SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki
    Artykuły

    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki

    Michał BanachBy Michał Banach20 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Obok czerwonych piętrowych autobusów, czarne taksówki nazywane hackney carriage są jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Londyńskich ulic. Ich historia sięga czasów kiedy jeszcze nikt nie myślał, że powstaną samochody. Obecnie powoli zmieniają jednak swoje oblicze i tracą dawne charakterystyczne cechy.

    Hackney carriage

    Historia hackney carriage sięga roku 1654 i przyjętych przez brytyjski parlament przepisów regulujących sposób funkcjonowania powozów i dorożek w Londynie. Nazwa wywodzi się od miasteczka Hackney (będącego obecnie jedną z dzielnic Londynu), które było najważniejszym dostawcą koni, które ciągnęły powody w tamtych latach. Wszystkie hackney carriage to licencjonowane przez władze pojazdy dopuszczone do ruchu ulicznego i przewożenia pasażerów przy założeniu, że każdy może „złapać” taki transport i nie musi go wcześniej umawiać (takie pojazdy określane są jako minicabs).

    Londyńskie taksówki hackney carriage (fot. Ben Brooksbank)
    Londyńskie taksówki hackney carriage (fot. Ben Brooksbank)

    Początkowo w 1662 roku przepisy ograniczyły liczbę powozów pełniących rolę podobną do współczesnych taksówek do 400 na cały Londyn. W 1679 roku zwiększono ich liczbę do 700 a w 1832 roku zrezygnowano z ograniczania ich liczby. Głównym powodem wprowadzenia tych przepisów była chęć uregulowania ruchu ulicznego oraz określenia miejsc gdzie powozy mogą stać, aby nie utrudniać poruszania się po mieście.

    Na przełomie XIX i XX wieku na londyńskich ulicach pojawiły się pierwsze pojazdy z silnikami elektrycznymi, które od 1901 roku zaczęto zastępować samochodami z silnikami spalinowymi. Szybko zaczęto wycofywać powozy, ale ostatni z nich zniknął z londyńskich ulic dopiero w 1947 roku. Na przestrzeni lat władze Londynu wprowadzały dodatkowe przepisy, które bardziej precyzowały sposób funkcjonowania taksówek.

    Dwa symbole Londynu, hackney carriage i czerwony autobus piętrowy (fot. TARS631/Wikimedia Commons)
    Dwa symbole Londynu, hackney carriage i czerwony autobus piętrowy (fot. TARS631/Wikimedia Commons)

    Austin FX4

    Praktycznie od pojawienia się w Londynie taksówek z silnikami spalinowymi,  malowano je na czarno, co stało się z czasem standardem. Początkowo większość z nich była francuskiej produkcji, ale z czasem zastąpiono je brytyjskimi samochodami. Prawdopodobnie najsłynniejszym samochodem służącym jako hackney carriage był Austin FX4, produkowany w latach 1958-1997 najpierw w British Motor Company, a później w British Leyland w latach 1968-1982, a w ostatnich latach przez Carbodies/LTI. Samochody te wywodziły się z produkowanych w latach 1948-1958 taksówek Austin FX3, które to były następcą samochodów Austin 12/4.

    Austin FX4 miał 4,57 m długości i masę 1600 kg. Projekt nadwozia stworzył zespół, w skład którego wchodzili Albert Moore, Jack Hellberg i David Southwell. Wstępny projekt samochodu stworzył Eric Bailey, a ostateczny projekt, który trafił do produkcji został przygotowany przez Jaka Donaldsona. Samochód wyróżniał się czterodrzwiowym nadwoziem i charakterystyczną chłodnicą z przodu. W toku wieloletniej produkcji powstało wiele wersji rozwojowych modelu FX4, a produkcja zamknęła się łącznie w ponad 75 000 egzemplarzy.

    Austin FX4
    Austin FX4

    W pierwszej wersji produkcyjnej stosowano silnik diesla o pojemności 2,1 litra, i chociaż w 1962 roku pojawił się silnik benzynowy o pojemności 2,2 litra, w taksówkach dalej montowano silniki diesla.W 1971 roku powstał wariant FX4D z mocniejszym silnikiem diesla o pojemności 2,5 litra. Jedną z przyczyn wprowadzenia nowego silnika byłą chęć jego lepszego dostosowania do automatycznej skrzyni biegów. Powstało jeszcze kilka wersji modelu FX4, które różniły się silnikami i szczegółami konstrukcji.

    Czasy obecne

    W 1997 roku Austin FX4 został zastąpiony nowszymi samochodami LTI TX1. Od 2002 roku na londyńskich ulicach zaczęły się pojawiać samochody w wersji TXII, a od 2007 w wersji TX4. Nowe taksówki zachowały ogólną bryłę swojego słynnego poprzednika, ale były już wyraźnie nowocześniejsze. Obecnie władze Londynu stopniowo zmieniają przepisy i wymogi wobec samochodów wykorzystywanych jako taksówki tak, aby docelowo zastąpić wszystkie samochody z silnikami diesla i spalinowymi, samochodami elektrycznymi. Według różnych danych, obecnie w Londynie jest około 22 000 licencjonowanych taksówek oraz 25 000 kierowców.

    Po prawej Austin FX4, obok dwa TX1 a w tle jeszcze jeden FX4 (fot. Zairon/Wikimedia Commons)
    Po prawej Austin FX4, obok dwa TX1 a w tle jeszcze jeden FX4 (fot. Zairon/Wikimedia Commons)

    Warto w tym miejscu dodać, że wszystkie hackney carriage na londyńskich ulicach muszą spełniać szereg wymogów, aby móc otrzymać licencję. Samochody muszą na przykład mieć promień skrętu wynoszący 7,6 m, co odpowiada rozmiarowi ronda przy wejściu do hotelu Savoy. Kierowcy muszą natomiast przejść test z znajomości miasta.

    Chociaż współczesne londyńskie taksówki nie mają już tak charakterystycznego klimatu jak za czasów Austinów FX4, ich charakterystyczny czarny kolor i kształt nadwozia cały czas wyróżniają je na londyńskich ulicach tak, jak żółty kolor nowojorskich taksówek. Obok czerwonych autobusów piętrowych, hackney carriage są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych środków transportu w Londynie.

    Wnętrze Austina FX4 (fot. Anwar2/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Austina FX4 (fot. Anwar2/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FL2 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FL2 (fot. MunBill/Wikimedia Commons)
    Austin FX4 (fot. Tyler Brenot)
    Austin FX4 (fot. Tyler Brenot)
    LTI TX4
    LTI TX4

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKosmetyki z konopiami – kto powinien je stosować?
    Next Article Czy zegarek z pulsoksymetrem sprawdza się w praktyce?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    29 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.