SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HSwMS Gotland – szwedzki krążownik lotniczy
    HSwMS Gotland - szwedzki krążownik lotniczy
    HSwMS Gotland - szwedzki krążownik lotniczy
    Artykuły

    HSwMS Gotland – szwedzki krążownik lotniczy

    Michał BanachBy Michał Banach4 marca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. w Szwecji zbudowano nietypowy lekki krążownik HSwMS Gotland. Okręt ten był połączeniem krążownika, transportowca wodnosamolotów oraz stawiacza min. Połączenie tak wielu ról w jednym okręcie sprawiło, że Gotland budził spore zainteresowanie przedstawicieli flot, ale jego możliwości bojowe nie były największe.

    Okręt do wszystkiego

    Chociaż Szwecja była krajem neutralnym, władze kraju zdawały sobie sprawę z strategicznego znaczenia kraju i zagrożenia inwazją. W związku z tym w okresie międzywojennym podejmowano liczne próby wzmocnienia potencjału militarnego kraju. Było to trudne zadanie, ponieważ Szwecja nie była bezpośrednio zagrożona, a więc nie było powodu do przeznaczania większych środków finansowych na zbrojenia.

    Bardzo duże znacznie dla obronności kraju miała silna Marynarka Wojenna, potrzebna do obrony długiej linii brzegowej kraju. Koszty budowy nowych okrętów były jednak tak duże, że podjęto decyzję o wprowadzeniu do służby jednostek hybrydowych, łączących cechy okrętów różnych typów. Taką jednostką miał być lekki krążownik HSwMS Gotland, będący zarówno okrętem bojowym, jak i transportowcem wodnosamolotów i stawiaczem min.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Zakładano, że okręt będzie miał wyporność 5000-5500 ton, uzbrojenie miało liczyć 6 dział kalibru 152 mm umieszczonych w trzech wieżach, a prędkość maksymalna miała wynosić 28 węzłów. Wstępne plany budowy nowej jednostki przyjęto w styczniu 1927 roku, a 13 maja szwedzki parlament autoryzował budżet na realizację projektu, wynoszący 16,5 mln koron.

    Niestety żadna z szwedzkich stoczni nie była w stanie zaprojektować okrętu spełniającego wymagania, a zarazem mieszczącego się w budżecie. W związku z tym projekt zrewidowano, rezygnując z jednej wieży działowej, jednej z dwóch katapult dla wodnosamolotów, oraz nieznacznie skracając okręt. Tym razem udało się stworzyć stosowny projekt. Nowy okręt miał wyporność maksymalną 5500 ton i 134 m długości. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe zapewniające prędkość maksymalną 27,5 węzła.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Uzbrojenie składało się z 6 armat kalibru 152 mm umieszczonych w dwóch podwójnych wieżach i kazamatach, 4 armat przeciwlotniczych kalibru 75 mm, 6 działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm, 4 karabinów maszynowych kalibru 8 mm, sześciu wyrzutni torped kalibru 530 mm oraz 80-100 min. Grupa lotnicza miała składać się z 6-8 wodnosamolotów Hawker Osprey. Załoga miała liczyć 417 oficerów i marynarzy.

    Eksploatacja

    Stępkę pod okręt położono w 1930 roku, wodowanie miało miejsce 14 września 1933 roku a do służby okręt wszedł 14 grudnia 1934 roku.  W momencie wejścia do służby okręt wzbudził spore zainteresowanie przedstawicieli różnych flot, jednak już w czasie eksploatacji wyszły na jaw liczne wady okrętu, związane głównie z samą koncepcją jednostki.

    Grupa lotnicza składająca się z przestarzałych Hawkerów Osprey ustępowała pod każdym względem ówczesnym samolotom stosowanym przez potencjalnych przeciwników Szwecji, uzbrojenie artyleryjskie było wyjątkowo ubogie, a pancerz, którym dysponował krążownik nie zapewniał żadnej ochrony. Mimo to okręt ten był jedną z ważniejszych jednostek szwedzkiej marynarki wojennej.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Po wybuchu II wojny światowej Gotland brał udział w patrolach i szkoleniach strzeleckich na Bałtyku, w czasie których 20 maja 1941 roku wykrył wychodzący na Atlantyk niemiecki pancernik Bismarck i krążownik Prinz Eugen. Informacje te zostały przekazane Brytyjczykom, którzy dzięki temu zaczęli przygotowania do przechwycenia niemieckich okrętów.

    W 1943 roku dowództwo szwedzkiej floty uznało, że Gotland nie nadaje się do dalszego pełnienia roli krążownika lotniczego, ponieważ będące na jego wyposażeniu wodnosamoloty były już całkowicie przestarzałe. Przeprowadzono wówczas przebudowę okrętu, w ramach której usunięto katapulty i hangar, oraz dodano silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze, przekształcając okręt w krążownik przeciwlotniczy.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Prace zakończono w 1944 roku. Uzbrojenie główne okrętu pozostało bez zmian, natomiast uzbrojenie przeciwlotnicze składało się z 8 działek kalibru 40 mm, 6 działek kalibru 25 mm i trzech działek kalibru 20 mm. W nowej roli Gotland pozostawał w służbie aż do 1953 roku, kiedy to poddano go kolejnej modernizacji i zmianie pełnionej roli. W ramach prac krążownik otrzymał radar i wyposażenie potrzebne do wspierania działań lotnictwa. W 1956 roku przeniesiono go jednak do rezerwy, a w 1960 roku podjęto decyzję o złomowaniu, które przeprowadzono w 1963 roku.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article3 Park Avenue – biurowiec i szkoła średnia w jednym
    Next Article Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Curtiss SO3C Seamew – latająca krowa

    5 grudnia 20223 Mins Read

    Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous

    25 listopada 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.