SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HSwMS Gotland – szwedzki krążownik lotniczy
    Artykuły

    HSwMS Gotland – szwedzki krążownik lotniczy

    Michał BanachBy Michał Banach4 marca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    HSwMS Gotland - szwedzki krążownik lotniczy
    HSwMS Gotland - szwedzki krążownik lotniczy
    W latach 30. w Szwecji zbudowano nietypowy lekki krążownik HSwMS Gotland. Okręt ten był połączeniem krążownika, transportowca wodnosamolotów oraz stawiacza min. Połączenie tak wielu ról w jednym okręcie sprawiło, że Gotland budził spore zainteresowanie przedstawicieli flot, ale jego możliwości bojowe nie były największe.

    Okręt do wszystkiego

    Chociaż Szwecja była krajem neutralnym, władze kraju zdawały sobie sprawę z strategicznego znaczenia kraju i zagrożenia inwazją. W związku z tym w okresie międzywojennym podejmowano liczne próby wzmocnienia potencjału militarnego kraju. Było to trudne zadanie, ponieważ Szwecja nie była bezpośrednio zagrożona, a więc nie było powodu do przeznaczania większych środków finansowych na zbrojenia.

    Bardzo duże znacznie dla obronności kraju miała silna Marynarka Wojenna, potrzebna do obrony długiej linii brzegowej kraju. Koszty budowy nowych okrętów były jednak tak duże, że podjęto decyzję o wprowadzeniu do służby jednostek hybrydowych, łączących cechy okrętów różnych typów. Taką jednostką miał być lekki krążownik HSwMS Gotland, będący zarówno okrętem bojowym, jak i transportowcem wodnosamolotów i stawiaczem min.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Zakładano, że okręt będzie miał wyporność 5000-5500 ton, uzbrojenie miało liczyć 6 dział kalibru 152 mm umieszczonych w trzech wieżach, a prędkość maksymalna miała wynosić 28 węzłów. Wstępne plany budowy nowej jednostki przyjęto w styczniu 1927 roku, a 13 maja szwedzki parlament autoryzował budżet na realizację projektu, wynoszący 16,5 mln koron.

    Niestety żadna z szwedzkich stoczni nie była w stanie zaprojektować okrętu spełniającego wymagania, a zarazem mieszczącego się w budżecie. W związku z tym projekt zrewidowano, rezygnując z jednej wieży działowej, jednej z dwóch katapult dla wodnosamolotów, oraz nieznacznie skracając okręt. Tym razem udało się stworzyć stosowny projekt. Nowy okręt miał wyporność maksymalną 5500 ton i 134 m długości. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe zapewniające prędkość maksymalną 27,5 węzła.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Uzbrojenie składało się z 6 armat kalibru 152 mm umieszczonych w dwóch podwójnych wieżach i kazamatach, 4 armat przeciwlotniczych kalibru 75 mm, 6 działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm, 4 karabinów maszynowych kalibru 8 mm, sześciu wyrzutni torped kalibru 530 mm oraz 80-100 min. Grupa lotnicza miała składać się z 6-8 wodnosamolotów Hawker Osprey. Załoga miała liczyć 417 oficerów i marynarzy.

    Eksploatacja

    Stępkę pod okręt położono w 1930 roku, wodowanie miało miejsce 14 września 1933 roku a do służby okręt wszedł 14 grudnia 1934 roku.  W momencie wejścia do służby okręt wzbudził spore zainteresowanie przedstawicieli różnych flot, jednak już w czasie eksploatacji wyszły na jaw liczne wady okrętu, związane głównie z samą koncepcją jednostki.

    Grupa lotnicza składająca się z przestarzałych Hawkerów Osprey ustępowała pod każdym względem ówczesnym samolotom stosowanym przez potencjalnych przeciwników Szwecji, uzbrojenie artyleryjskie było wyjątkowo ubogie, a pancerz, którym dysponował krążownik nie zapewniał żadnej ochrony. Mimo to okręt ten był jedną z ważniejszych jednostek szwedzkiej marynarki wojennej.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Po wybuchu II wojny światowej Gotland brał udział w patrolach i szkoleniach strzeleckich na Bałtyku, w czasie których 20 maja 1941 roku wykrył wychodzący na Atlantyk niemiecki pancernik Bismarck i krążownik Prinz Eugen. Informacje te zostały przekazane Brytyjczykom, którzy dzięki temu zaczęli przygotowania do przechwycenia niemieckich okrętów.

    W 1943 roku dowództwo szwedzkiej floty uznało, że Gotland nie nadaje się do dalszego pełnienia roli krążownika lotniczego, ponieważ będące na jego wyposażeniu wodnosamoloty były już całkowicie przestarzałe. Przeprowadzono wówczas przebudowę okrętu, w ramach której usunięto katapulty i hangar, oraz dodano silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze, przekształcając okręt w krążownik przeciwlotniczy.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland

    Prace zakończono w 1944 roku. Uzbrojenie główne okrętu pozostało bez zmian, natomiast uzbrojenie przeciwlotnicze składało się z 8 działek kalibru 40 mm, 6 działek kalibru 25 mm i trzech działek kalibru 20 mm. W nowej roli Gotland pozostawał w służbie aż do 1953 roku, kiedy to poddano go kolejnej modernizacji i zmianie pełnionej roli. W ramach prac krążownik otrzymał radar i wyposażenie potrzebne do wspierania działań lotnictwa. W 1956 roku przeniesiono go jednak do rezerwy, a w 1960 roku podjęto decyzję o złomowaniu, które przeprowadzono w 1963 roku.

    HSwMS Gotland
    HSwMS Gotland
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article3 Park Avenue – biurowiec i szkoła średnia w jednym
    Next Article Cine Ópera – opuszczone kino w stolicy Meksyku
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    15 sierpnia 20235 Mins Read41 Views

    Hiszpańskie ciężkie krążowniki typu Canarias

    By Michał Banach0
    1 sierpnia 20236 Mins Read105 Views

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 listopada 20224 Mins Read

    Chilijski pancernik Capitán Prat

    Pod koniec lat 90. XIX wieku w Ameryce Południowej rozpoczął się morski wyścig zbrojeń między…

    Artykuły
    17 czerwca 20173 Mins Read

    M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke

    Podczas II wojny światowej Amerykanie w krótkim czasie zbudowali jedne z największych wojsk pancernych na…

    Artykuły
    29 września 20152 Mins Read

    Pierwsze prawa jazdy

    Współcześnie, poruszając się po drogach każdy kierowca musi posiadać prawo jazdy. Kiedy na drogach zaczęły…

    Artykuły
    25 lipca 20192 Mins Read

    Dual-Ghia – „tani” luksusowy samochód z lat 50.

    W latach 50. Eugene Casaroll, zarządzający firmą Dual-Motors Corporation wpadł na pomysł zbudowania taniego, luksusowego…

    Lifestyle
    4 marca 20233 Mins Read

    Modny stół loftowy – przepis na klimatyczną jadalnię w industrialnym stylu

    Przemysłowe inspiracje rodem z lat 50., które korzenie mają w USA, na dobre zadomowiły się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.