SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju – krążownik pancerny Ruryk
    Jedyny w swoim rodzaju - krążownik pancerny Ruryk
    Jedyny w swoim rodzaju - krążownik pancerny Ruryk
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju – krążownik pancerny Ruryk

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2020Updated:2 maja 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Zbudowany w 1909 roku rosyjski krążownik pancerny Ruryk był najpotężniejszym i ostatnim okrętem tej klasy w rosyjskiej flocie, oraz jednym z ostatnich i najlepszych krążowników pancernych na świecie. Jego kariera była jednak stosunkowo krótka.

    Geneza

    Historia okrętu sięga początku wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku. Rosjanie uznali wówczas, że ich flocie brakuje specjalnych krążowników, które dzięki szybkości i stosunkowo silnemu uzbrojeniu mogłyby prowadzić działania rozpoznawcze dla eskadr pancerników, oraz w razie potrzeby stanowić tzw. „szybkie skrzydło”, którego zadaniem byłoby nękanie okrętów wroga.

    Ruryk
    Ruryk

    Jedną z takich jednostek stał się krążownik pancerny Bajan, wprowadzony do służby w 1903 roku. Okręt spełniał oczekiwania, ale dowództwo rosyjskiej floty postanowiło wprowadzić do służby znacznie potężniejszą jednostkę. W lipcu 1904 roku Morski Komitet Techniczny odpowiedzialny za zamawianie nowych okrętów przygotował konkurs, w którym wystartowały stocznie z różnych państw.

    Ostatecznie wybór padł na projekt brytyjskiej stoczni Vickersa, co było dużym zaskoczeniem, ponieważ w tym czasie Rosjanie nie traktowali Wielkiej Brytanii jako wartościowego źródła okrętów dla swojej floty (prędzej Rosjanie widzieli w Brytyjczykach potencjalnego wroga). Wstępny kontrakt na budowę okrętu zawarto 31 maja 1905 roku a koszt prac wyceniono na 1,5 mln funtów (współcześnie około 158, 2 mln funtów). Jeszcze zanim podpisano właściwy kontrakt (co nastąpiło 23 stycznia 1906 roku) Rosjanie zaczęli modyfikować projekt okrętu, zmieniając jego uzbrojenie. Warto dodać, że mimo ciągłych zmian i braku podpisania umowy, stępkę pod krążownik położono 9 sierpnia 1905 roku.

    Ruryk
    Ruryk

    Ruryk

    Rosjanie kilkukrotnie zmieniali projekt w trakcie prac. Zrezygnowano m.in. z części dział artylerii pomocniczej dużego kalibru, aby w jej miejsce zamontować więcej dział mniejszego kalibru. Efektem ubocznym zmian był wzrost wyporności okrętu. Zmiany te pociągały za sobą opóźnienia względem pierwotnego harmonogramu (okręt miał być gotowy 1 marca 1907 roku).

    Ostatecznie kadłub zwodowano 4 listopada 1906 roku, a próby morskie jeszcze nie ukończonego okrętu rozpoczęto 6 lipca 1907 roku. W 1908 roku po zainstalowaniu uzbrojenia i rozpoczęciu prób artyleryjskich okazało się, że mocowania wież są za słabe i dochodzi do odkształcania pokładu podczas strzelania. Wprowadzono poprawki, a okręt został warunkowo przyjęty przez Rosjan i skierowany do Rosji na dalsze próby.

    Ruryk
    Ruryk

    W ich trakcie okazało się, że dalej występują problemy z mocowaniem wież, co pociągnęło za sobą kolejne modyfikacje, przeprowadzone tym razem w Kronsztadzie przy wsparciu inżynierów Vickersa. Koszt prac wyniósł aż 3 mln rubli, które Rosjanie odliczyli sobie od wartości kontraktu. Tym samym Vickers otrzymał 1,13 mln funtów. Krążownik nazwany Ruryk, wszedł do służby w lipcu 1909 roku.

    Rosjanie chcieli następnie zbudować dwa kolejne okręty tego typu już w Rosji, ale z powodu kosztów i problemów z pozyskaniem odpowiednich podzespołów zrezygnowano z tego. Powstał nawet projekt następcy Ruryka, ale wyposażonego w turbiny parowe. Prac nad nim również nie rozpoczęto.

    Ruryk
    Ruryk

    W momencie wejścia do służby Ruryk miał 161 m długości i wyporność pełną 17 250 ton. Napęd zapewniały dwa silniki patowe o mocy 19 700 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów i zasięg 4290 Mm (7945 km) przy prędkości 10 węzłów.  Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 254 mm w dwóch wieżach (po jednej na dziobie i rufie), 8 dział kalibru 203 mm w czterech wieżach (po dwie na burcie), 20 dział kalibru 120 mm, 4 dział kalibru 47 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Opancerzenie okrętu miało grubość 76-152 mm na burtach, 25-38 mm na pokładzie, 203 mm na wieżach, 76 na kazamatach i 203 mm na mostku. Załoga liczyła 964 oficerów i marynarzy.

    Zapas amunicji wynosił maksymalnie 384 pociski kalibru 254 mm, 1024 pociski kalibru 203 mm, 4380 pocisków kalibru 120 mm i 60 torped (plus amunicja do dział kalibru 47 mm i lżejsza amunicja do karabinów maszynowych stanowiących wyposażenie załogi okrętu). Początkowo Ruryk miał jeden maszt na rufie, ale w 1910 roku zainstalowano drugi na dziobie, a na przełomie 1916/1917 roku zamieniono go na solidny maszt trójnożny.

    Ruryk
    Ruryk

    Eksploatacja

    Pierwsze lata służby  krążownika upłynęły pod znakiem rejsów szkolnych i kurtuazyjnych. Jako, że okręt należał do Floty Bałtyckiej, najczęściej odwiedzał europejskie porty. Wybuch I wojny światowej oznaczał pojawienie się nowych zadań dla będącego jednym z najpotężniejszych na Bałtyku krążowników.

    Do połowy 1915 roku Ruryk brał udział w kilku operacjach stawiania zapór minowych, stanowiąc osłonę dla stawiaczy min. Część pól minowych stawiana była blisko rosyjskich baz, ale niektóre, stawiane w ramach działań ofensywnych znajdowały się blisko niemieckich portów. Podczas tych misji istniało duże ryzyko napotkania okrętów wroga, ale poza kilkoma mniejszymi starciami nie doszło do większej potyczki. Od lipca 1915 roku wraz z pogarszającą się sytuacją na froncie, Ruryk musiał wziąć udział w operacjach przebazowania rosyjskich okrętów z zagrożonych zajęciem przez wojska lądowe portów, do bardziej bezpiecznych baz w rejonie Zatoki Fińskiej. W 1916 roku poddano go niewielkiej modyfikacji, w trakcie której zainstalowano działko przeciwlotnicze kalibru 63 mm.

    Ruryk
    Ruryk

    Pod koniec roku okręt wypełniał głównie zadania szkoleniowe, ale jego wartość bojowa systematycznie spadała. Na przełomie roku poddano go kolejnej modernizacji, w ramach której zainstalowano nowy maszt dziobowy oraz dalmierze dla wież artylerii głównej. Okręt został w tym czasie przebazowany do Rewla, dzięki czemu mimo kolejnych rewolucji nawiedzających Rosję, na okręcie panował względny spokój i dyscyplina, chociaż gotowość bojowa okrętu nie była najwyższa.

    Po rewolucji październikowej kontrolę nad okrętem przejęli bolszewicy. 21 lutego 1918 roku wraz z zagrożeniem zajęcia Rewla przez Niemców, Ruryk wraz z innymi stacjonującymi w tym porcie jednostkami został ewakuowany do Helsinek. W dniach 11-17 marca krążownik z szczątkową załogą (część załogi opuściła okręt w Helsinkach) wziął udział w tzw. lodowym przejściu przez Zatokę Fińską do Kronsztadu. Celem rejsu było uniknięcie utraty okrętu na mocy postanowień pokoju brzeskiego. 5 kwietnia krążownik eskortował lodołamacz Jermak, który miał pomóc w uwolnieniu rosyjskich okrętów, które utknęły w lodzie na zatoce.

    Ruryk
    Ruryk

    W październiku 1918 roku Ruryk został odstawiony do rezerwy, co jak się później okazało było końcem jego kariery. Ze względu na duże zużycie podczas wojny, fatalny stan techniczny spowodowany brakiem odpowiedniej obsługi w ostatnich miesiącach wojny, wysokie koszty remontu oraz ogólnie brak pomysłu na wykorzystanie okrętu, radzieckie władze podjęły decyzję o jego rozbrojeniu i ostatecznie zezłomowaniu.

    Najpierw 21 maja 1921 roku oficjalnie przeznaczono go do tzw. długoterminowego zakonserwowania, a wiosną 1922 roku rozpoczęto demontaż bardziej wartościowego wyposażenia. W styczniu 1923 roku rozbrojono go, a 1 listopada tego roku podjęto decyzję o złomowaniu, które rozpoczęto 17 listopada i zakończono w 1925 roku.

    Ruryk
    Ruryk

    Podsumowanie

    Krążownik pancerny Ruryk był jednym z najpotężniejszych tego typu okrętów. Silnie uzbrojony, dobrze opancerzony i mający zwartą, dobrze zaplanowaną konstrukcję okręt mógł być podstawą do budowy serii bardzo udanych okrętów, które znacząco wzmocniłyby rosyjską flotę.

    W swoim czasie okręt pod wieloma względami przewyższał inne jednostki tej klasy, ale ze względu na to, że pozostał jedynym przedstawicielem swojego typu, jego rola w działaniach wojennych podczas I wojny światowej nie była tak duża jak powinna. Dalszy los okrętu był typowy dla większości jednostek rosyjskiej floty, która po przejęciu przez bolszewików została zaniedbana i z czasem nadawała się tylko do zezłomowania.

    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk
    Ruryk po lodowym przejściu
    Ruryk po lodowym przejściu
    Ruryk podczas złomowania
    Ruryk podczas złomowania
    Ruryk podczas złomowania
    Ruryk podczas złomowania

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak wybrać opaskę sportową?
    Next Article Aralsk-7 – opuszczone laboratorium na Wyspie Odrodzenia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.