SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ikarus 214 – od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy
    Artykuły

    Ikarus 214 – od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach19 września 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ikarus 214 - od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy
    Ikarus 214 - od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy
    Zbudowany w 1949 roku Ikarus 214 nie był najbardziej udanym samolotem. Zaprojektowano go jako samolot rozpoznawczy i lekki bombowiec, ale słabe osiągi sprawiły, że wykorzystywano go do zadań szkoleniowych i transportowych, a po wycofaniu z eksploatacji kilka maszyn używano do zrzutu spadochroniarzy w aeroklubach.

    Prace nad samolotem ruszyły w drugiej połowie lat 40. w Jugosławii. Kierował nimi Simo Milutinovic. Zaprojektował on dwusilnikowy samolot rozpoznawczy i lekki bombowiec o metalowej konstrukcji z podwójnym statecznikiem. Prototyp maszyny oznaczonej jako Ikarus 214 został oblatany 7 sierpnia 1949 roku. Niestety pierwszy lot zakończył się katastrofą, w której zginął pilot.

    Ikarus 214
    Ikarus 214

    Analiza przyczyn wypadku wykazała awarię mechanizmu sterowania skokiem śmigła, duży opór powietrza spowodowany podwoziem (prototyp posiadał stałe podwozie, ponieważ nie dostarczono mechanizmu jego chowania), problemy z silnikami Ranger SVG-770C-B1 oraz drobne błędy w ogólnej konstrukcji maszyny. Mimo długiej listy problemów, w 1951 roku ukończono drugi prototyp, który poddano pełnym próbom.

    Szybko okazało się, że mimo zastosowania lepszych silników Pratt & Whitney R-1340AN-1 nie uzyskano odpowiednich osiągów, aby Ikarus 214 mógł być wykorzystywany jako samolot rozpoznawczy bądź lekki bombowiec. W tej sytuacji uznano, że nie warto marnować już przeprowadzonych prób i Ikarus 214 został przekształcony w samolot rozpoznawczy i szkolny.

    Ikarus 214
    Ikarus 214

    Ikarus 214 miał 11,2 m długości, 16,2 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 5025 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney R-1340-AN-1 o mocy 600 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 365 km/h i zasięg 1080 km. Uzbrojenie składać się mogło z 3 karabinów maszynowych i ładunku bomb o masie… 200 kg.

    Zbudowano 20 maszyn seryjnych (łącznie z prototypami 22 samoloty), z których kilka przekształcono w samoloty rozpoznania fotograficznego oraz morskie patrolowe, w tym zwalczania okrętów podwodnych, ale nie spisywały się w tej roli zbyt dobrze. Do 1967 roku wszystkie maszyny wycofano z eksploatacji, ale 6 z nich przekazano później aeroklubom w Jugosławii, gdzie używano ich do zrzucania spadochroniarzy – Ikarus 214 mógł zabrać na pokład 8 pasażerów lub skoczków. Cywilne egzemplarze wykorzystywano do lat 70.

    Ikarus 214
    Ikarus 214

    Do naszych czasów przetrwał tylko jeden zdekompletowany egzemplarz Ikarusa 214, który znajduje się w Belgradzie. Ogólnie samoloty tego typu nie miały udanej historii, głównie z powodu słabych osiągów i możliwości bojowych, ale z drugiej strony piloci chwalili je za łatwość pilotażu.

    Ikarus 214 (fot. Srđan Popović)
    Ikarus 214 (fot. Srđan Popović)
    Ikarus 214 (fot. Srđan Popović)
    Ikarus 214 (fot. Srđan Popović)
    Ikarus 214 (fot. Urs Baettig/Flickr.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePolskie Siły Powietrzne latach 90. w obiektywie Ursa Baettiga – galeria
    Next Article Lunch atop a Skyscraper – historia słynnego zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read369 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    22 lutego 20236 Mins Read3K Views

    PZL.50 Jastrząb – niespełniona nadzieja polskiego lotnictwa

    By Michał Banach6
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.