SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kołowy pojazd rozpoznawczy Panhard EBR
    Kołowy pojazd rozpoznawczy Panhard EBR
    Kołowy pojazd rozpoznawczy Panhard EBR
    Artykuły

    Kołowy pojazd rozpoznawczy Panhard EBR

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2017Updated:16 sierpnia 20194 komentarze5 Mins Read
    Zaprojektowany krótko po II wojnie światowej francuski samochód pancerny Panhard EBR z jednej strony był rozwinięciem przedwojennych projektów, a z drugiej zupełnie nowym typem pojazdów wojskowych. Konstrukcja pojazdów okazała się na tyle udana, że wykorzystywano je ponad 30 lat, a obecnie w służbie pozostaje wiele podobnych pojazdów.

    Geneza

    Francuska armia w okresie międzywojennym rozwijała swój własny, całkowicie odmienny od innych państw system rozwoju sił zbrojnych. Ciekawym przykładem były wojska pancerne, w których dominowały raczej powolne czołgi piechoty, wspierane przez nieco szybsze czołgi przeznaczone do zwalczania innych wozów pancernych. Żaden z tych pojazdów nie nadawał się jednak do działań rozpoznawczych.

    Panhard EBR w trakcie produkcji
    Panhard EBR w trakcie produkcji

    W związku z tym francuska armia wprowadziła na uzbrojenie kilka samochodów pancernych, które projektowano z myślą o zadania rozpoznawczych. Jedną z ciekawszych konstrukcji był Panhard 178. Pojazd ten miał jednak wadę – czterokołowe podwozie nie było idealne do poruszania się w trudnym terenie. Szukając rozwiązania tego problemu, zakłady Panhard zaprojektowały prototypowy samochód pancerny Panhard 201. Pojazd cechował się czteroosiowym podwoziem, w którym dwie środkowe osie wyposażone były w metalowe koła z nakładkami, znacznie lepiej przystosowane do jazdy w terenie.

    Wybuch wojny i zajecie kraju przez Niemców uniemożliwiły kontynuowanie prac, jednak już po wojnie projekt otrzymał nowe życie. W 1944 roku, gdy wojska alianckie wyswobodziły znaczną część Francji, władze kraju rozpoczęły zakrojony na szeroką skalę program odbudowy sił zbrojnych. Wśród zainicjowany projektów, jednym z ważniejszych było pozyskanie nowych samochodów pancernych, przystosowanych do zadań rozpoznawczych.

    Panhard EBR w trakcie produkcji
    Panhard EBR w trakcie produkcji

    W lipcu 1945 roku zakłady Panhard otrzymały oficjalne warunki techniczne jakie ma spełniać nowy pojazd. Zakładano, że będzie on wyposażony w czteroosiowe podwozie, z niską wieżą, w której znajdzie się armata kalibru 75 mm, mogąca niszczyć większość ówczesnych czołgów. Inżynierowie Panharda natychmiast przystąpili do prac, od początku jako bazę wykorzystując projekt Panharda 201.

    Panhard EBR

    Pierwsze prototypy nowego samochodu pancernego ukończono w lipcu 1948 roku. Pojazd otrzymał wówczas nazwę Panhard EBR. Konstrukcyjnie był bardzo podobny do modelu 201, jednak różnił się od niego większym rozmiarem i przede wszystkim silniejszym uzbrojeniem. Zachowano czteroosiowe podwozie, z środkowymi osiami wyposażonymi w metalowe koła z nakładkami, przystosowane do jazdy w terenie. W trakcie jazdy po drodze koła były podnoszone, ale cały czas był przenoszony na nie napęd.

    Panhard EBR
    Panhard EBR

    EBR miał 6,15 m długości, 2,4 m szerokości i wysokości 2,2 m. Masa pojazdu wynosiła 13,3 tony, a napęd stanowił specjalnie zaprojektowany, płaski, dwunastocylindrowy silnik Panhard 12H 6000 o mocy 200 KM i pojemności 6 litrów. Zapewniał on prędkość maksymalną 105 km/h na drodze i 45 km/h w terenie, oraz zasięg 650 km na drodze. Załoga liczyła 4 żołnierzy – dwóch kierowców dowódca i ładowniczy. Panhard EBR miał podwójny system kierowania, z dwoma stanowiskami dla kierowców z przodu i z tyłu. W związku z tym Obie skrajne osie były skrętne, jednak w normalnej eksploatacji tylną oś zwykle blokowano. Dodatkowe uzbrojenie pojazdu, niezależnie od wersji stanowiły 2-3 karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm.

    Pierwsze próby pojazdu były bardzo udane, w związku z czym Panhard natychmiast otrzymał zamówienie na pierwszą partię pojazdów. Produkcja seryjna ruszyła w sierpniu 1950 roku i była kontynuowana do 1960 roku. Łącznie powstało 1179 pojazdów w kilku seriach produkcyjnych i wersjach, różniących się uzbrojeniem. Pierwszą wersją był model EBR 75 Modele 1951, wyposażona w wieżę FL 11 z armatą SA 49 kalibru 75 mm. Wyprodukowano 900 egzemplarzy tych pojazdów, chociaż w momencie wejścia do produkcji, armata SA 49 była już przestarzała.

    Panhard EBR
    Panhard EBR

    W 1954 roku do produkcji wprowadzono nietypową wersję EBR 75 Modele 1954, wyposażona w wieżę FL 10, pochodzącą z czołgu AMX-13. Chociaż była ona znacznie wyższa, pozwalała na zamontowanie znacznie skuteczniejszej armaty SA 50 L/61 kalibru 75 mm, wywodzącej się niemieckiej armaty KwK 42 L/70 kalibru 75 mm, wykorzystywanej m.in. w PzKpfw V Panther. Armata wyposażona była w automat ładujący, oraz dysponowała znacznie grubszym pancerzem przez co masa pojazdu wzrosła do 15,3 ton.

    Początkowo pojazdy w tej wersji wyposażano w przerobione kadłuby modelu 1951, jednak z czasem rozpoczęto produkcje zupełnie nowych kadłubów. Pojazdy te otrzymały wówczas oznaczenie EBR 75 Modele 1955. Łącznie powstało 279 wozów z wieżą FL 10.

    Panhard EBR
    Panhard EBR

    Chociaż w 1960 roku zakończono produkcję Panharda EBR, nie oznaczało to końca jego eksploatacji. Pojazdy te był bardzo przydatne, więc pozostawiono je w eksploatacji. W 1963 roku podjęto jednak decyzję o gruntownej modernizacji wozów. 620 pojazdów Modele 1951 przezbrojono w nowe armaty D921A Modele F2 kalibru 90 mm . Zachowano wieże FL 11, przez co wizualnie pojazdy praktycznie niczym się nie różniły. Do 1968 roku przezbrojono wszystkie planowane pojazdy.

    Warto dodać, że w połowie lat 50. rozpoczęto również prace nad pojazdem z uzbrojeniem przeciwlotniczym EBR DCA uzbrojonych w podwójne działko Hispano-Suiza 831 kalibru 30 mm. Mimo udanych testów, wozy te nie weszły do produkcji seryjnej. Lepiej poszło kolejnemu prototypowi – EBR-ETT. Był to transporter opancerzony, w którym zachowano ogólny układ podwozia, ale zamiast wieży zamontowano podwyższony przedział desantowy dla 12-14 żołnierzy. Francuskie władze nie zainteresowały się tym projektem, ale 28 egzemplarzy zamówiła Portugalia.

    W 1970 roku pozbawiony wieży Panhard EBR transportował trumnę z ciałem generała de Gaulle’a.

    Panhard EBR
    Panhard EBR

    Eksploatacja

    Ze względu na swoje stosunkowo silne uzbrojenie oraz dużą mobilność, Panhardy EBR wykorzystywano głównie w koloniach francuskich w Afryce Północnej. W trakcie eksploatacji wyszły na jaw jednak dosyć istotne wady tych pojazdów. Umieszczony w centralnej części kadłuba silnik był bardzo głośny, a wszelkie naprawy i prace konserwacyjne wymagały zdjęcia wieży, co utrudniało eksploatację.

    Mimo to EBR znakomicie radziły sobie w powierzanych zadaniach. Kilkaset pojazdów zostało wyeksportowanych. Portugalia otrzymała 51 wozów, które wykorzystywano również w Afryce, ostatecznie wycofując je z eksploatacji w latach 80.. Kolejnymi użytkownikami było Maroko (27-36 egzemplarzy), Mauretania (15 wozów) i Tunezja (również 15 wozów). Prawdopodobnie część wycofanych z eksploatacji francuskich EBR trafiło do Indonezji, jednak brakuje szczegółowych informacji na ten temat. W latach 80. gdy francuska armia zaczęła wprowadzać do uzbrojenia pojazdy AMX 10 RC, Panhardy EBR zaczęto systematycznie wycofywać z uzbrojenia i złomować.

    Panhard EBR 75 (fot.Vauxhall Bridgefoot/Wikimedia Commons)
    Panhard EBR 75 (fot.Vauxhall Bridgefoot/Wikimedia Commons)
    Panhard EBR 75 (fot. M.Strīķis/Wikimedia Commons)
    Panhard EBR 75 (fot. M.Strīķis/Wikimedia Commons)
    Panhard EBR 75 (fot. Vassil/Wikimedia Commons)
    Panhard EBR 75 (fot. Vassil/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa jacht jesienią
    Next Article Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.