenia pasażerów przy założeniu, że każdy może „złapać” taki transport i nie musi go wcześniej umawiać (takie pojazdy określane są jako minicabs).

    Londyńskie taksówki hackney carriage (fot. Ben Brooksbank)
    Londyńskie taksówki hackney carriage (fot. Ben Brooksbank)

    Początkowo w 1662 roku przepisy ograniczyły liczbę powozów pełniących rolę podobną do współczesnych taksówek do 400 na cały Londyn. W 1679 roku zwiększono ich liczbę do 700 a w 1832 roku zrezygnowano z ograniczania ich liczby. Głównym powodem wprowadzenia tych przepisów była chęć uregulowania ruchu ulicznego oraz określenia miejsc gdzie powozy mogą stać, aby nie utrudniać poruszania się po mieście.

    Na przełomie XIX i XX wieku na londyńskich ulicach pojawiły się pierwsze pojazdy z silnikami elektrycznymi, które od 1901 roku zaczęto zastępować samochodami z silnikami spalinowymi. Szybko zaczęto wycofywać powozy, ale ostatni z nich zniknął z londyńskich ulic dopiero w 1947 roku. Na przestrzeni lat władze Londynu wprowadzały dodatkowe przepisy, które bardziej precyzowały sposób funkcjonowania taksówek.

    Dwa symbole Londynu, hackney carriage i czerwony autobus piętrowy (fot. TARS631/Wikimedia Commons)
    Dwa symbole Londynu, hackney carriage i czerwony autobus piętrowy (fot. TARS631/Wikimedia Commons)

    Austin FX4

    Praktycznie od pojawienia się w Londynie taksówek z silnikami spalinowymi,  malowano je na czarno, co stało się z czasem standardem. Początkowo większość z nich była francuskiej produkcji, ale z czasem zastąpiono je brytyjskimi samochodami. Prawdopodobnie najsłynniejszym samochodem służącym jako hackney carriage był Austin FX4, produkowany w latach 1958-1997 najpierw w British Motor Company, a później w British Leyland w latach 1968-1982, a w ostatnich latach przez Carbodies/LTI. Samochody te wywodziły się z produkowanych w latach 1948-1958 taksówek Austin FX3, które to były następcą samochodów Austin 12/4.

    Austin FX4 miał 4,57 m długości i masę 1600 kg. Projekt nadwozia stworzył zespół, w skład którego wchodzili Albert Moore, Jack Hellberg i David Southwell. Wstępny projekt samochodu stworzył Eric Bailey, a ostateczny projekt, który trafił do produkcji został przygotowany przez Jaka Donaldsona. Samochód wyróżniał się czterodrzwiowym nadwoziem i charakterystyczną chłodnicą z przodu. W toku wieloletniej produkcji powstało wiele wersji rozwojowych modelu FX4, a produkcja zamknęła się łącznie w ponad 75 000 egzemplarzy.

    Austin FX4
    Austin FX4

    W pierwszej wersji produkcyjnej stosowano silnik diesla o pojemności 2,1 litra, i chociaż w 1962 roku pojawił się silnik benzynowy o pojemności 2,2 litra, w taksówkach dalej montowano silniki diesla.W 1971 roku powstał wariant FX4D z mocniejszym silnikiem diesla o pojemności 2,5 litra. Jedną z przyczyn wprowadzenia nowego silnika byłą chęć jego lepszego dostosowania do automatycznej skrzyni biegów. Powstało jeszcze kilka wersji modelu FX4, które różniły się silnikami i szczegółami konstrukcji.

    Czasy obecne

    W 1997 roku Austin FX4 został zastąpiony nowszymi samochodami LTI TX1. Od 2002 roku na londyńskich ulicach zaczęły się pojawiać samochody w wersji TXII, a od 2007 w wersji TX4. Nowe taksówki zachowały ogólną bryłę swojego słynnego poprzednika, ale były już wyraźnie nowocześniejsze. Obecnie władze Londynu stopniowo zmieniają przepisy i wymogi wobec samochodów wykorzystywanych jako taksówki tak, aby docelowo zastąpić wszystkie samochody z silnikami diesla i spalinowymi, samochodami elektrycznymi. Według różnych danych, obecnie w Londynie jest około 22 000 licencjonowanych taksówek oraz 25 000 kierowców.

    Po prawej Austin FX4, obok dwa TX1 a w tle jeszcze jeden FX4 (fot. Zairon/Wikimedia Commons)
    Po prawej Austin FX4, obok dwa TX1 a w tle jeszcze jeden FX4 (fot. Zairon/Wikimedia Commons)

    Warto w tym miejscu dodać, że wszystkie hackney carriage na londyńskich ulicach muszą spełniać szereg wymogów, aby móc otrzymać licencję. Samochody muszą na przykład mieć promień skrętu wynoszący 7,6 m, co odpowiada rozmiarowi ronda przy wejściu do hotelu Savoy. Kierowcy muszą natomiast przejść test z znajomości miasta.

    Chociaż współczesne londyńskie taksówki nie mają już tak charakterystycznego klimatu jak za czasów Austinów FX4, ich charakterystyczny czarny kolor i kształt nadwozia cały czas wyróżniają je na londyńskich ulicach tak, jak żółty kolor nowojorskich taksówek. Obok czerwonych autobusów piętrowych, hackney carriage są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych środków transportu w Londynie.

    Wnętrze Austina FX4 (fot. Anwar2/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Austina FX4 (fot. Anwar2/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FL2 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FL2 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. Tyler Brenot)
    Austin FX4 (fot. Tyler Brenot)
    LTI TX4
    LTI TX4
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKosmetyki z konopiami – kto powinien je stosować?
    Następny artykuł Czy zegarek z pulsoksymetrem sprawdza się w praktyce?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    MTX Tatra V8 – czeski supersamochód

    10 kwietnia 20222 Mins Read

    MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich

    8 kwietnia 20223 Mins Read

    Curtiss-Wright Aircar 2500 – samochód-poduszkowiec

    7 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.